Anathema Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Heisann, Nå går det mot kjøp av min første bil, og i den anledning har jeg som smått begynt å smake på bilstereo og all morroa som det måtte medføre. Må bare få sagt det med det samme: Jeg er mye mer interessert i en "ren" og god lyd, over en høy og dundrende. Det er selvsagt viktig at det er en viss mengde trøkk i det, men kvalitet fremfor kvantitet. Har ingen erfaring med bilstereo fra før, så jeg vet egentelig ingenting, om alt. Men dette er hva jeg har tenkt å kjøpe En forsterker. (Plasseres i bagasjerommet) Hva er forskjellen på 2-kanals og 4-kanals forsterkere? Hvilken av disse trenger jeg, anbefalinger? 6x9 høytalere til hattehylla. Anbefalinger? Budsjettet mitt er ikke skremmende høyt, 4000,- vil jeg helst ikke overstige. Håper på svar. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hvis du er på jakt etter en fin lyd ville jeg droppet 6x9, og heller satset på høytalere fremme i bilen. Det første jeg ville ha sett etter var en god spiller. Pioneer og Alpine har ganske gode spillere. Her bør du legge igjen litt penger, en god spiller vil gi god lyd rundt i bilen. I første omgang alt etter hva slags budsjett du har, kan du kjøpe frontsett og spiller. Et komponent sett er tingen, og her kan du se på merker som Morel, Focal, Hertz, Infinity og Seas (eller noe lignende). Etter du har skaffet deg dette kan du spare til en forsterker, og så til sub og forsterker. Gjør du det slik i etapper ville du blitt sittende igjen med et ganske bra anlegg tilslutt. Springer du til å kjøper en pakke må du som regel nøye deg med ting som ikke er akkurat det du var på jakt etter. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Hvis du er på jakt etter en fin lyd ville jeg droppet 6x9, og heller satset på høytalere fremme i bilen. Der kan du se, jeg trodde faktisk at hattehylle var front. Når jeg tenker over det skjønner jeg ikke hvordan jeg fikk det til å stemme oppe i hodet mitt, men vel. Jeg trodde også at 6x9 var standarden forran når det kom til Høytalere, så dette er altså ikke riktig? Bilen er en Honda Accord 1994 om det har noe å si. Det første jeg ville ha sett etter var en god spiller. Pioneer og Alpine har ganske gode spillere. Her bør du legge igjen litt penger, en god spiller vil gi god lyd rundt i bilen. Det sitter en radio/cd spiller i bilen fra før av, men denne vet jeg ingenting om. I mitt hode har en CD spiller alltid vært en cdspiller (innenfor visse rammer). Kan ikke forsterkeren brukes på fronthøytalerene? Hvis ja, hvorfor er det lurt å legge igjen noen tusenlapper i en spiller, da? Lenke til kommentar
slobbix Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Eller mitt forslag: siden du ikke skal bruke så mye penger, så kan jeg anbefale Blaupunkt! Dette brukte jeg i min første bil (6x9, to fronthøyttalere, en 12" sub, en to-kanals forsterker og en spiller), alt i BLaupunkt. Kvaliteten er ikke verst for denne prisen (dette var noe Audi og Volkswagen brukte i sine biler tidligere!). Har denne pakken enda og er kjemefornøyd. Har hørt mye annet, derfor sier jeg at Pioneer for eksempel er bedre, MEN DYRERE! Håper dette hjalp litt Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Eller mitt forslag: siden du ikke skal bruke så mye penger, så kan jeg anbefale Blaupunkt! Dette brukte jeg i min første bil (6x9, to fronthøyttalere, en 12" sub, en to-kanals forsterker og en spiller), alt i BLaupunkt. Kvaliteten er ikke verst for denne prisen (dette var noe Audi og Volkswagen brukte i sine biler tidligere!). Har denne pakken enda og er kjemefornøyd. Har hørt mye annet, derfor sier jeg at Pioneer for eksempel er bedre, MEN DYRERE! Håper dette hjalp litt 9183305[/snapback] Hei, takk for svar. Var det meningen at det skulle være en link når du sa "denne pakken"? Lenke til kommentar
Defus Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Siden du ikke sitter bak i bilen, ville jeg droppet alt som heter høytalere bak i bilen For øyeblikket kjører jeg bare med komponent settet på spilleren, og jeg trenger ikke høytalere bak. Cd spiller er ikke bare en cd spiller. Hvis du går for en dårlig spiller, blir den dårlige lyden først forsterket av forsterkeren for å så bli gjengitt dårlig av høytalerene. Så selv om du har gode forsterkere å høytalere og spilleren er dårlig vil lyden i bilen være dårlig. Dette er selvopplevd. Det slobbix sier er vel det mesteparten av folket kjører med i bilen. høytalere framme av luguber kvalitet/bra kvalitet, 6*9 og sub på forsterker. Men skal du ha fin lyd i bilen ville jeg da ha hatt alt på forsterker, du kan spille høyere med høytalerene og slipper at subben brumler over alt annet av lyd. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hvorfor er alle så opphengt på å ha lyd bare forran? hvorfor ikke begge deler? du får en mye fyldigere lyd med både forran å bak. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hvorfor er alle så opphengt på å ha lyd bare forran? hvorfor ikke begge deler? du får en mye fyldigere lyd med både forran å bak. 9188619[/snapback] Men med et rotete lydbildet. Det er greit med litt lyd bak også, for baksetepassasjerenes skyld. Men ikke la de spille så høyt at de høres foran. Lyden bak kan også med fordel kjøres i mono. Hadde det i egen bil, men ingen merket det i og med at mesteparten av lyden er foran. Se i nettbutikken til Eltek, og klikk på "Bilstereo". Her vil du finne mye bra i flere prisklasser. Finn noe du liker og spør evt. om råd. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hvorfor er alle så opphengt på å ha lyd bare forran? hvorfor ikke begge deler? du får en mye fyldigere lyd med både forran å bak. 9188619[/snapback] Med det rette oppsettet, og riktig montering, så spiller et bra komp.sett fremme så bra at du helt klart ikke vil "ødelegge" det med lyd bakfra.... Problemet er at så alt for mange bare skrur komp.settet inn der hvor det er plass, kobler det til spilleren, og håper det skal bli "best"... Slik funker det dessverre ikke. Lenke til kommentar
slobbix Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Eller mitt forslag: siden du ikke skal bruke så mye penger, så kan jeg anbefale Blaupunkt! Dette brukte jeg i min første bil (6x9, to fronthøyttalere, en 12" sub, en to-kanals forsterker og en spiller), alt i BLaupunkt. Kvaliteten er ikke verst for denne prisen (dette var noe Audi og Volkswagen brukte i sine biler tidligere!). Har denne pakken enda og er kjemefornøyd. Har hørt mye annet, derfor sier jeg at Pioneer for eksempel er bedre, MEN DYRERE! Håper dette hjalp litt 9183305[/snapback] Hei, takk for svar. Var det meningen at det skulle være en link når du sa "denne pakken"? 9183331[/snapback] Nei, ikke meininga det sku va en link... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Kan anbefale deg å kikke på Soundstream sine komponentsett. Har hørt Picasso settet de sitt med 6,5" mellomtone og tweeter, og det spilte svært bra, selv rett på spiller, kosta ikke en formue heller. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Kan anbefale deg å kikke på Soundstream sine komponentsett. Har hørt Picasso settet de sitt med 6,5" mellomtone og tweeter, og det spilte svært bra, selv rett på spiller, kosta ikke en formue heller. 9214424[/snapback] Ok, vet du hvor dette selges i Norge / Sverige? Er det 6.5 som sitter i frontdørene vanligvis? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Vet de har 5.5" og 6.5" utgave av det settet på megabillig.no hvertfall. Er vel vanligvis 4 eller 5 tommere originalt, det må du bare måle før du kjøper. Endret 6. august 2007 av Lefse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå