Gå til innhold

Slår tilbake med Phenom?

Anbefalte innlegg

AMD har nå svært mye å bevise i forbindelse med chipset. De klarte å komme seg over de enorme problemene med VIA-cipset på KT133/KT266-tidene ved at Nvidia tok over, men nå har Nvidia tråkket i salaten lenge nok, og AMDs egne chipset har vel enda ikke klart å heve seg opp på nivået til Intel.

De nye prosessorene kan bli så gode de bare vil, men jeg for min del har kjøpt mitt siste AMD-baserte system. Jeg blir bare kunde igjen hvis de virkelig viser styrke på dønnsolide chipset.

9181196[/snapback]

Jeg skal ikke si at jeg utelukker AMD pga det, men det er definitivt et problem med for mye tll med chipsett, nvidia er ikke akkurat solid, personlig synes jeg det er for mye fokus på klokking og mas, og for lite på atabilitet og IO.

AtW

9181212[/snapback]

Jeg fatter ikke hva dere snakker om :dontgetit:

Fra og med nForce3 250 har jo nVidias brikkesett til AMD vært nesten like "untouchable" som Pablo Escobar. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde klart å kreste frem ett negativt ord om dem, og ihvertfall ikke når det handler om stabilitet og finesser.

Men jeg er enig i at Intels egne brikkesett tradisjonelt har vært gode, dog ikke fullt så gode.

9181623[/snapback]

Nforce4 har flere kjente, og i mine øyne svært alvorlige feil, som feks at man fikk bitfeil når man brukte nettverks-delen, og bitfeil i kombinasjon med maxtor-harddisker, å ødelegge data er en utilgivelig feil av et chipset, det heter ikke EDB for ingenting :) Det er den absolutt største feilen en maskin kan gjøre.

Videre er ikke minnekompabiliteten noe å rope hurra for, kanskje er jeg kravstor, men er det fire slotter, så forenter jeg å kunne kaste inn 4 kompatible brikker, og at ting funker, slik er det ikke.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spår at Phenom X2 yter likt med Conroe klokke for klokke, og Phenom X4 med Kentsfield. But Penryn is an entirely different animal...

Nei men seriøst jeg håper for vår og AMD sin skyld at disse prosessorene blir bra. Men skal AMD være tilbake på toppen, må Phenom yte likt med Intels Penryn og det tviler jeg på AMD klarer før de selv går over på 45nm en gang neste år.

Lenke til kommentar
Nforce4 har flere kjente, og i mine øyne svært alvorlige feil, som feks at man fikk bitfeil når man brukte nettverks-delen, og bitfeil i kombinasjon med maxtor-harddisker, å ødelegge data er en utilgivelig feil av et chipset, det heter ikke EDB for ingenting :) Det er den absolutt største feilen en maskin kan gjøre.
Jeg har brukt et utall Maxtor-disker de siste årene og aldri merket problemer. Ikke med nettverk heller, men skal jo ikke utelukke at andre har det.

Videre er ikke minnekompabiliteten noe å rope hurra for, kanskje er jeg kravstor, men er det fire slotter, så forenter jeg å kunne kaste inn 4 kompatible brikker, og at ting funker, slik er det ikke.

AtW

9181664[/snapback]

:hmm: Jeg har sagt det før, og er overrasket over å måtte gjenta det overfor deg:

Det har selvfølgelig INGENTING med brikkesettet å gjøre.

Det er forsåvidt riktig at man På socket 939 måtte ofre betydelig flere MHz når man økte fra to til fire brikker enn på AM2, men det skyldes først og fremst selve minnearkitekturen. Jeg har forøvrig til gode å se vanvittige minnehastigheter på DDR1 Intel-plattformer, men det er det av en eller annen grunn ingen som klager på. Det er også mange som glemmer at Intel kjører på 2T CMD som standard, for den del.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt et utall Maxtor-disker de siste årene og aldri merket problemer. Ikke med nettverk heller, men skal jo ikke utelukke at andre har det.

AtW

9181664[/snapback]

:hmm: Jeg har sagt det før, og er overrasket over å måtte gjenta det overfor deg:

Det har selvfølgelig INGENTING med brikkesettet å gjøre.

Det er forsåvidt riktig at man På socket 939 måtte ofre betydelig flere MHz når man økte fra to til fire brikker enn på AM2, men det skyldes først og fremst selve minnearkitekturen. Jeg har forøvrig til gode å se vanvittige minnehastigheter på DDR1 Intel-plattformer, men det er det av en eller annen grunn ingen som klager på. Det er også mange som glemmer at Intel kjører på 2T CMD som standard, for den del.

9181865[/snapback]

CHipsett, Kontroller på CPU, essensen er at man langt ifra er garantert av 4 brikker funker i det hele tatt. Det tyder på et manglende fokus på stabilitet i mine øyne.

Det med nettverks og harddisk er relativt kjente problemer, det er sikkert ganske lett å finne det på nett om man søker.

AtW

Lenke til kommentar

jeg krysser fingrene for at dette skal gå i boks for AMD =)

Alltid vært en liten AMD fan, også likt ati, men når disse nå svikter når jeg går over til linux, så frister ikke alt så mye lengre :/

En Knusende CPU og ett nytt skjermkort som gjør det stort i januar kan berge amd =)

Samt en satsning i open source miljøet hadde vært fint =)

Gleder meg til disse kommer, og gleder meg til å se intel sin 45nm serie

Kan jo nevne at jeg fortsjatt sitter på 90nm teknologi til intel :p

Lenke til kommentar
Fra og med nForce3 250 har jo nVidias brikkesett til AMD vært nesten like "untouchable" som Pablo Escobar. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde klart å kreste frem ett negativt ord om dem, og ihvertfall ikke når det handler om stabilitet og finesser.

Men jeg er enig i at Intels egne brikkesett tradisjonelt har vært gode, dog ikke fullt så gode.

9181623[/snapback]

Noe er nevnt allerede, og det faktum at Nvidia fortsatt ikke har klart å lage drivere til nForce4 som støtter Cool'n'quiet og ikke minst som faktisk gir gigabit på nettverkskortet for Windows Vista, som har vært ute i over et halvt år, bør jo være et hint på at noe ikke er som det skal.

Lenke til kommentar

9181623[/snapback]

Noe er nevnt allerede, og det faktum at Nvidia fortsatt ikke har klart å lage drivere til nForce4 som støtter Cool'n'quiet og ikke minst som faktisk gir gigabit på nettverkskortet for Windows Vista, som har vært ute i over et halvt år, bør jo være et hint på at noe ikke er som det skal.

9182405[/snapback]

Man skal ikke trenge drivere for C'n'Q på vista, mitt nforce4-chipsett klokker uproblemetisk ned uten å ha noen drivere i det hele tatt.

AtW

Lenke til kommentar
Man skal ikke trenge drivere for C'n'Q på vista, mitt nforce4-chipsett klokker uproblemetisk ned uten å ha noen drivere i det hele tatt.

AtW

9182476[/snapback]

Fullstendig klar over det, men hvis du søker rundt på nettet så vil du se at enorme mengder brukere opplever at den ikke klokker ned, inkludert meg. Microsoft vet ikke hva det er. Nvidia har ikke gjort noe med det. AMD henviser bare til at C'n'Q-driverne er en del av Vista.

Lenke til kommentar

9181623[/snapback]

9182405[/snapback]

Nforce 3 og 4 var bra iforhold til problemene folk har hatt med i680. virker som det er helt sinnsykt med feil på disse kortene.

Lage chipset kan Nvidia absolutt, men virker som kortene havner på markedet litt for fort spør du meg.

Lenke til kommentar
CHipsett, Kontroller på CPU, essensen er at man langt ifra er garantert av 4 brikker funker i det hele tatt. Det tyder på et manglende fokus på stabilitet i mine øyne.

9181888[/snapback]

Her må nok mye ansvar også ligge på hovedkortptodusentene og BIOS versjoner som har blitt levert med hovedkortet.

Det med nettverks og harddisk er relativt kjente problemer, det er sikkert ganske lett å finne det på nett om man søker.

Nettverksproblemet var når man prøvde å bruke "hardware" TCP offloading og "hardware" brannmur i Windows XP. For å få til det i XP må det ganske mange "hacks" mot TCP/IP stacken. Er ikke uten grunn at Microsoft byttet ut denne stacken i Vista. Uansett... Dårlig av nVidia å reklamere for noe som ikke fungerer som det skal.

Når det gjelder harddisk-problemet så ble det løst av Maxtor med en firmware-oppdatering av disken.

Fullstendig klar over det, men hvis du søker rundt på nettet så vil du se at enorme mengder brukere opplever at den ikke klokker ned, inkludert meg. Microsoft vet ikke hva det er. Nvidia har ikke gjort noe med det. AMD henviser bare til at C'n'Q-driverne er en del av Vista.

9182897[/snapback]

Jaha? Har en maskin stående hos foreldrene med nForce4 SLI (ASUS A8N-SLI Premium) Denne kjører Vista Home Premium 64-bit. Cool&Quiet fungerer utmerket. Har sjekket det opp med CPU-Z

Igjen så vil jeg tro at mye ligger i BIOS.

Nforce 3 og 4 var bra iforhold til problemene folk har hatt med i680. virker som det er helt sinnsykt med feil på disse kortene.

9183207[/snapback]

Hvilke problemer med i680? Har to maskiner her hjemme med 680i (ASUS P5N32-E SLI), en med Core2Duo og en med Core2Quad. Ingen problemer (begge er klokket)

Hadde litt krøll med minne-timings på en av maskinene, men det ble løst i neste BIOS fra ASUS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes også at 680i kom litt for fort ut på markedet, når mange brukere opplever store problemer med og få disse kortene til og kjøre stabilt. Faktisk er det det som er grunnen til at jeg ikke anbefaler 680i til folk som skal ha seg ny pc. Gjorde det en gang og han brukte vel en drøy uke på og få inn windows, men etter det så har den (overraskende nok) fungert helt fint...

Men tilbake til topic:

Jeg håper virkelig at AMD klarer og hevde seg i midrange og hi-end klassen.

For jeg er ikke sikker på om aksjonærene i AMD vil godta flere dårlige resultater.

Skrekken hadde vært hvis aksjonærene hadde solgt seg ut i all hast når de får vite at phenom ikke klarer og ta igjen conroe.

Hvis det hadde skjedd så er jeg ikke så rent sikker på om AMD hadde tålt det, og de hadde nok endt samme veien som Abit nesten endte for noen år tilbake; konkurs.

Og hadde det skjedd så hadde det blitt er rent skrekkscenario: Intel får et tilnærmet monopol på produksjon av x86 prosessorer. (En har riktignok Via, men jeg tror ikke de utgjør en stor trussel mot intel ;) ...)

Nå hadde sikkert en eller annen idiot av en intelfanboy sagt at det bare er positivt at amd gå konk, men på en annen side: prosessorprisene kommer nok til og stige drastisk hvis det skjer...

Noen vil sikkert tro at jeg svartmaler bildet veldig her, men dette er et mulig scenario hvis AMD ligger under Intel omså bare et par år til. Så jeg håper for guds skyld at AMD klarer det denne gangen :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er nå bra at AMD står på selv om det er i seneste laget.

For håpe for AMD sin del at de har sterke kort i hånden som de kan dele ut..

Ellers så vil AMD slite som bare det og derfra bare gå ned over..

Som sagt som andre her sier AMD må få kommet seg opp igjen så de kan

konkurrere med intel..siden Intel kom ut med Core 2 duo så har AMD slitt ganske mye..Og Intel har hatt mange gode kort etter det.

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

JA ! La oss nå virkelig håpe att AMD ikke kommer med noen bra prosessor. For det ville jo virkelig gagne de ihuga INTEL (Inside) entusiastene. FOR ! Hva tenker de virkelig som faktisk kjøper intel (inside) eller uttapå ? JO ! De leser tester som viser noen flere fps i spill, noen ms mindre ved dekoding av video osv. hva betyr dette i virkeligheten ? ingenting.. i praksis. Hva om alle var like ukyndige og faktisk bare kjøpte inel (inside), hva ville denne prosessoren kostet ?? med monopol fra intelinside (som hele tiden forsøker å undergrave amd) ?? Think again moron

Lenke til kommentar

Amd har tross alt bare vært intel underlegen siden C2D kom, intel har vært underlegne i flere år hele k7 og k8 arkitekturen (omtrent),da de pushet varmover og eggestekere, bare et lite notat for de som hyler sendt men godt, desverre så er det slik at Intel flyter på markedsmakt og derfor kan selge dårlige produkter, det kan ikke AMD det viser de site mds utvikling.

Lenke til kommentar

Vel. uansett...

AMD's Phenom FX vil yte bedre enn Penryn EQ serie, det tror jeg vil stemme.

Det som kan gi AMD en boost er om ryktene om at TSMC skal mekke CPU'er stemmer, og om det er AMD de skal hjelpe?

TSMC får sikkert ikke lov og mekke FX/Opteron CPU, det vil vel AMD's egne fabrikker ta seg av, men Phenom X2 CPUene tror jeg TSMC vil få rettigheter til og produsere, eventuelt energi jerrige mobil versjoner av dette, i ett mulig sammarbeid med Transmeta, som AMD ga ett lite løft ved sponsringen tildigere i sommer.

Transmeta får ikke så mye penger av AMD, hvist de ikke må gi noe tilbake, og dette kan være en ren laptop killer CPU, lav effekt, men rask som pokker.

Lenke til kommentar

Forundrer meg at forumbrukere som for ikke altfor lenge siden lovpriset Amd sine prossesorer, nå skylder på ustabilitet på chipsett og minne kontrollere. Jeg vil betegne det som stikk motsatt, stabilt og godt.

Er dette noe som dukker opp, bare for at intel ligger lengre fremme med sin produksjonsteknikk og prosessor teknologi?

Til resten som har så STOR sympati med AMD for tiden, bør tenke dere om neste gang dere oppgraderer, for svært mange av dere sitter med Intel.

Om dere ønsker å hjelpe AMD med de røde tallene, må man handle produktene de leverer, end of story. Det er kansje ikke mest for pengene, men prismessig forsvarlig.

Håper dere forstår hva jeg mener her.

Edit: Les Osse sitt innlegg, mye fornuftig der.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
JA ! La oss nå virkelig håpe att AMD ikke kommer med noen bra prosessor. For det ville jo virkelig gagne de ihuga INTEL (Inside) entusiastene. FOR ! Hva tenker de virkelig som faktisk kjøper intel (inside) eller uttapå ? JO ! De leser tester som viser noen flere fps i spill, noen ms mindre ved dekoding av video osv. hva betyr dette i virkeligheten ? ingenting.. i praksis. Hva om alle var like ukyndige og faktisk bare kjøpte inel (inside), hva ville denne prosessoren kostet ?? med monopol fra intelinside (som hele tiden forsøker å undergrave amd) ??  Think again moron

9184852[/snapback]

Hvem er det som håper AMD ikke kommer med bra prosessorer?

AtW

Lenke til kommentar

Nettverksproblemet var når man prøvde å bruke "hardware" TCP offloading og "hardware" brannmur i Windows XP. For å få til det i XP må det ganske mange "hacks" mot TCP/IP stacken. Er ikke uten grunn at Microsoft byttet ut denne stacken i Vista. Uansett... Dårlig av nVidia å reklamere for noe som ikke fungerer som det skal.

Når det gjelder harddisk-problemet så ble det løst av Maxtor med en firmware-oppdatering av disken.

Det hjelper ikke, å ødelegge data er en utilgivelig feil. Jeg vil heller ha noe som ikke fungerer i det hele tatt enn noe som gradvis ødelegger data. Når det gjelder minne så kjenner ikke jeg de teknsike detaljene, men det er problemer alle hovedkort har, jeg vil tro chipse/cpu er en vesentlig del av problemet. Nforce er bedre enn endel chipsett, men som sagt, det er for lite fokus på stabilitet og IO. Det er ting som for mange bruksområder er viktigere enn noen prosent bedre ytelse. Desverre har ikke AMD selv klart å komme med noen særlig bedre produkter heller.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...