Gå til innhold

Jeg lurer på et ord!

Bilge^^

Anbefalte innlegg

Destruktiv/destruktivt.

"Destruktiv- adj(mer.mest-) Nedbrytene, ødeleggene, skadelig"

Vis jeg f.eks jobber i et snekkerfirma, å ikke gjør jobben min før den skal være ferdig, det er da riktig å si at jeg jobber destruktivt, ikke sant? Eller blir det så feil grammatisk at det absolutt ikke går ann å bruke det ordet?

"Regnet stoppet arbeidsprosessen, og det ble derfor en destruktiv arbeidsgjeng." Er f.eks dette feil?

PS: har googlet litt og ikke funnet noe fornuftig, så er det noen som har smarte svar her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo litt synsing, du kan sende en epost til norsk språkråd, de skal jo liksom være fasiten:-)

"Å jobbe destruktivt" er en litt spesiell ordsammensetning. Jeg ville absolutt ikke tolket det som "å bli ferdig med ting i siste liten".

Hvis man på absolutt skal bruke den ordsammensetningen ville jeg tolke det som en som jobber i feil retning og gjør mer skade enn han gjør godt. Feks istedenfor å bygge huset som en snekker skal gjøre, motarbeider du alle kollegaene dine og river ned tingene de har gjort.

"Regnet stoppet arbeidsprosessen, og det ble derfor en destruktiv arbeidsgjeng." Er f.eks dette feil?

Jeg ville si det er feil ja. Det høres nesten ut som om de begynner å ødelegge ting rundt seg fordi det begynte å regne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...