Gå til innhold

Investere i fond?

Anixion

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag i hvilken fond jeg bør investere pengene mine på? Ønsker å putte det inn månedlig for at risiko skal bli lavere.

Er det stor fare at jeg taper pengene mine på det? Jeg er da 15 år og tjener rundt 4000 kr i mnd. har en del penger i banken som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til, men har lyst å spare det til lappen eller noe annet i livet.. Hvordan vil dette gå utover studielån/stipend osv.?

Hvor mye kan jeg ha i formue uten at det går utover studielån, stipend og skatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har forslag i hvilken fond jeg bør investere pengene mine på? Ønsker å putte det inn månedlig for at risiko skal bli lavere.

Er det stor fare at jeg taper pengene mine på det? Jeg er da 15 år og tjener rundt 4000 kr i mnd. har en del penger i banken som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til, men har lyst å spare det til lappen eller noe annet i livet.. Hvordan vil dette gå utover studielån/stipend osv.?

Hvor mye kan jeg ha i formue uten at det går utover studielån, stipend og skatt?

9182305[/snapback]

Finnes mye bra fond ute å går, men det finnes også mange dårlige. Spare penger i ungalder er lurt. Du vil trenge det siden. Jeg begynte spare når jeg ble lærling, av alt som har blitt utbetalt har jeg brukt omtrent 15% på ting jeg har trengt. Dvs ny garderobe, måtte ha nye klær da man var ferdig vokse, og et par andre småting jeg ikke har trengt...

Det du bør gjøre er å dytte inn x kroner inn i et fond for så putte inn kanksje 500,- i måneden.

www.morningstar.no har veldig mye god informasjon om sparing i fond, og jeg angrer på at jeg ikke dyttet pengene jeg tjente da jeg var 15 i fond eller andre sparemetoder, dog var det ikke mye penger det var snakk om, men på 5 år kunne de vokst ganske bra.

Fond du kan kikke på er følgende:

DnB Nor SMB

Odin Offshore

ODIN Maritim Acc

Skagen Kon-Tiki & Skagen Vekst

Min far har en god slump penger i alle disse utenom Offshore. Han sitter også i flere fond, men det er ikke verdt nevne da man må ha inngang på mer enn 500.000,-

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Kan man bare slutte å spare i mnd.? Og bare la fondet gå liksom, så det kan gå opp (eller ned)? Kan jo hende at jeg plutselig ikke jobber lenger liksom, og da kan jo pengene bli tomme..

Og hvordan er det med studielån, stipend og skatt? Hvor mye penger kan jeg spare uten at det går utover dette? Vet at formueskatt er på 200 000 kr, men vet ikke hvor mye penger jeg kan ha uten at det går utover studielån og stipend.

Lenke til kommentar
Kan man bare slutte å spare i mnd.? Og bare la fondet gå liksom, så det kan gå opp (eller ned)? Kan jo hende at jeg plutselig ikke jobber lenger liksom, og da kan jo pengene bli tomme..

Og hvordan er det med studielån, stipend og skatt? Hvor mye penger kan jeg spare uten at det går utover dette? Vet at formueskatt er på 200 000 kr, men vet ikke hvor mye penger jeg kan ha uten at det går utover studielån og stipend.

9183257[/snapback]

Ja pengene dine vil gå opp og ned. Det vil bølge, du vil ikke bli mer hverdag. Dog over tid sett at du har dem stående inne i mer enn 3 år vil de sannsynligvis få en pen avkastning.

Lenke til kommentar

Da jeg var 15 år gammel puttet jeg alle konfirmasjons pengene rett inn på fond ( Odin fond: Norden, Europa, Europa SMB, Offshore, Norge ). I tillegg puttet jeg alle andre penger jeg hadde spart opp gjennom livet mitt inn. 3 år senere var pengene dobblet.

Jeg har ikke angret ett sekund, fond er utrolig mye mer lønnsomt enn å la pengene ligge på banken :dribble: Denne perioden la jeg ikke inn særlig med penger, hadde jeg gjort det ville dobblingen gått MYE raskere. Så av personlig erfaring vil jeg tipse deg om å investere i noen av Odin Fondene og Skagen Fondene. Invester 10 000 kroner i hvert fond eller noe slik at du sprer risikoen. Legg inn penger enten som avtale ( aldri gjort det selv ) eller når du har spart opp til f.eks 5000 kroner. Pengene kommer til å vokse veldig fort :thumbup:

I tillegg til SKYHØYE renter ( i forhold til bank ) har du en annen STOR fordel ved investering i aksjefond:

Det er nemmelig NULL SKATT helt til du velger å ta ut pengene. :cool: Det betyr, at du kan tjene penger på penger du egentlig skulle betalt i skatt! :ohmy: Skatt betaler du kun når du velger å selge andelene dine, men før det kan du få renters rente ;)

Uansett hvilken fond du velger, lykke til. Du vil NEPPE angre :thumbup:

Lenke til kommentar

joa men er vel greit å time riktig mtp koreksjoner. Kjenner en som satte inn 50000 for fem år siden så tryna markedet og de ble redusert til 23000 mens de nå er oppe i noe og førti. Så han har lidd tap på fem år.

Men type fond har jo også litt og si.

Lenke til kommentar
Vil det være lurt og sette in 50.000 på DnB Nor SMB?

9208598[/snapback]

Ingen vet hva som er lurt før etterpå, men DnBNOR SMB har ligget blant de beste fondene en tid, så det er sikkert ikke så dumt. Jeg har kun Skagen fond siden jeg har litt tro på deres filosofi med de tre U'ene.

Markedene er litt nervøse om dagen, så det er kanskje lurest å ikke sette inn alt på en gang, men fordele det over noen måneder. Men ingen kan gi noe fasitsvar på hva som er lurest. Du må nesten stole på deg selv.

Lenke til kommentar
Vil det være lurt og sette in 50.000 på DnB Nor SMB?

9208598[/snapback]

Ja, jeg tror det. DnB NOR SMB er et fond jeg tror på og som har gitt meg en veldig god avkastning. Fondet inngår altså i min portefølje. :)

Pt. investerer jeg hver måned i (avkastningen siste 12 mnd i parentes):

DnB NOR SMB (siste 12 mnd.: 39,78% - siste 36 mnd.: 289,78% :thumbup:)

DnB NOR Global Emerging Market (siste 12 mnd.: 12,60%)

Carlson Asian Small Cap (siste 12 mnd.: 96,29%)

DnB NOR Optimal (siste 12 mnd.: 3,17%)

I tillegg bruker jeg Vital Fondsunivers og har hatt en del penger i diverse JP Morgan fond, hovedsakelig JPM China Fund A som for øvrig har hatt en avkastning på 20% hittil i år.

Lenke til kommentar

DnB Nor har det meste av pengene i små norske vekstselskaper. Oslo Børs varierer gjerne mer enn resten av verden, både opp og ned, og ved et børsfall er det vanligvis små bedrifter og vekstselskaper som sliter mest. Du tar derfor veldig stor risiko ved å legge alle pengene i et fond som bare investerer i slike selskaper.

Lenke til kommentar

DnB NOR SMB 5 største plasseringer %

Expert 3.5

Crew Gold Corporation 2.8

StepStone 2.8

Profdoc 2.5

AGR ABILITY GROUP AS 2.5

3 største regioner %

Nord-Amerika 8.2

Vest Europa - Euro 3.8

3 største sektorer %

Kapitalvarer 28.8

Energi 23.1

Materialer 15.9

Dette bør gi en liten pekepinn.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Så ved langsiktig sparing 3år+ så vil det være optimalt å finne et fond som investerer i en majoritet av store, stabiliserte selskaper?

Det er umulig å si at det ene eller det andre er "optimalt". Små vekstselskaper har høy potensiell avkastning, men høy risiko. Store etablerte selskaper har begrenset potensiell avkastning men også lavere risiko.

Lenke til kommentar
Hvordan er det for skatt og sånt? Hvor mye må jeg betale i skatt derfor jeg sparer i fond og er 15 år nå?
Du betaler ikke skatt på pengene i fondet før du eventuelt tar de ut.

9210962[/snapback]

Hvor mye penger må jeg betale i skatt når jeg tar de ut da..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...