Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen krasjer når den kjører grafikk

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har dukket opp en nødssituasjon her.

Grunnen til at jeg poster det her, er at jeg ikke vet helt sikkert om det er skjermkortene det er noe gale med.

Etter en stund med kjøp av deler i puljer, har jeg endelig fått putlet i sammen delene.

Som er følgende:

# 1 stk. MSI K9A-Platinum HK

# 1 stk. AMD 64 X2 6000+ 3,0GHz

# 3 stk. Corsair 1024MB PC6400

# 2 stk. ATI Sapphire HD 2900XT som er satt i CrossFire

# 1 stk NorthQ 1000W strømforsyning med 2x PCI-E 6-pin og 2x PCI-E 8-pin

# Kjører Windows Vista Ultimate 64-bit

# Har også de samme problemene i XP-Pro (x86)

Det som skjer er at; så snart 3D-grafikk blir aktivert i spill , eller Aero i Vista, så låser maskinen seg totalt etter få sekunder.

#I Vista har jeg opplevd total systemlås, og en gang at maskinen slo seg helt av og PowerLED lyste med jevne mellomrom.

#I WinXP har jeg opplevd toal systemlås, og en gang blåskjerm om minnedumping.

Jeg har sørget for å ha de nyeste driverene til begge operativsystemene. Og jeg kjører ikke begge operativsystemene installert samtidig.

Det ene HD2900 kjøpte jeg for en liten stund siden, og det andre kom i posten for ca en uke siden.

Jeg har gjort følgende for å se om det var noe gale med skjermkortene:

# 1. I utgangspunktet hadde jeg det eldste skjermkortet som primærkort, og det nyeste som da sekundærkort

# 2. Jeg endret rekkefølgen, slik at det nye kortet stod i slot 1 og var dermed primærkort.

# 3. Jeg nappet ut det gamle kortet, og lot det nye kortet jobbe alene

# 4. Byttet ut det nye kortet med det gamle, og lot det jobbe alene.

# 5. Jobbet meg nedover i driverrekken til ATI, for å se om det hjalp

Alle disse testene var resultatløse. Merker ingenting i vanlig 2D.

Jeg har sjekket strømkabler, og om viften går under alle testene. Jeg merket heller ingen overoppheting, og varsellyset på skjermkortene var heller ikke aktive.

Jeg har pratet med folk på Datakjeden i Bergen, men de hadde ikke mulighet til å ta PCen inn for å se om det er noen ødelagte komponenter. Siden jeg bestillte delene på Komplett, vil jeg se det som siste løsning å sende de inn der. Det koster en del å sende frem og tilbake (om det ikke er noe som er ødelagt), og så tar det litt tid.

Er det noen her som har mulighet til å hjelpe, hatt lignende problemer, eller hørt om andre som har hatt det? Det begynner å bli en liten stund siden jeg har fått spillt, og jeg er ganske ivrig på å få testet ut kreftene i dette systemet.

Mvh. Tord Øvrebotten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan være ram som er dårlig. For å teste det ut bruker du programmet Memtest86+.

Ellers så kan det være strømforsyninga som er på tur til å ta kvelden. Men det er vanskelig å få testet uten å ha en ekstra liggende.

9183283[/snapback]

Ett uke gammelt power på vei til og ta kvelden? :S

Jeg hadde prøvd og plukke fra hverandre hele pc'en, passe på at disken er formatert og sette det sammen igjen, sette opp bios, kjøre in xp (eller vista) få inn nyeste drivere for så og prøve igjen. Hvis det ikke fungerer da kan du sende det inn ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Takker for responsen. :)

Har prøvd ut en del, i tillegg til det som er nevnt her. Fikk også prøvd ut med et nVidia 6600 kort, men det samme skjedde.

Jeg har fått tak i et nummer til en som utfører tester av hardware. Så jeg skal kontakte han for å få et svar på hva som er gale. Før jeg eventuelt sender inn til komplett.

Beklager at det tok så lang tid før jeg ga tilbakemelding, har vært en del å gjøre på jobben. (Opptil flere 12-timers dager. :cry: )

Uansett; Tusen takk for hjelpen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...