Cid Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 På kretskortet på min HDD sitter det en haug med små brune firkanter med metall på begge endene, disse er ikke påskrevet noe, den ene har falt av og jeg tenkte jeg skulle lodde den på plass igjen, men er det noen som vet hva det er, er det en komponent som har en riktig og en feil vei? Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Høres ut som en kondensator, men umulig å være helt sikker uten å se bilde. Noen kondensatorer "virker" begge veier andre kan eksplodere om du kobler de feil. De som er små og firkantede er stort sett av den typen som kan kobles begge veier. Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Post ett bilde så kan jeg se en kondensator er vel ofte merket + og -, er du heldig er det også merket på kretskorttet, vis ikke blir det vanskelig.... Endret 1. august 2007 av Glutar Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 På kretskortet på min HDD sitter det en haug med små brune firkanter med metall på begge endene, disse er ikke påskrevet noe, den ene har falt av og jeg tenkte jeg skulle lodde den på plass igjen, men er det noen som vet hva det er, er det en komponent som har en riktig og en feil vei? 9182205[/snapback] høres ut som en overflatekomponent resistor. Lett å få tak i men et helsike å få loddet skikkelig på med loddebolt fra sparkjøp Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hvis du ikke finner noe merking på den er den sannsynligvis ikke polarisert, dvs fungerer begge veier. Men trenger du virkelig 2 tråder for å få svar på dette? Lenke til kommentar
hce Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Om den er brun er det som regel en kondensator, for å kunne gi noe forslag til størrelse må du poste et bilde. Hovedkortet vil antagelig fungere uten denne, men kan være ustabilt. Kommer noe ann på funksjonen til kondensatoren. Motstander er som regel blå eller sorte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå