Reeve Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Jeg antar at våre indre organer ikke er konsekvent organisert symmetrisk fordi det er enklere å "stable" dem da.Så organ vi kun har ett av er ofte asymmetrisk, mens f.eks. lunger og nyrer er symmetrisk lagt opp pga vi har to. Det virker for meg fornuftig å organisere organene på den måten, men... hva vet jeg... btw: Personer som har dextrocardia har hjertet på høyre side. 9191887[/snapback] Akkurat det jeg skulle si Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Dette har nok mer med politikk å gjøre.. Samme grunnen som at vi har blindtarmen på høyresiden..! Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 For å snu litt på det så er det for at vi skal kunne løpe/svømme osv at vi er symetriske på utsiden. Rart at det ikke er noen her som har et bra svar på dette Lenke til kommentar
genstian Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Fordi levera tar en større del av høyre siden og Hjertet tar en større del av venstre siden, slik bevares kropps balansen. Fant et bilde til dere: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...43/Gray1224.png Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Njaaa, jeg syns den forklaringen var litt tynn hotstian... Det hjelper sikker på balansen, men levern er nå kroppens nest største organ, og vil utøve større kraft på balansen enn hjertet siden mer av levern ligger ut mot siden av kroppen. Det "riktige" svaret er kanskje en kombinasjon av det, at det er enklere å "stable" organer når ikke alle er plassert symmetrisk, og tilfeldigheter. ... Eller kanskje de kjøtteterne som jaktet på mennesket når vi kun var hårløse "aper" hadde en tendens til å angripe høyre siden, så mennesker med hjertet mot venstre hadde større sjans til å overleve lenge nok til stammefrendene kom til hjelp...? Lenke til kommentar
Nordgaard Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Ei dame jeg vet om , har hjertet på høyre side . Alle organene er byttet til motsatt side Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 http://www.hno.harvard.edu/gazette/1997/04...PutYourHea.html Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 Ei dame jeg vet om , har hjertet på høyre side . Alle organene er byttet til motsatt side Yes. Det finnes faktisk folk som er symetriske inne i seg. Men det er en farlig tilstand for de mangler ett eller annet jeg ikke husker va (leste det i illvit for flere år siden). Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 De organene som det finnes to av ligger symmetrisk plassert inne i torsoen, på hver sin side av ryggsøylen. Ryggsøylen er omtrent trekantet, med den ene spissen rettet forover, dette utgjør en viss punkteringsfare ved slag forfra. Derfor ligger organer som det kun finnes ett av litt på siden av ryggsøylen, f.eks hjertet og levra. Her er et snitt gjennom et virkelig menneske, hentet fra Visible Human Prosject. En avrettet morder gikk med på å donere kroppen til forskningen. Umiddelbart etter at han døde ble han dypfrosset og deretter skåret opp i millimetertynne skiver som siden ble avfotografert. De greiene på sidene er armene. Legg merke til hjertets plassering, ved et støt forfra kan det gli inn på siden av ryggsøyla: Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Hvorfor man valgte venstre og ikke høyre er vel en tilfeldighet, men det er mulig at det har med å gjøre at det er litt mindre utsatt på den siden hos et vanlig, høyrehendt menneske. Jeg tror dette kan være mye av svaret. Under jakt brukes gjerne høyre hånd mest, og dermed er det størst fare for skader på høyre side av kroppen. Er det noen som vet om aper er høyrehendte, venstrehendte eller ingen av delene? Og om aper også har hjertet plassert på venstre side? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå