Delvis Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 En kvinne falt ned foran toget og mistet bena Fra VG Er det ikke vel hasardiøst hvor lite undergrunnsbaner er sikret? Det virker noe skummelt når det står masse folk stimlet sammen på perrongene, og tog kommer fykende ut av tunnelen. Pleier selv å holde meg ganske langt bak, men ser at folk står nesten helt fram på kanten. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Kan jo ikke gjerde inn kanten da, blir jo helvete uten like å treffe åpningene for lokførerene der dørene skal åpnes. Uansatt, hadde man holdt seg på innsiden av den streken som er der så er det ikke noe problem. På en måte må jeg si at det er "godt jobba" og klare å dette ned der. Hvorfor i #%#" skal men kikke over den kanten da? Men kan jo hende dama fikk slag, har eplepsi eller noe som gjorde at hun mistet balansen. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Ja.. der er vel flere muligheter. Man kunne feks hatt et gjerde som er festet oppunder i taket, og som heves når toget stopper. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Ja.. der er vel flere muligheter. Man kunne feks hatt et gjerde som er festet oppunder i taket, og som heves når toget stopper. 9181571[/snapback] Under taket på alle de åpne stasjonene som ikke er undergrunds? Hva med resten av skinnene hvor folk leker rundt og legger seg til å sove på fylla? Ingenting er idiotsikkert (heldigvis)... Det er så få som detter ned i togskinnene i Norge at jeg trur ikke dette vil bli gjort noe med. Jeg hadde ikke sett noen grunn til å blåse ut flere mill på dette til alle stoppeplassene. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Man kunne feks hatt et gjerde som er festet oppunder i taket, og som heves når toget stopper. -Det ville folk lent seg mot og hengt fast i eller falt forran banen når gjerdet gikk opp. -En så stor mekanisme er å be om at folk skal komme i klem. -Hva skjer når det er mekanisk feil. Skal man bare sperre stasjonen? -Hva slags herverk kan en slik løsning utsettes for? Det er nok en grunn til at ingen land har noe slikt. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Det er usikkert hva som forutsaket at damen falt over, men det spekuleres i om det er en sykdom, som politiet skal være kjent med, som er årsaken til at hun falt. Clicky Installasjon av et gjerde eller "skjerm" som kommer opp av kanten av perrongen som senkes/åpnes når toget ankommer kan jo være effektive i å hindre slike tragiske utfall. Men det er jo i dag veldig tilrettelagt fra det jeg har sett, for folk å oppholde seg med god avstand fra kanten frem til toget ankommer stasjonen. Endret 31. juli 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Det er usikkert hva som forutsaket at damen falt over, men det spekuleres i om det er en sykdom, som politiet skal være kjent med, som er årsaken til at hun falt. Clicky 9182072[/snapback] Om man har en slik sykdom og vet at man kan falle ned på bakken når som helst, må nesten de som har ansvar for tryggheten på t-bane-stasjonene kunne forvente at man vil oppholde seg i en trygg avstand fra skinnene. Endret 31. juli 2007 av GuardiaN-- Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Det er usikkert hva som forutsaket at damen falt over, men det spekuleres i om det er en sykdom, som politiet skal være kjent med, som er årsaken til at hun falt. Clicky 9182072[/snapback] Om man har en slik sykdom og vet at man kan falle ned på bakken når som helst, må nesten de som har ansvar for tryggheten på t-bane-stasjonene kunne forvente at man vil oppholde seg i en trygg avstand fra skinnene. 9182139[/snapback] De bør kjenne seg selv såpass. Så sant det ikke var et slag utifra det blå. Men å lage gjerder dersom noen engang i fremtiden skulle stå nærme kanten og få slag akkuratt rett før toget kommer..... Hva er sannsynligheten for at det gjentar seg da? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Synes det hørtes ut som om hun gikk på noe som hun ikke hadde godt av. Men det å gjerde inn stasjoner ville kostet flesk, bare se hvor mye bilettsystemtullet som kommer koster. Men, vil nå mene at det er andre steder man heller burde satse. Virker som om hun var litt skyldig i dette selv selv om det er høyst usikkert og jeg dømmer etter mediaoppslag. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Vel en vet ikke stort om hvilken sykdom det er, og at kvinnen var kjent med at dette kunne føre til at hun fallt, så vi får vente og se før vi i det heletatt prøver å peke på noen Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Det kan jo hende at det var en selvmordskandidat som prøvde å ta sitt eget liv. Det har hendt før at folk har kastet seg foran toget fra perrongen. Det er vanskelig å lage barrierer mot folk som er i en slik situasjon. Endret 31. juli 2007 av boblikof Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Kan jo ikke gjerde inn kanten da, blir jo helvete uten like å treffe åpningene for lokførerene der dørene skal åpnes. Uansatt, hadde man holdt seg på innsiden av den streken som er der så er det ikke noe problem. På en måte må jeg si at det er "godt jobba" og klare å dette ned der. Hvorfor i #%#" skal men kikke over den kanten da? Men kan jo hende dama fikk slag, har eplepsi eller noe som gjorde at hun mistet balansen. 9181473[/snapback] I London er det slik Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) I London er det slik 9184431[/snapback] I så fall må det ha skjedd noen dramatiske endringer de siste månedene... Jeg har vært mye i London og aldri sett en slik løsning på the tube. Forøvrig er jeg enig i at det neppe er hensiktsmessig å lage idiotsikre løsninger. Alle ser kanten. Alle vet at T-banen kommer kjørende. Det burde da ikke være så vanskelig å rette seg etter... Og har man en eller annen sykdom som gjør at man plutselig kan falle om så bør man vel i egentinteresse holde seg et par meter unna kanten til banen man skal på har ankommet og stoppet. Denne dama kunne like gjerne falt ut i et veikryss mens hun ventet på grønn mann, men det er da ingen grunn til å lage digre porter som åpner/lukker seg for å slippe igjennom/stenge for fotgjengere over det ganske land for det. Endret 31. juli 2007 av TheCooler Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 I London er det slik 9184431[/snapback] I så fall må det ha skjedd noen dramatiske endringer de siste månedene... Jeg har vært mye i London og aldri sett en slik løsning på the tube. 9184454[/snapback] Ok kanskje min venn løy til meg da. Sjekk Youtube om The Tube er sånn som jeg sa eller ikke Lenke til kommentar
TheCooler Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Ok kanskje min venn løy til meg da. Sjekk Youtube om The Tube er sånn som jeg sa eller ikke 9184469[/snapback] Jeg trenger ikke å sjekke, jeg har vært i London 10+ ganger Kanskje han tenkte på Tokyo eller noe. Endret 31. juli 2007 av TheCooler Lenke til kommentar
salah Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Ok, dette her er helt og fullt kvinnen sin skyld. 1. Når man vet man har et sykdom som gjør at man kan falle eller miste balanse, går man ikke alene på tog/trikke/t-baneplasser. Det er ikke noe stress, ofte har jeg hjulpet kvinner eller menn som har f. eks. tre barn med seg og de spør om jeg kan holde det ene barnet i hånda og leie han/hun inn. Null stress, folk gjør det ofte. Hun kunne bedt noen leie henne inn når hun skulle på, ellers spørre om sitteplass fordi hun har sykdom. Friske folk vil oftest fjerne seg på flekken. 2. Å gjerde inn en slik fengselsgjerde er ingen løsning. Folk må kunne bevege seg fritt. 3. Stasjonene har et gult strek som viser at du ikke skal lengre enn det. Hvorfor gikk hun lengre enn den streken? De som har laget den er jo ikke dumme eller har gjort det for morro skyld. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Kan jo ikke gjerde inn kanten da, blir jo helvete uten like å treffe åpningene for lokførerene der dørene skal åpnes. Uansatt, hadde man holdt seg på innsiden av den streken som er der så er det ikke noe problem. På en måte må jeg si at det er "godt jobba" og klare å dette ned der. Hvorfor i #%#" skal men kikke over den kanten da? Men kan jo hende dama fikk slag, har eplepsi eller noe som gjorde at hun mistet balansen. 9181473[/snapback] I London er det slik 9184431[/snapback] Var i London for tre uker siden, og tok undergrunnen en masse. Det fantes ingen sikring der. Egentlig var det nok endel inntrykket akkurat derfra som var i bakhodet, som fikk meg til å stille spørsmålet. Det jeg merket meg der, var nemlig at det kunne stimle seg opp voldsomt store folkemengeder nede på de smale perrongene. Det kunne oppleves som man ble regelrett presset fram mot kanten av og til. Akkurat det virket litt skummelt faktisk.. Men nå er det vel sant at ikke er mange som har falt nedi, så.. (hvordan det er i utlandet vet jeg ikke) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Ok, dette her er helt og fullt kvinnen sin skyld. 1. Når man vet man har et sykdom som gjør at man kan falle eller miste balanse, går man ikke alene på tog/trikke/t-baneplasser. Det er ikke noe stress, ofte har jeg hjulpet kvinner eller menn som har f. eks. tre barn med seg og de spør om jeg kan holde det ene barnet i hånda og leie han/hun inn. Null stress, folk gjør det ofte. Hun kunne bedt noen leie henne inn når hun skulle på, ellers spørre om sitteplass fordi hun har sykdom. Friske folk vil oftest fjerne seg på flekken. 2. Å gjerde inn en slik fengselsgjerde er ingen løsning. Folk må kunne bevege seg fritt. 3. Stasjonene har et gult strek som viser at du ikke skal lengre enn det. Hvorfor gikk hun lengre enn den streken? De som har laget den er jo ikke dumme eller har gjort det for morro skyld. 9184601[/snapback] Å ha et gjerde rett foran toget hindrer ikke folk å bevege seg fritt. Om du da ikke vil bevege det fritt inn på skinnegangen, noe som ikke er ønsklig. Ellers er det noen steder der det er noen slags dører som er igjen til toget kommer, slik var det i kuala lumpur når jeg var der, og togene var ubemannede. Virket forsåvidt som et bra system. Men tror ikke det er så farlig å stå på perrongen tatt i betraktning hvor mange som gjør det, og hvor relativt få ulykker det er. AtW Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Da skal du treffe åpningene perfekt og samtidig vil dette endre det åpne inntrykket på stasjonene til en fangeleir med to seksjoner avskilt av en grøft. Og skal de gjøre det på alle de ørten mindre stasjonene vil det koste en god det, samt at da kan de like så godt legge alle overganger i tunell pga folk kan finne på å stå på skinnene etter at bommen er nede. Ærlig talt så blir det litt drøyt å gjerde inn perongene etter min mening. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Enkelte vil ha digre sperrevegger som flytter på seg når toget kommer. Jeg mener, kom igjen. Skal vi kanskje ha svære sperrer ved alle fotgjengerfelt eller legge veien i tunnell under alle fotgjengerfelt fordi noen kunne tenkes å snuble foran en bil? Ha fartssperre på 30 km/t på alle biler fordi noen kunne finne på å kjøre fort og skade seg? Polstre alle fortau i fall noen kunne falle og slå seg? Det er der vi ender opp hvis vi skal la dette sikkerhetshysteriet fortsette. Å tenke sikkerhet til en viss grad er bra, men det blir bare tull når man behandler alle voksne mennesker som små barn som ikke kan holde skikk på seg selv. Så lenge man holder seg bak den gule linja (ja, den er der for en grunn!) er man trygg. Det er noe som alle vet, eller burde vite. Hvis dama visste på forhånd at hun kunne komme til å snuble på stasjonen (vi vet ikke sikkert, det kunne vært et overraskende anfall) betyr det bare at det er et ekstra ansvar på henne for å holde seg trygg i slike situasjoner. Dog, hvis det ikke allerede er skiltet om det burde det kanskje vært skiltet om at man må holde seg bak den gule linja. Litt greit å informere folk om hva de kan gjøre for å holde seg trygge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå