Ole Goggen Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hei! Har nettopp kjøpt meg følgende oppsett og sliter en god del med å få installert vista ultimate 64-bit. HK: Asus P5N32-E SLI CPU: Intel E6850 Minne: Geil 4*1gb pc6400 Ultra CL4 HD: Seagate Barracuda 500gb 16mb cache Skjermkort: XFX 8800gts 640mb PSU: Corsair 620W +samsung sata dvd-brenner Det første problemet jeg hadde var at maskinen ikke ville gå inn på bios engang med 4gb ram, maskina låste seg, men gikk helt fint med 3gb. Oppdaterte bios til nyeste versjon(1203, beta-versjon) og dette løste den saken. Problem 2 var at installasjon av vista låste seg under installasjon med 4gb, bootet opp med 2gb og kom helt til "Completing installation" eller "Installing Updates" hvor jeg fikk blåskjerm. Flyttet den ene rambrikken til en annen slot og flyttet sata kabel til hd til en annen port (port 1). Jeg fikk omsider installert vista, ved oppstart anet jeg håp, men enda en blåskjerm dukket opp i det "starting windows vista for the first time". Startet opp maskinen på nytt og kom så langt at velkomstskjermen ble vist, ny blåskjerm dukket opp. Virker som om hele systemet er fryktelig ustabilt. Tror kanskje problemet ligger i minne, hd eller beta bios versjon, men er usikker. Noen som har noen gode tips? Regner med de første problemene jeg har hatt henger sammen med situasjonen som jeg er i nå Takk på forhånd Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Er det ekte win Vista du har? Vidt du har uekte så kan problemet ligge i den kopierte windowsen. Lenke til kommentar
Ole Goggen Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Jepp, det er en ekte versjon. Har nå forsøkt å reparere installasjonen og kom inn på vista og får så vidt til å bruke det. Lurer fortsatt på hva problemet er derimot, liker ikke tanken på å slite med utallige blåskjermer fremover i tid. Får ikke opp ikoner om jeg klikker properties etc., virker som om det nesten er en tilfeldighet at jeg har kommet så langt som jeg har gjort i installasjonen i og med at den har blitt avbrutt av så mange blåskjermer. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Kan det vere at det er 64bit windows? Meiner at intel bruker 32bit Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Intel Core 2 er 64-bit. Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hei, er et kjent issue du har, er beskrevet flere steder her på forumet. Installer Vista 64 med 2gb minne installert. Siden når du er i Windows, last ned KB929777 og installer denne. Det er en hotfix som fikser enkelte kompatibilitetsissues med visse hovedkort, 4gb og Vista. /DFN Lenke til kommentar
Ole Goggen Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Takk for svar! Det viste seg etter litt lesing at mitt hovedkort Asus P5N32-E SLI ikke er kompatibel med rammen jeg hadde kjøpt (Kilde: Asus.com). Prøvde nyere typer bios som er skulle fikse minneproblem, men det ble ingen løsning. Fortsatt like ustabilt, selv om jeg til tid og annen fikk startet opp med 2 eller 3 gb ram. Da vil det nok i alle fall ikke hjelpe om jeg patcher Vista slik at det muliggjør kjøring med 4gb da det fra før av er fryktelig ustabilt med 2 gb!? Løsningen på problemet ble at jeg bestillte meg 4gb Cruzial BallistiX PC6400 ram, får se om det løser problemet. Mitt største problem nå blir det å benytte angreretten i og med at rammen ble kjøpt igjennom netshop.no . De har jo tross alt ryktet på seg til å være "spesielt gode" på reklamasjonssaker heh. Det er nesten så jeg vurderer å selge rammen privat i stedet. Lenke til kommentar
Rajcapone Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Takk for svar!Det viste seg etter litt lesing at mitt hovedkort Asus P5N32-E SLI ikke er kompatibel med rammen jeg hadde kjøpt (Kilde: Asus.com). Prøvde nyere typer bios som er skulle fikse minneproblem, men det ble ingen løsning. Fortsatt like ustabilt, selv om jeg til tid og annen fikk startet opp med 2 eller 3 gb ram. Da vil det nok i alle fall ikke hjelpe om jeg patcher Vista slik at det muliggjør kjøring med 4gb da det fra før av er fryktelig ustabilt med 2 gb!? Løsningen på problemet ble at jeg bestillte meg 4gb Cruzial BallistiX PC6400 ram, får se om det løser problemet. Mitt største problem nå blir det å benytte angreretten i og med at rammen ble kjøpt igjennom netshop.no . De har jo tross alt ryktet på seg til å være "spesielt gode" på reklamasjonssaker heh. Det er nesten så jeg vurderer å selge rammen privat i stedet. 9184905[/snapback] Ser ut som vi har samme problemet.. Mitt løste seg etter MANGE forsøk på reinstall Tror ikke det med minnetypen skal ha noe stort å si. Jeg fikk hvertfall innstaller Vista 64bit med 4 Gb ram, som "ikke" er kompatibel med hovedkortet ifølge manualen. Men det var vel med den gammle out of the box biosen vil jeg tro... Link til lignende tråd Lenke til kommentar
Debate Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg hadde samme problem som deg, dog med et annet hovedkort. Måtte bare guffe opp spenningen på minnet, hovedkortet satt minnet default til 1.8V, noe som er litt lite for high-end brikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå