Gå til innhold

hvor mye kan jeg trimme min 9,9 til?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor mye kan jeg trimme min 9,9 motor til?

og hvor fort kan den gå da tror du?

9182007[/snapback]

 

Hvor fort den kan gå? Som i hvor mange knop båten vil gjøre?

 

Du kan mest sannsynlig trimme motoren din til en 15hk, men du sier ingenting om hvilket merke det er, hvilken årsmodell osv.

Lenke til kommentar
hvor mye kan jeg trimme min 9,9 motor til?

og hvor fort kan den gå da tror du?

9182007[/snapback]

 

Hvor fort den kan gå? Som i hvor mange knop båten vil gjøre?

 

Du kan mest sannsynlig trimme motoren din til en 15hk, men du sier ingenting om hvilket merke det er, hvilken årsmodell osv.

9182026[/snapback]

det er en mercury viking 2000 modell :)

Lenke til kommentar
hvor mye kan jeg trimme min 9,9 motor til?

og hvor fort kan den gå da tror du?

9182007[/snapback]

 

Hvor fort den kan gå? Som i hvor mange knop båten vil gjøre?

 

Du kan mest sannsynlig trimme motoren din til en 15hk, men du sier ingenting om hvilket merke det er, hvilken årsmodell osv.

9182026[/snapback]

det er en mercury viking 2000 modell :)

9182042[/snapback]

 

Kan trimmes til 15hk. Men du lurte på hvor fort den ville gå. Hva slags båt har du?

Lenke til kommentar

den kan trimmes til rundt 20, er litt usikker på hvordan mercury er akkurat der..

Nå skal det imidlertidig sies at dette er både dyrt, og går kraftig ut over levetiden på motoren.

 

Fjern heller plomberinga, og du får ca 15hk som de over her har nevnt.

Hvor fort det går avhenger heelt av båttype.

Lenke til kommentar
Trimmet min Tohatsu for en stund siden til 17.5hk mener jeg det var. Båten har stått i garasjen siden, så har ikke fått prøvd hvor mangen knop den går i.

 

Men, motoren står på en Pioner 13, og jeg fikk den opp i 22 knop med kun meg i målt med GPS.

9187585[/snapback]

 

 

Ka jor du for å trimme den ? :)

Endret av baat94
Lenke til kommentar

- du kan jo ta av forgasseren å polere den (da tenker jeg på å slipe den innvendig).

 

- du kan ta av toppen å slipe den 1-3 mm

 

- du kan bore sylinderen

 

- ta å borre hulet i skruen på flotören dobbelt så stort.

 

-skifte stempelfjörer.

 

-så kan du ha på noscone å heise motoren så proppel akslingen kmr likt med bunen av båten, ha på cleaver, da kmr eksosen over vannoverflaten å slipper å bruke kraft på å presse den ut i vannet, da får du noen hester til.

 

lykke til:D

Lenke til kommentar

Hvor stor motor du har, sier veldig lite om hvor fort båten vil gå. Om du setter en 150 hk motor i en tyve fots tresjekte, vil den ikke gå fortere 10 knop. Dette fordi skrogets form rett og slett ikke tillater høyere hastighet.

 

Jeg har kjennskap til noen som trimmet sin motor, en 9,9 Yamaha, til 18 hk. Problemet er at resten av motoren ikke er bygget for den slags motorkraft, slik at den går i stykker dersom man gir full gass. Tull med andre ord å trimme noe høyere enn 15 hk.

 

 

snakker vi om en 4-takter

 

eller en 2-takter

 

hvis det er en 2-taker er det ikke no probblem og bytte den

 

er det en 4 taktr må du bytte forgasser.

og du kan trimme en 9,9 til en hk

 

da vil den gjøre 29-30

 

knop!

 

 

Tullprat! Du kan umulig si hvor fort en båt vil gå avhengig av motorstørrelse.

I så fall vil en snekke med 35 hk, gjøre godt og vel 60 knop. Med andre ord bare pølsevev!

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Snakker tull alle sammen....Viss du tar ut plomba vill Det bare si hvordan den går når den er tungt lastet...den vill ikke gå mye fortere, men drar mye bedre vanski fk.s

9243737[/snapback]

 

Feil? En kammerat av meg hadde en With 320 Sport med en 9,9hk Yamaha. Den gjorde ca 20 knop før vi gjorde noe med den og 28knop etter at vi gjorde den om til 15hk. Så motoren vil også bli raskere. ikke bare sterkere.

Lenke til kommentar
Snakker tull alle sammen....Viss du tar ut plomba vill Det bare si hvordan den går når den er tungt lastet...den vill ikke gå mye fortere, men drar mye bedre vanski fk.s

9243737[/snapback]

Du Espen, Ta deg sammen!

Du har ikke mye peiling på motor eller båt, Så att du kommer her og sier sånnt er bare tull! ;)

Lenke til kommentar

9,9 og 15 hk har vell ganske likt turtall, så altså det går ikke så mye fortere med 15 hk, enn 9,9. Men den blir litt kvassere og sterkere å klarer å kjöre bedre fra bönn. den drar bedre så den kan klare å oppnå maks turtall untatt at den blit kvalt for å si det sann. Hvis du har en meget lett båt, går det nesten like fort, men det har alltid sin fordel med en 15hk en 9,9hk.

Lenke til kommentar
9,9 og 15 hk har vell ganske likt turtall, så altså det går ikke så mye fortere med 15 hk, enn 9,9. Men den blir litt kvassere og sterkere å klarer å kjöre bedre fra bönn. den drar bedre så den kan klare å oppnå maks turtall untatt at den blit kvalt for å si det sann. Hvis du har en meget lett båt, går det nesten like fort, men det har alltid sin fordel med en 15hk en 9,9hk.

9248374[/snapback]

 

Det var egentlig det jeg mente...min var litt forkorta xD

Sorry! kjeft på meg :innocent:

Endret av Espen-kun
Lenke til kommentar
9,9 og 15 hk har vell ganske likt turtall, så altså det går ikke så mye fortere med 15 hk, enn 9,9. Men den blir litt kvassere og sterkere å klarer å kjöre bedre fra bönn. den drar bedre så den kan klare å oppnå maks turtall untatt at den blit kvalt for å si det sann. Hvis du har en meget lett båt, går det nesten like fort, men det har alltid sin fordel med en 15hk en 9,9hk.

9248374[/snapback]

 

Det var egentlig det jeg mente...min var litt forkorta xD

Sorry! kjeft på meg :innocent:

9248443[/snapback]

 

En 15hk får høyere turtall enn en 9,9hk med samme propell og på samme båt. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
9,9 og 15 hk har vell ganske likt turtall, så altså det går ikke så mye fortere med 15 hk, enn 9,9. Men den blir litt kvassere og sterkere å klarer å kjöre bedre fra bönn. den drar bedre så den kan klare å oppnå maks turtall untatt at den blit kvalt for å si det sann. Hvis du har en meget lett båt, går det nesten like fort, men det har alltid sin fordel med en 15hk en 9,9hk.

9248374[/snapback]

 

Det var egentlig det jeg mente...min var litt forkorta xD

Sorry! kjeft på meg :innocent:

9248443[/snapback]

 

En 15hk får høyere turtall enn en 9,9hk med samme propell og på samme båt. Sånn er det bare.

9248581[/snapback]

Hehe riktig, hvis motoren ikke går fortere rundt, og propellen er den samme, da har du ikke gjort noe som øker ytelsen, ikke sant folkens :p?

 

Feks: Tohatsu 9.9 er samme motor som Tohatsu 15hk. Samme propell, samme blokk,

MEN 15hken går 500til 700 omdreinger fortere i minuttet.

Lenke til kommentar
9,9 og 15 hk har vell ganske likt turtall, så altså det går ikke så mye fortere med 15 hk, enn 9,9. Men den blir litt kvassere og sterkere å klarer å kjöre bedre fra bönn. den drar bedre så den kan klare å oppnå maks turtall untatt at den blit kvalt for å si det sann. Hvis du har en meget lett båt, går det nesten like fort, men det har alltid sin fordel med en 15hk en 9,9hk.

9248374[/snapback]

 

Det var egentlig det jeg mente...min var litt forkorta xD

Sorry! kjeft på meg :innocent:

9248443[/snapback]

 

En 15hk får høyere turtall enn en 9,9hk med samme propell og på samme båt. Sånn er det bare.

9248581[/snapback]

Hehe riktig, hvis motoren ikke går fortere rundt, og propellen er den samme, da har du ikke gjort noe som øker ytelsen, ikke sant folkens :p?

 

Feks: Tohatsu 9.9 er samme motor som Tohatsu 15hk. Samme propell, samme blokk,

MEN 15hken går 500til 700 omdreinger fortere i minuttet.

9251015[/snapback]

 

har du hört om turtallsperre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...