Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utstyr til skolestart?

Anbefalte innlegg

Hei igjen! :)

Nå er det ikke lenge før skolestart (VGS1 for meg) og da faller det naturlig å få vite litt mer om hvordan utstyr man burde ha klart før første skoledag. Jeg vet at vi får vite hvilke bøker vi trenger når vi kommer på skolen, men når det gjelder matematikk er jeg litt mer usikker;

- Burde jeg erstatte min ungdomsskole kalkulator med en bedre/mer avansert kalkulator for VGS elever? Hvis det er tilfelle, har noen en kalkultor(er) de vil anbefale. Takk på forhånd :)

- Formel/regel bok i matematikk. Har hørt at vi må kjøpe det, har noen en link til hvor jeg kan kjøpe det?

Er det noe mer dere kommer på som jeg trenger før skolestart er det bare å hive innpå...

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første skoledag får dere en bokliste med alt slags ting, så drar du bare til en bokforhandler og viser en ansatt lista, der du har merket av alle bøkerene du trenger. Du får kjøpt alt på samme sted, men du må være tidlig ute, første dag burde du dra ned dit, ellers kan du erfare at bøker blir utsolgt.

Du må kjøpe en ny kalkulator til rundt 1000 kroner, tror det står hvilken kalkulator du må kjøpe, men det er troligvis en Casio CFX-9950GB PLUS, hvis dere ikke må ha en egen kalkulator for den nye reformen :p Det er hvertfall den nyeste kalkulatoren som funker topp til at dere skal.

Edit: Boklister finner du på hjemmesiden til skolen din.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg tror jeg satser på å kjøpe en del nytt i år. Ny passer, nye penner og blyanter, ny kalkulator (sånn high-tech en :p), må skaffe meg bærbar PC fordi jeg har hørt at det er "kjekt å ha". Bør vel kanskje bytte ut looney toons-matboksen min med en mer "passende en". Gradskive og linjal har jeg, men en ny linjal i rustfritt stål hadde gjort seg, da den jeg kjøpte fra biltema når er meget slitt etter forskjellige prosjekter jeg har brukt den til.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
- Formel/regel bok i matematikk. Har hørt at vi må kjøpe det, har noen en link til hvor jeg kan kjøpe det?

9179786[/snapback]

Denne får du til HELE 30 kroner hos din lokale bokhandel. Det er et tynt og blått hefte på noen få sider. Man må ikke ha det, men det kommer godt med på tentamen og eksamen.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Du må kjøpe en ny kalkulator til rundt 1000 kroner, tror det står hvilken kalkulator du må kjøpe, men det er troligvis en Casio CFX-9950GB PLUS, hvis dere ikke må ha en egen kalkulator for den nye reformen :p Det er hvertfall den nyeste kalkulatoren som funker topp til at dere skal.

Edit: Boklister finner du på hjemmesiden til skolen din.

9179813[/snapback]

Står gjerne på boklisten hva slags kalkulator man må kjøpe.

Om det er Casio dere får beskjed om:

Har du planer om teoretisk matte, ikke stol på at den billigste (CFX-9850GC Plus) er god nok. Den er rett og slett vanvittig treg om du skal regne på grafer. CFX-9860 er ca. ti ganger raskere. Den er en god del dyrere, og det er ikke noe problem med CFX-9850, men du blir virkelig sittende å vente på kalkulatoren.

(9850 og 9860 har likt menysystem.)

Lenke til kommentar
Bytt ut skirvebok med skriveblokk

Bytt ut blyant med penn

9180274[/snapback]

En veldig grei oppsummering. :)

Resten får du vite når du trenger det.

Bør vel kanskje bytte ut looney toons-matboksen min med en mer "passende en".

9184371[/snapback]

Overhodet ikke! Så lenge det er plass til nok skiver, så ville jeg ha beholdt den. Det er alltid morsomt når noen drar frem noe sånt-
Lenke til kommentar

Vent med å kjøp kalkulater. Det er veldig greit om alle i klassen har make, da en gjerne trenger en del opplæring i de.

Ellers trenger du en god del skriveblokker, med ruter og linjer (ikke gjør sånn som en i klassen min gjorde...han kjøpte skriveblokker etter fargen på forsiden og endte opp med 15 rosa blokker...ulinjerte).

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Det følger ikke med lader, men det følger med 4 batteri, for meg varte de i 3 år, men du må alltid ha med 4 batterier i penalet, fordi du ligger tynt an med en kalkulator som ikke virker på tentamen/eksamen.

Du KAN gjøre ganske mye med slike kalkulatorer, legge inn tunge formler og sikkert spill, men drit i spillene, fokuser på matten. Du får heller ikke "spill" som du tenker på inn på maskinen. I mattetimene så er det så ufatterlig mye som igjennomgås hver bidige time, hvertfall på andre- og tredieåret. Ikke skulk matte, da sliter du.

De i en nye puljen får det ganske mye verre på tentamen og eksamen, halvparten uten regelbok og kalkulator tror jeg det var, mens den andre halvdelen får dere bruke alt. Dere lærer også mer i et år enn det de før dere gjorde, så større pensum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...