Gå til innhold

Data-ingeniør i nordsjøen?

Anbefalte innlegg

Da varierer det nok endel etter skole og studie. For å gå "Forkurs for ingeniørutdanning og maritim utdanning" på HVE her i Horten må man oppfylle ett av følgende krav:

-Fullført VKI

-Fullført VKII fra studieretning for allmenne fag

-Grunnskole + minst 5 års arbeidspraksis

-Generell studiekompetanse, men uten matematikk (2MX,

3MX) og fysikk (2FY)

Kjenner også en som begynte rett på forkurs på HiT (Porsgrunn) etter VK1 Elektronikk.

Har man 3MX og 2FY kan man begynne rett på ingeniørstudiet her, man trenger faktisk ikke 3MX engang, holder med 2MX. Har man generell studiekompetanse kan man ta sommerkurs med matte og fysikk, og i tillegg noe ekstra mate den første tida av skoleåret.

Men det er klart det vil være strengere krav der det er mange flere søkere enn plasser, og kanskje vanskeligere studier.

På de 4 åra du mener det tar å kvalifisere seg til ingeniørutdanning om man går yrkesfag får jeg GK Elektro, VK1 Elektronikk, fagbrev og studiekompetanse med 2+3MX og 2FY, da jeg går TAF-ordningen, fjerde år nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Har alltid hatt lyst til å jobbe skift, 2 uker av og på eks.

Har alltid hatt lyst å jobbe med IT.

Har alltid hatt lyst til å jobbe offshore.

Har alltid hatt lyst til å tjene mye penger.

Data-ingeniør på platform? Ér det en jobb egentlig? Hvordan er behove og bemanningen for IT på platform?

:dribble:

Det er veldig lite bemanning på IT på platform da det stort sett kun er styringssystemer som f.eks PLS og da må du gå Automasjonsingeniør. Jeg er selv Dataingeniør innen Drift og det meste gjøres remote fra land. Alle servere og slikt står på land. Du kan då være heldig å få deg noen turer ut da, men du skal væra bra heldig (eller uheldig siden det faktisk er du som skal fikse problemet som er oppstått) for å være der mer enn noen dager.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Og, satste på olje i 2008 ? Ikke faen om jeg hadde gjort.

Og hvorfor i allvereden ikke?

Det har sikkert noe med alt fokuset på miljøvennlig energi som foregår. Men jeg tror uansett det er mange som tenker slik, og vi er nok ikke ferdige med oljen med det første. Så det at noen har en så negativ holdning til petroleumsteknologi, kan de som faktisk velger å satse på det, tjene mye.

Endret av k1988
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...