Gå til innhold

Stereoanlegg for bruk til Sopranos & Ryan Adams

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg er svært begrensa når det gjeld kunnskapar om lyd. Men eg har kjøpt meg eit Samsung 40" Full HD fjernsyn og føler dei innebygde høgtalarane blir for puslete og spake i det Alabama 3 sin "Woke up this morning" byrjar og ein ny episode med Sopranos er i gong. Eg vonar de kan gje meg nokre gode råd til kva eg kan kjøpe for å få ei kvalitetsløysing i heimen?

Vil kanskje har surroundlyd på lengre sikt, men til å byrje med eg er nøgd med ei stereoløysing. Dette må då takast hensyn til ved kjøp av forsterkar?

Detaljar:

Budsjett: 10 000

Stova: Omlag 40 kvadrat.

Stereo eller Surround: Stereo, men må vere mogleg å "utvide."

Bruk: TV-seriar og film (60%), xbox 360 (20%), popmusikk og country (20%)

Bur: Nær Bergen

Anna: Har sambuar, så det må vere nokolunde estetisk. Bur i einebustad og næraste nabo er døv, så det er kjekt med litt god trøkk også!

Kva har eg sett/høyrd på

Har høyrd litt på Yamaha sine pianolakk løysingar som t.d YAMAHA NS 555 eller så var det Yamaha EF NS 777 og det verkar jo lovande. Men dei var kopla til ein Abrahamsen forsterkar som var mange tusen for dyr for meg.

Spørsmål?

Treng eg subwoofer i tillegg til forsterkar?

Kva med center-høyttaler, er dette viktig for å høyre godt dialogen i film og slikt?

I dag har eg Creative Gigaworks s750 kopla til ei stasjonær datamaskin, er det mogleg å kople dette til Samsung fjernsynet mitt?

Takksam for all hjelp og støtte.

Endret av diktat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mange for tiden som kjøper seg tv og føler de trenger litt ekstra på lyden,er bra med denne utviklingen.

Om du vil ha surround med tiden så må du ha en surroundreceiver ja,er en god ide å starte med å handle inn en slik sammen med et godt frontsett.

Sub er jo ikke noe problem å tenke på i ettertid da du selv hører om settet du kjøper holder for deg eller om du trenger mer. Center kan du vente med til du bestemmer deg for å utvide helt til 5.1,ingen vits i å ha 3.0 spør du meg.

Om du likte NS godt er det ingenting i veien for at du kan få like mye glede ut av dem sammen med en annen og rimeligere receiver men når du er villig til å bruke såpass med penger vil jeg be deg høre på flere modeller får du kjøper i det minste.

En tur innom Hifi-klubben eller Hifi-center kjeden kan være veldig mye verdt i form av erfaring og mer kunnskap.

Receivermessig kan du se på Cambridge, Denon og Yamaha.

Når det gjelder høyttalere kan du se på XTZ, PSB eller QLN.

Husk at dette bare er tips for å gi deg et sted å starte,du finner masse info og flere tips i både min høyttalerguide som jeg har i signaturen og GnoMiz sin forsterkerguide lenger opp her. Lykke til.

EDIT: Og forresten så kan PC-settet ditt kobles til tv via hodetelefonutgangen på den men lyden vil ikke være noe i nærheten av et hifi anlegg.

Endret av DanielL
Lenke til kommentar

Takk for flott og hjelpsamt svar. Var på HIFI-klubben og lytta litt her om dagen. Då vart det Dali Concept 6 høgtalarar (http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/system/dali_concept_6_hoeyttalersystem_.htm) saman med den Denon forsterkar som du nemde.

Kjente at det vart litt for veikt med berre fronthøgtalarar utan sub.. så eg trur eg tar meg råd til å oppjustere budsjettet nokre tusen.

Ein forsterkar (denon/cambridge), 1 sub & 2 fronthøgtalarar. For rundt 15 000, kva kan eg sikte meg inn på? Dali Concept 6 serien? Eller er det andre eg bør lytte på?

Lenke til kommentar

Spør man bra er det mye lettere å svare bra ;)

Dali er et godt merke det,og skal passe med de fleste forsterkerne som selges på Hifiklubben. Concept 6 kan være noe svak men tror nok Denon 1907 skal ha litt av skylden i ditt tilfelle da den ikke direkte er stappa med krefter. Men god for prisen er den.

Hva med Dali Ikon 5, Cambridge 540 R og Dali AW8? Da har du også litt penger liggende til gode kabler. Om du legger på litt kan du også se på Dali Concept Sub 12.

Men du kan kutte ned,velge Concept 6 og velge en noe dyrere receiver eller en sub? Alt avhenger av hvordan du ønsker å disponere pengene dine.

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør be om å få høre de såvidt dyrere B&W DM309.

De er litt mer tungdrevne, og har 1/2" mindre mellomtonebass, men lyden i B&W er noe for seg selv.

Har ikke hørt DALI Concept 6, men har hørt et par B&W i den størrelsen der.

Spurte ikke hvilken modell det var, (var i tyskland og er ikke spesiellt flyten i tysk :p), men det lød fantastisk bra.

Og med tanke på at det "bare" er 600kr forskjell, så ville jeg i alle fall sørget for at jeg hadde hørt de også.

Jeg vil foreslå disse to tingene til anlegget ditt.

De har en grei NAD surroundforsterker med en effekt på 6x70W, noe som burde være kraftig nok til å drive det meste du har råd til med dette budsjettet.

Ikke se deg blind på at DENONen har 100W, det jeg ville gått på er brukervennligheten til DENONen. Den har nemlig HDMI og et forenklet system for instilling av surrounlyden, noe NAD ikke har inkludert i sin.

Subwoofer - XTZ 99 W12 - 3690,-

EDIT: endra litt, inså du bare trengte 5-kanals forsterker.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Jeg hadde helt klart gått for en stereoforsterker. Du skriver at du vil gå for surround "på lengre sikt". Receivere er vel en av de komponentene hvor utviklingen skjer raskest, og dermed er det mye større sjanse for å sitte med et utdatert produkt den dagen du bestemmer deg for å satse på surround. Får du tak i en stereoforsterker med prosessorinngang, kan den brukes som effektforsterker i et fremtidig surroundsystem.

Frode

Lenke til kommentar

fhl kan ha et poeng, hvis det er lenge til du skal ha surround, et år eller mer, så kan en stereoforsterker være noe å bruke i mellomtiden.

Da kan det være lurt å kjøpe brukt, siden tapet ved salg blir mindre.

Men det er vel strengt tatt muligå kjøpe seg en surroundforsterker med de nyeste teknologiene\de nyeste man trenger i dag også. Det koster bare litt ekstra.

Du får bedre steroforsterker for mye lavere pris enn om du skulle hatt surround.

Og siden ditt budsjett er ganske begrenset, og du vil ha bra utsyr, så kan det virkelig være en god idè.

Når du har satt av 15 000 til forsterker, sub og fronthøyttalere, så bør du regne med å bruke omtrent 8 000, om ikke en del mer for å matche det du har fra før, hvis du skal ha bokhøyttalere og en centerhøyttaler.

Og 8000 kan ta litt tid å spare opp når en nettopp har brukt 15 000.

Men med mindre du virkelig _trenger_ de nye teknologiene, som f.eks. HDMI 1.3, så kjøp likegodt surround med en gang.

Det kommer ann på hvordan man ser på det, om du ikke kan tenke deg at noe skulle være forandra om et års tid, så kjøp likegodt i dag.

Har tatt meg tid til å sette sammen noen komplette systemer som jeg tror er veldig godt tilpasset hverandre, dete ene sier seg selv riktignok.

Men her er det første, et rent B&W anlegg.

Fronthøyttaler - B&W DM309 - 4996 kr

Senterhøyttaler - B&W LCR3 - 1998 kr

Bakhøyttaler:

mulighet 1 - B&W DM601 S3 - 3196 kr

mulighet 2 - B&W DS3 - 6996 kr

Subwoofer - B&W ASW610 - 4798 kr

Totalt: 14 988 kr (18 788 kr med metode 2)

Og så et anlegg basert på Dali høyttalere.

Fronthøyttaler - Dali Concept 6 - 4396 kr

Senterhøyttaler - Dali Concept CT - 1198 kr

Bakhøttaler - Dali Concept 2 - 2396 kr

Subwoofer - Dali Concept Sub 12 - 4498 kr

Totalt: 12 488 kr

Dali anlegget er billigere, og veldig bra, men jeg tror at B&W anlegget har det litte ekstra, men det må du desverre betale for også.

Tror at DENON AVR-2307 (6998 kr) skal være ypperlig til å drive begge anleggene med masse trøkk.

Eventuellt kan du kjøpe NAD T754 og kanskje få enda litt mer kraft, men det går på bekostning av nyttige finesser som HDMI og "automatisk" instilling av lyden.

Lenke til kommentar

Det Dalisettet du nevner koster 10 000 som et fullt system ;)

Ellers er jeg helt enig i at stereo er en bedre ide om det er lenge til han tenker å utvide, men tenkte at det er greit å gi et tips til det han faktisk spør om og heller legge andre alternativer klart om det skulle være ønsket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

B&W har i mange år reklamert at høyttalerene deres er optimalisert for Sopranos, så det er nok et sikkert valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...