Gå til innhold

Data-ingeniør i nordsjøen?


Anbefalte innlegg

Har alltid hatt lyst til å jobbe skift, 2 uker av og på eks.

Har alltid hatt lyst å jobbe med IT.

Har alltid hatt lyst til å jobbe offshore.

Har alltid hatt lyst til å tjene mye penger.

 

Data-ingeniør på platform? Ér det en jobb egentlig? Hvordan er behove og bemanningen for IT på platform?

 

:dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, har ikke det - tenkte bare jeg skulle forhøre meg. Er tross alt bare 17 år, og har enda 5-7 år igjen med skole før den tid kommer. Blir nok data-ingeniør på meg uansett.

 

Men kanskje jeg skal sende en mail eller no. Gir jo en viss motivasjon å ha ett mål. :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Far min jobber på platform, og har tittelen Dataingeniør (eller hvordan det staves...)

Er ikke helt sikker på hva jobben hans går ut på, men han sitter foran en pc, og styrer noe boregreier.

 

Om det er behov for jobber der ute, vet jeg ikke, men for noen få år siden var det noen som måtte slutte, men den tiden er kanskje forbi.

 

Etter min oppfatning av det jeg har hørt er de (Ivvertfall firmaet til min far) glad i å beholde arbeiderne sine. Ved å forfremme og omskollere arbeidere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en onkel som jobber som data-ingeniør offshore, han jobber skift og rundt i hele verden. Akuratt nå er han i Indonesia. Jeg vet ikke helt hva han jobber med, men det er i forbindelse med boringen og om det er gass, olje eller noe annet de har truffet på. Han tjener ganske bra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Hva bør jeg gå hvis jeg skal bli dataingeniør? Almen? :)

Kan foreslå VG1 Elektro og så VG2 Data og elektronikk eller IKT, og så forkurs. Styr unna allmenn om du kan, det er nå min mening. :)

 

Hvorfor skal en styre unna allmenn? Ingeniørutdanning har vel krav om 3MX + 2FY eller noe? Får du dekket det gjennom det du sier?

Lenke til kommentar
Forkurs? Hva legger du i det?

Forkurs til ingeniørutdanning på høyskolene. Matte, fysikk og noen andre allmennfag, alt man mangler når man bare har gått yrkesfag.

 

Man får alt man trenger på allmenn, men ikke med bare generell studiekompetanse. Så skal man blir ingeniør tar man forkurs framfor allmennfaglig påbyggningsår.

 

Hva bør jeg gå hvis jeg skal bli dataingeniør? Almen? :)

Kan foreslå VG1 Elektro og så VG2 Data og elektronikk eller IKT, og så forkurs. Styr unna allmenn om du kan, det er nå min mening. :)

Hvorfor skal en styre unna allmenn? Ingeniørutdanning har vel krav om 3MX + 2FY eller noe? Får du dekket det gjennom det du sier?

Hvis man ikke har noe imot å bli en rein teoretiker er det greit å ta allmenn-veien, men jeg vil heller anbefale å gå yrkesskole+forkurs, eller enda bedre ta et fagbrev før man begynner på høyskolen. Det tar dog lenger tid, det fine med yrkesfag+forkurs er at det ikke tar lenger tid enn allmenn, man får med seg det meste av allmennfag som er relevant, pluss mer grunnleggende kunnskap og litt praktisk erfaring innen fagfeltet man skal blir ingeniør i.

 

Jeg jobber som lærling i en teknologibedrift med mange ingeniører for andre året, så jeg ser hvor mye de nyutdannede elektroingeniørene som har gått allmenn mangler. De har ofte aldri rørt en avmantlingstang. Og de fleste i min bedrift får jobber som innebærer endel praktisk arbeid, iallfall de første åra.

 

Jeg går forøvrig TAF-ordning, så jeg får både fagbrev og studiekompetanse tilsvarende forkurs på to år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forkurs kommer man vel som regel ikke inn på uten å ha fagbrev/praksis.

Det å gå 3 år med elektronikk (serviceelektronikk) for så å gå på forkurs høres litt banalt ut. Hadde ikke funket het i Bergen i hvertfall.

Har man ikke tenkt å ta læretiden og fagbrevet man får muligheten til etter yrkesfaglig skole så er det nesten ikke vits i å gå yrkesfag.

Skal man inn på høyskole fortest mulig så er det greiest å ta fagene som trengs som privatist.

 

EDIT:

Kan legge til at Forkurset er ikke for hver mansen heller, man må være motivert for å orke det kjøret.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Forkurs kommer man vel som regel ikke inn på uten å ha fagbrev/praksis.

Det å gå 3 år med elektronikk (serviceelektronikk) for så å gå på forkurs høres litt banalt ut. Hadde ikke funket het i Bergen i hvertfall.

Har man ikke tenkt å ta læretiden og fagbrevet man får muligheten til etter yrkesfaglig skole så er det nesten ikke vits i å gå yrkesfag.

Skal man inn på høyskole fortest mulig så er det greiest å ta fagene som trengs som privatist.

 

EDIT:

Kan legge til at Forkurset er ikke for hver mansen heller, man må være motivert for å orke det kjøret.

Eh, jo, man trenger bare VK1/VG2 for å gå forkurs.

 

Selvfølgelig er det vits å gå yrkesfag+forkurs framfor allmenn, om man ikke vil bli en rein teoretiker, og ikke minst for de forskjellige valgmulighetene du har på veien, ikke alltid så lett å bestemme seg når man er 15-16. Men ja, man skal være skoleflink for å hoppe rett på forkurset tredje året, for de fleste vil det være sunt å ta et fagbrev først.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det vits å gå yrkesfag+forkurs framfor allmenn, om man ikke vil bli en rein teoretiker, og ikke minst for de forskjellige valgmulighetene du har på veien, ikke alltid så lett å bestemme seg når man er 15-16. Men ja, man skal være skoleflink for å hoppe rett på forkurset tredje året, for de fleste vil det være sunt å ta et fagbrev først.

 

Man kommer ikke inn (i praksis) på forkurs bare med yrkesfag skole, altså ingen praksis.

Jeg har selv gått forkurs, og kjenner flere som har søkt på forkurs. Noen har til og med hatt militær+fagbrev+3 år elektronikk utdannelse, men ingen praksis og allikavel ikke kommet inn.

 

Det jeg mener med at det ikke er vits å gå yrkesfag for så å gå forkurs er rett og slett at man ikke kommer inn på forkurs med bare skole.

Tar man feks 2 år yrkesfag, så må man i praksis ta påbygg, så 3mx og 2fy. Dette tar 2+1+1 år. Allmenn tar 3 år. Hvordan det er hvis man bare tar alt privatist, og bare tar det man trenger, er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...