Gå til innhold

problem, 2 IDE hdd's, litt trøbbel

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine har en gammel HP maskin, med en 80gig hdd.

Jeg fant ut at jeg hadde en 80gig hdd liggende i en gammel pc jeg skulle kaste, så jeg bestemte meg for å oppgradere pcen til foreldrene mine :p

Har nå litt trøbbel med å få det til å fungere.

Jeg vil ikke akkurat si at jeg har så ALTFOR mye erfaring med pcer, men jeg har da satt sammen tre stk fra grunn, og bruker pc veldig mye.. det er en hobby for å si det slik.

IDE kabelen har 1stk svart kontakt til MB, 2 hdd kontakter, en er grå, om dette har noen betydning.

Kobler til hoved disken, som har operativsystem, på den øverste HDD kontakten, altså en svart en (igjen, om dette har noen betydning), og den andre hdd'en på den grå kontakten.

Når jeg prøver å boote, kommer det bare en beskjed om at det er en diskerror, og "insert boot disk..".

Koblet fra hoved disken (strøm og IDE), og da funket den andre disken som bare juling, men når jeg koblet på igjen hoveddisken nektet den å gjøre annet enn å vise meg samme feilmeldingen. Koblet deretter ut den andre harddisken (den blanke hdden, formaterte den før jeg begynnte å dille >_>), og da bootet pcen helt som normalt.

Spørsmålet mitt er derfor; Er det noe med "Slave"\"Master" greiene som gjør at det ikke fungerer, og i tilfelle; hvordan setter jeg opp harddiskene slik at det fungerer? <.<

(tåpelig formulert spm, men men x.x)

Jeg vil også legge til at i BIOS viser ikke den "blanke" harddisken under "slave IDE" tingen i det hele tatt, mens den viser på "master" når jeg kobler ut OS disken. x.x

Så harddisken funker, det er et faktum.

Hva har jeg gjort feil?

om mer informasjon er nødvendig, spør i vei x.x vil gjerne ha fixet dette.

(og om dette er postet i feil del av forumet, kan en moderator vennligst flytte tråden til riktig del av forumet? >.<)

All hjelp settes stor pris på :p

edit: btw, ikke bry dere om 3dmark scorene mine, har ikke redigert dem på minst to år <.<, ny pc kommer torsdag :x

Komplett sin gamer pc, Quad core pentium, 2gig ram, gforce 8800gts 640mb, 500gig hdd og litt mer snacks :p (uff.. veldig offtopic men det var flaut å se at 3dmark scorene mine står i signaturen >.< :tease: )

Endret av Arronax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok helt sikkert slave/master greier ja. Du har to valg, enten sett begge disker til Cable Select, i så fall skal disken koblet til sist på kabelen være master, eller så kan du sette den gamle disken til master og den nye til slave. Uansett så er det bare å kikke på lokket til diskene, pleier stå der hvilken jumper som skal settes for å sette den til ønsket status.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...