8520dcn Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hei! Jeg skal bygge meg ny pc og har planer om å vannkjøle det jeg kan for å ha minst mulig vifter som står og bråker. Teoretisk la oss tenke på et hovedkort som står i et kabinett uten luftgjennomstrømning, medium overklokket, hvike deler av kortet vil bli så varme at det går ut over stabiliteten? Planen er da, men store nok radiatorer skal den kun bråke mye når den blir brukt til spilling ol. En og annen kabinettsvifte må jeg sikkert ha, men driver å drømmer om en nærmest lydløs pc når den ikke brukes... Har ikke helt bestemt meg for hovedkort enda men det blir helt sikker ett med socket 775 og Intel Core 2 Duo E6850 prossesor. Et siste spørsmål, hvor mye varme tror dere en slik prossesor avgir idle med stock oppsett? Håper noen kan hjelpe med noen svar... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 De fleste hovedkort i dag har passiv kjøling, og etter min erfaring fungerer det helt fint så lenge ikke volten økes fryktelig mye. I mitt kabinett er det ikke stort med luftgjennomstrømning (fordi jeg hater viftestøy), men det fungerer likevel fint med passiv kjøling på hovedkortet og 1.6V til cpuen . Jeg har heller ikke hatt noen problemer med socket 775 hk så lenge de ikke presses for langt. Det har i hvert fall fungert fint med asus sine passive kjøleløsninger. Dvs. med en E6850 burde ikke 3.5 ghz +++ være noe problem. Lenke til kommentar
8520dcn Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Takk for svaret! Da tenker jeg at jeg prøver uten kjøling på disse og ser hvordan det går, noen som vet hva som er maks temp for et vanlig asus hk? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Takk for svaret! Da tenker jeg at jeg prøver uten kjøling på disse og ser hvordan det går, noen som vet hva som er maks temp for et vanlig asus hk? 9189701[/snapback] Så lenge pcen ikke er ustabil er nok tempen grei . Når det gjelder "bruksmaskiner" bryr jeg meg ikke så mye om temperatur så lenge det er stabilt. Jeg har aldri fått noe ødelagt pga det, også har vi jo et par-tre års garanti . Det er bare å kjøre på til det blir ustabilt, men jeg tror primært cpuen vil begrense deg før hovedkortet, E6850 har tross alt ganske høy multiplier. Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) du ska kyla nb och den passiva kylningen på mitt asus striker extreme kyler jag nb och jag ska byta ut den övre koppar stången mot ett rör, att koppla mitt vatten system till den passiva kylningen är inte avsed att stressas. om du ska överklocka är det vkitigt att du kyler extra. det har med mattning i komponenter att göra... ungefär som när du böjer, säg en plast sked, fram och tillbaka ..till slut går den av därför att du har påverkat den till en mattnigsgräns... vad det gäller temperaturer och sådant, ska du hämta den informatinoen hos produsenten ..det är alltid bättre att veta, än att spekulera vilt eller lyda dårligt begrundade råd ..kolla med asus vda ditt hk ska ligga p åi temperatur... Endret 3. august 2007 av qu1et Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Hva du vil kjøle av hovedkortkomponenter avhenger av hvor mye varme du tillater at ender opp i kabinettet. All denne varmen må transporteres ut, enten du bruker vann eller luft til å transportere den. Dersom du ikke kobler denne til vannsystemet vil du måtte fjerne denne varmen med PSU-viften eller med en kabinettvifte. PSU-viften vil selvsagt måtte gå fortere rundt dersom den skal kjøle mye ekstra inni PCen i tillegg til seg selv. "Passiv kjøling" inni kabinettet er mer en mye enn et faktum. Uansett hvor mye passive blokker en har i kabinettet, så må denne varmen fjernes. Ofte er det PSU-viften som må flytte denne varmen ut. Fordelen med "Aktiv kjøling" av disse komponentene er da at de kan holde en lavere Delta-T mellom seg selv og lufttemperaturen i kabinettet. Endret 4. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå