Smirnoff Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 En del lavere effektforbruk og temperatur også. Det ser jo bra ut. Men avventer fortsatt AMDs resultater. Usannsynlig at jeg bytter platform enda da, siden hovedkortet mitt støtter 45nm Core 2. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det hele kan sees på som et eksperiment på intels lab og er ikke noe vanlige folk vil bruke med det første.9218188[/snapback] Simen1, dette er HKEPC som har testet, ikke intel. Så det betyr at DE har fått tak i prosessoren og testet selv, ikke data hentet fra Intel. Så det betyr vel at ytelsesforskjellen i DIVX testen er reell og SSE4 varianten er tilgjengelig for vanlige folk?9218408[/snapback] Jeg har ikke påstått noe annet. "Det hele kan sees på som et eksperiment på intels lab og er ikke noe vanlige folk vil bruke med det første." Alfa-versjoner og beta-versjoner av programmer er vel ikke noe folk flest vil bruke. Folk flest ønsker vel å vente på den ferdige versjonen så de er mer sikret mot alvorlige feil og problemer. Testen må gjerne sees på som et laboratorieeksperiment inntil ferdige utgaver av programmet og ikke minst; ferdige utgaver av prosessoren, er på markedet. <..> Så det betyr vel at ytelsesforskjellen i DIVX testen er reell og SSE4 varianten er tilgjengelig for vanlige folk?9218408[/snapback] Nei, det betyr ikke at testen viser noe som er tilgjengelig for vanlige folk nå. Men det vil jo sikkert bli det om ikke så alt for mange måneder. Både den ferdige programvaren og den ferdige prosessoren. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det hele kan sees på som et eksperiment på intels lab og er ikke noe vanlige folk vil bruke med det første.9218188[/snapback] Simen1, dette er HKEPC som har testet, ikke intel. Så det betyr at DE har fått tak i prosessoren og testet selv, ikke data hentet fra Intel. Så det betyr vel at ytelsesforskjellen i DIVX testen er reell og SSE4 varianten er tilgjengelig for vanlige folk?9218408[/snapback] Jeg har ikke påstått noe annet. "Det hele kan sees på som et eksperiment på intels lab og er ikke noe vanlige folk vil bruke med det første." Alfa-versjoner og beta-versjoner av programmer er vel ikke noe folk flest vil bruke. Folk flest ønsker vel å vente på den ferdige versjonen så de er mer sikret mot alvorlige feil og problemer. Testen må gjerne sees på som et laboratorieeksperiment inntil ferdige utgaver av programmet og ikke minst; ferdige utgaver av prosessoren, er på markedet. <..> Så det betyr vel at ytelsesforskjellen i DIVX testen er reell og SSE4 varianten er tilgjengelig for vanlige folk?9218408[/snapback] Nei, det betyr ikke at testen viser noe som er tilgjengelig for vanlige folk nå. Men det vil jo sikkert bli det om ikke så alt for mange måneder. Både den ferdige programvaren og den ferdige prosessoren. 9219059[/snapback] http://www.divx.com/divx/windows/codec/ Eksperimentell support for SSE4. The latest DivX Codec includes a new feature designed to take advantage of the new instructions in the new Intel Penryn line of processors. Dette er fra DivX sine egne sider, og denne codecen er jo tilgjengelig for folk nå. Så det vil jo si at dersom noen hadde en Penryn prosessor med SSE4, så ville de kunne tatt i bruk denne fordelen, og dermed fullført jobben langt kjappere? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Les: Eksperimentell support for SSE4. Det er ikke noe folk flest vil begi seg inn på. Akkurat som da Windows Vista var på Beta 1-stadiet. Det er uferdig og ikke noe man gjør arbeid med. Eksperimentering: ja, arbeid: nei. Dessuten krever det som du sier at Phenom er på markedet, noe den ikke er. Så jeg ser ikke helt problemet. Støtten er på eksperiment-stadiet og fungerer ikke på noen prosessorer som er tilgjengelige for folk flest ennå. Ha litt tålmodighet så kanskje det blir noe folk flest vil ønske å ta i bruk etter hvert. Jeg antar at de vanlige folk som er først ute vil ta det i bruk allerede rundt årsskiftet en gang. Med "vanlige folk" mener jeg folk som hverken er ansatt i intel eller har så gode forbindelser til intel at de får tak i en testprosessor som er ment for egne ingeniører og samarbeidspartnerenes ingeniører. (ES = Engineering Sample). Med "vanlige folk" mener jeg heller ikke spesielt interesserte personer som driver med eksperimentering med uferdig programvare. 115% er altså noe som lar vente på seg for vanlige folk og når det nå først kommer så vil vi trolig se store ytelseøkninger på de samme programmene når de kjøres på AMD sine prosessorer også. Lenke til kommentar
mar Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Til sammenligning er det estimert at Phenom vil yte om lag 20% bedre i heltallsytelse og 50% bedre i flytetallsytelse klokke for klokke. Etter det jeg kan se så utgjør ikke ytelsen ved lik klokkefrekvens noen trussel for Phenom, det er fortsatt klokkefrekvensen som er den store trusselen. At Phenom firekjerne har vært vist på 3,0GHz med standard kjøling og Wolfdale bare har vært vist på 2,33 GHz med http://hwtech.ru/articles/cooling/article133.html lover foreløbig bra. Jeg tror nok Intel kommer til å pumpe opp klokkefrekvensen betydelig, men denne testen av en ES kan jo tyde på at frekvensøkningen ikke blir fullt så stor som tidligere antatt. Et annet spenningsmoment for AMDs del er hvor mye gevinst L3 cachen og den optimaliserte minnebussen vil gi. 9219398[/snapback] Simen, du generaliserer 20% bedre i SpecInt og 50% bedre i SpecFp til 20% bedre på heltall og 50% bedre på flyttall. Dersom en slik generalisering hadde vært gyldig vile dagens AMD prosessorer vært omtrent på lik linje med Core2. Noe som ikke er tilfelle. Dette har vi vel også diskutert tidligere? Så jeg er egentlig litt enig med el_salvad når det gjelder vinklingen din. Edit: Det at du lager et poeng ut av at prosessoren de hadde fått tak i bare var 2.33GHz mens AMD nylig demonstrerte 3GHz blir bare for dumt. Du vet like godt som meg og el_selvad at det er lenge siden Intel demonsterte 4 kjerners Penryn på 3.33GHz. Endret 6. august 2007 av mar Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) En liten analyse av resultatet fra min side: Ytelseforskjellen på 115% i en alfaversjon av et program bør ikke legges mye vekt på. For det første er det en alfaversjon som er spesielt optimalisert for å utnytte SSE4, kompilert av intel med en intelkompilator som fortsatt ikke er lansert. Det hele kan sees på som et eksperiment på intels lab og er ikke noe vanlige folk vil bruke med det første. Når kompilatorer og programmer for SSE4 først kommer for fult så vil det kun være spesifikke programmer som får noen særlig nytte av det. Det er først og fremst mediakodere og dekodere. Når det kommer kompilatorer som utnytter SSE4 så vil det fortsatt ta en god stund (måneder) før ulike mediaprogrammer blir kompilert på nytt og kan ta i bruk SSE4. Dvs. at vi trolig ikke får se noen særlig nytte av SSE4 før en gang ut i 2008. AMDs Phenom kommer i år og har også SSE4. Riktignok en redusert versjon der kun de mest effektive og viktigste SSE4-instruksjonene er med, men jeg tipper det betyr at Phenom også får en vesentlig ytelseøkning i de samme mediakoder-programmene. Altså bør man ikke frykte konkurransesituasjonen på grunn av det fantastiske tallet på 115% som Wolfdale viser her. Selv om AMD selger en prosessor som er kompatibel med SSE4 instruksjon betyr ikke de nødvendigvis at prosessoren kan utføre de instruksjonene like kjapt som en Intel prosessor. AMDs SSE4a inneholder 4 av de 47 instruksjonene Intel har. Og det er MOVNTSS, MOVNTSD, EXTRQ, INSERTQ. http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/40546.pdf Regner med at Intel også har en bedre implementering også, siden de har jobbet mere med det. Core 2 var e udyr på SSE, og Penryn tar det tydeligvis lengre. Endret 7. august 2007 av el_salvad Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Noe som forundrer meg etter å ha lest denne tråden, og alle andre AMD vs. Intel tråder, er hvordan en Intel fan faktisk ønsker at AMD skal feile. Forundringen ligger da i at de synes ikke å forstå konsekvensene om deres dystre spådommer skulle slå til. Dette vil føre til en brutal hverdag for alle som vil ha gode prosessorer til en billig pris og rask utviklig i teknologien. Dersom AMD mislykkes kan vi glemme gode priser og rask teknologisk utvikling, har man lært noe av historien, så er det at dette blir et faktum. Om man faktisk skulle være en Intel fan, burde man ønske AMD allt vel og fremgang, fordi dette tvinger Intel til å faktisk produsere noe bra. Selv om det tok fryktelig lang tid før de kunne svare på AMD64, så var AMD den viktigste årsaken til at Intel kom med Conroe... Så istedenfor å surmule og være usympatisk negative, burde dere heise flagget for AMD, de er like viktig for CPU markedet som melken er til cornflaken. Nåh, litt synsing på morran bare... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 mar: Beklager generaliseringa. Jeg mente som du sier Spec2006 Int og Fp. Jepp, det ble et for dumt poeng å bruke 2,33GHz som noe spekulativt. Men hey, se det fra den lyse siden, det var ikke 4,0 GHz den brikken der el_salvad: Jeg er fult klar over at SSE4A ikke får alle instruksjonene som SSE4 får, men jeg tror AMD har tatt med de mest effektfulle instruksjonene. Dvs. at det blir langt bedre enn å at AMD får 4/47 av SSE4-ytelsen i forhold til det intel får, i det ene programmet som trolig får ferdig utviklet støtte for SSE4 i vinter. Husk også at AMD dobler antall SSEx-enheter for betraktelig økt ytelse i SSEx-applikasjoner. Kanskje deres SSEx-ytelse faktisk blir langt bedre enn Intels? Ourasi: Helt enig. Jeg synes det har ost negativitet i denne tråden de siste sidene. Jeg både håper og tror på en positiv utvikling: At AMDs K10 blir knallbra. Om den blir skikkelig dårlig så blir det en katastrofe for både Intel-fans, AMD-fans og mer nøytrale forbrukere. Frem med optimismen folkens! AMD K10 kan bli knallbra Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Noe som forundrer meg etter å ha lest denne tråden, og alle andre AMD vs. Intel tråder, er hvordan en Intel fan faktisk ønsker at AMD skal feile. Forundringen ligger da i at de synes ikke å forstå konsekvensene om deres dystre spådommer skulle slå til. Dette vil føre til en brutal hverdag for alle som vil ha gode prosessorer til en billig pris og rask utviklig i teknologien.Dersom AMD mislykkes kan vi glemme gode priser og rask teknologisk utvikling, har man lært noe av historien, så er det at dette blir et faktum. Om man faktisk skulle være en Intel fan, burde man ønske AMD allt vel og fremgang, fordi dette tvinger Intel til å faktisk produsere noe bra. Selv om det tok fryktelig lang tid før de kunne svare på AMD64, så var AMD den viktigste årsaken til at Intel kom med Conroe... Så istedenfor å surmule og være usympatisk negative, burde dere heise flagget for AMD, de er like viktig for CPU markedet som melken er til cornflaken. Nåh, litt synsing på morran bare... 9224136[/snapback] Hvem her inne er det som ønsker at AMD skal feile? Såvidt jeg kan se, så er det så og si unison enighet om at AMD forhåpenteligvis klarer å slå tilbake, selv blant de som ikke tror det kommer til å skje. AtW Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Har selv p.g.a ymse omstendigheter hatt Intel siden 1998, men jeg ønsker at AMD skal komme seg tilbake i racet igjen, og jeg kjøper gjerne Phenom (ved neste totaloppgradering) om den viser seg å bli en knallprosessor. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Ourasi: Jeg ønsker ikke at AMD skal feile å dette helt bakpå. Skjer dette da skrur Intel opp prisene til et nivå som er altfor høyt, slik de ska få bedre marginer og tjene mer. MEN, jeg mener AMD må legge ut kortene de har på bordet. Var det ikke slik Barcelona skulle lanseres nå i august en gang? Eller har det blitt utsatt igjen? Iallefall, den skal ut nå snart, men vi har ennå å se nøyaktig bestemte klokkehastigheter, og til dags dato har ingen tredje personer fått gi ut noen ytelses-tall. Jeg håper at K10 bringer AMD helt oppi ryggen på og kanskje litt forbi Intel, fordi nå taper AMD haugevis med penger for hver dag som går, og enhver person vet dette ikke kan foregå for alltid. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) AtW: Tja, er vel tydelig at du og jeg oppfatter trådens tillstand forskjellig da. Annbefaler deg å lese litt mellom linjene på enkelte innlegg her inne, noen innlegg trenger du ikke gjøre det med, de er meget åpenbare, så kanskje du endrer oppfatning. el_salvad: Selv om du her prøver å gi litt støtte til AMD, så klarer du allikevel å slenge inn ganske så negative "vibes" i ditt innlegg, og dette er du ikke alene om, for dette er en litt merkelig negativitet som man finner i mange slike tråder. Har selv gått i denne fellen, men har i den senere tid filosofert litt over hva som er årsaken, og prøvd å eliminere den. Endret 7. august 2007 av Ourasi Lenke til kommentar
kilik Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Har stor tro på Phenom ja. Forventer en omtrent ytelse på linje med Penryn på samme klokkefrekvens eller hakket bedre, men med tanke på at Intel allerede vil ha 3,33 GHz Wolfdale ute i 4.kvartal mens AMD neppe går over 2,6 GHz på quad-core i år tror jeg fortsatt Intel vil ha ytelsestronen i november/desember. Men slik jeg har forstått AMD satser de mer på det store mid-end-markedet enn high-end i første omgang og jeg forventer priser deretter (les: 1000 kr-3000 kr). Så mye har Intel-monopolet kostet Endret 7. august 2007 av kilik Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 AtW: Tja, er vel tydelig at du og jeg oppfatter trådens tillstand forskjellig da. Annbefaler deg å lese litt mellom linjene på enkelte innlegg her inne, noen innlegg trenger du ikke gjøre det med, de er meget åpenbare, så kanskje du endrer oppfatning. I tilfelle jeg har gått glipp av noe leste jeg igjennom hele tråden på nytt, og jeg kan bare se ytringer som tyder på at folk ønsker at det går bedre med AMD, eller folk som ikke ytrer seg om andre en tekniske ting/andre temaer/eller har fraser som "det blir spennende å se", jeg tok for gøy og lagde en liste over deltagerene i tråden, og det jeg oppfatter som deres uttalte mening i tråden, flere av de jeg har satt som nøytrale er nok "mellom linjene" positive til at AMD gjør det bra. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Smirnoff: Nøytral kvitrafn: Krysser fingra for et utrolig resultat fra AMD Garegaupa: Ja, det hadde gjort seg med eit oppsving frå AMD no att efikkan: Jeg håper at AMD slår til og gjør det virkelig bra med Phenom Mr.SS: Vi krysser fingrene for et comeback nå ja.! cynosure: Får håpe de kan slå til på alle fronter slik at de får god fortjeneste fremover. Ingenting hadde vært bedre for konkurransen. Brusfantomet: Ja, får håpe de klarer og slå core 2, eller hvertfall være like bra. Tydeus: nøytral [GDI]Raptor: Får krysse fingrene for AMD! MrLee: nøytal ATWindsor: Ja, jeg må også innrømme at tiltroen ikke er den største, får håpe jeg tar feil. Tettspaden: Nøytral Desertglow: Nøytral Kilik: Nøytral Ourasi: Likte jo Phenoms 4 kjerne med 89w da, håper den sparker fra seg.. Quintero: Nøytral Stigma: Nøytral Betroz: Nei men seriøst jeg håper for vår og AMD sin skyld at disse prosessorene blir bra VikinGz: Jeg krysser fingrene for at dette skal gå i boks for AMD =) Limbeck: Jeg håper også at AMD har noe her. Er ingen AMD fan men jeg er en stor fan av konkuranse. Aspestein: Nøytral Pac-Man: Jeg håper virkelig at AMD klarer og hevde seg i midrange og hi-end klassen. Scortech: Det er nå bra at AMD står på selv om det er i seneste laget. oTTo2: positiv til at AMD gjør det bra, orker ikke å sitere innlegget Osse: desverre så er det slik at Intel flyter på markedsmakt og derfor kan selge dårlige produkter - Tolker det som positiv til at AMD skal gjøre det bedre. Fritzor: Nøytral Guttorm: positiv B-QL: nøytral elf-man: nøytral Innokentij: nøytral lucky666:Og til slutt håper jeg virkelig amd kommer med noe nå som kicker ass,selv om min Intel da blir totalt forbigått Simen1: nøytral El salvad: nøytral Mar: nøytral AtW Lenke til kommentar
Osse Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Nå var du grei ATW, jeg er vel så pro AMD some det går an. Og jeg synes faktisk Intel gutta er til det kjedsommelig høfflige. Jeg er desverre ikke vidre optemistisk...... tror Intel har satt jula i gang for å holde sine 80% markedsandel, det har det som trengs til det. Nå som de har forlatt P4, men.......vel amd har overrasket positivt før, og lykkes de med sin roadmap, så .........tja......kanskje jeg igjen starter å bygge maskiner. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Nå var du grei ATW, jeg er vel så pro AMD some det går an. Og jeg synes faktisk Intel gutta er til det kjedsommelig høfflige. Jeg er desverre ikke vidre optemistisk...... tror Intel har satt jula i gang for å holde sine 80% markedsandel, det har det som trengs til det. Nå som de har forlatt P4, men.......vel amd har overrasket positivt før, og lykkes de med sin roadmap, så .........tja......kanskje jeg igjen starter å bygge maskiner. 9227385[/snapback] Ja, det blir interessant å se, tidlige tester tyder på at intel ikke ligger urovekkende mye foran i ytelse per clock, så om AMD får opp frekvensen så kan det bli bra når alt kommer til alt. I det minste så blir det forhåpentligvis endel bedre enn i dag. AtW Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 lol atw, du har for mye fritid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå