Gå til innhold

Hvilket friends-/kompisabonnement er gunstigst?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver å sjekker rundt for å finne ut hvilket av de eksisterende "Friends-/kompis"-abonnementene som er rimeligst/gunstigst.

Jeg har derfor laget et lite regneark for å kunne sammenligne, og ut ifra de abonnementene jeg har tatt med så er det Chess Touch (m/Friends-tjenesten aktivert) som er gunstigst.

Spørsmålet da er hvorvidt jeg har utelatt et gunstigere abonnement, eller om det "kalkulatoren" min ikke tar høyde for alle data som er nødvendig for å gi en korrekt sammenligning...

De abonnementene jeg har tatt med i kalkulatoren er følgende:

NETCOM SmartTalk

Tele2 Kompis

Djuice Friends

Chess Touch /m Friends-tjenesten

Håper noen gidder å ta seg tid å se og si hva de mener.... :)

Regnearket (EXCEL) kan lastes her:

Http://home.no.net/thomie/kalk/

Endret av Straydog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil legge til at det under denne linken https://netcom.no/priser/diverse.html fremgår at det på alle NETCOM abonnement vil påløpe kr. 29,- i "papirfaktura-gebyr".

Dessuten koster det kr. 199,- for å etablere et nytt abonnement hos NETCOM, hvilket det er gratis å gjøre for samtlige CHESS abonnement.

9179658[/snapback]

Man får kun papirfakturagebyr hos NetCom hvis man velger å ha papirfaktura. De aller fleste bruker vel nettbank i dag, og om du ikke bruker nettbank, har du vel en epost-adresse, og kan få fakturaen tilsendt der. Ingen grunn til å velge papirfaktura når man har så mange andre alternativer. Om du vil ha den på papir er det jo billigere å bare skrive ut den du får på epost ;)

Det er fortsatt gratis etablering hos NetCom.

Lenke til kommentar

Sett, lest og forstått nå :p

Begynner å helle litt mot NETCOM SmartTalk med Friendstjeneste kontra å velge Chess Touch med samme tjeneste.

Hvis jeg skal sette en pro et contra-liste for NETCOM SmartTalk, så vil den bli slik:

Pro:

- 3 ganger så mange NETCOM abonnenter i Norge, hvilket gir større sannsynlighet for at den jeg ringer har et slikt abb kontra et CHESS abb.

- Rimeligst ringepris pr minutt

- Rimelig månedspris (Friends-tjenesten, - 29,-)

Contra:

- Friendstjenesten inkluderer ikke gratis SMS/MMS.

- Startsprisen på 0,69 gjelder for alle anrop, - også til NETCOM abb.

- 20 øre dyrere SMS enn CHESS.

Pro et contra for CHESS Touch med Friendstjeneste:

Pro:

- Rimeligst startspris (0,59).

- Rimeligst SMS/MMS (henholdsvis 0,20/0,40 øre billigere enn SmartTalk).

- Gratis ringetid samt SMS/MMS til CHESS abonnenter med Friendstjeneste.

- Ingen oppstartspris til andre med CHESS med friendstjeneste.

Contra:

- Høy pris på Friendstjenesten

- Gratis ringetid/SMS/MMS gjelder kun til andre CHESS abonnenter med Friendstjenesten aktivert, hvilket reduserer sannsynligheten for å ringe en slik abonnent.

Slik jeg ser det etter en slik avveining, er at NETCOM sitt abb er gunstigere grunnet sannsynligheten for å ringe til en med NETCOM abb er langt større enn å ringe til en med CHESS. Dette fordi CHESS-abonnenten må i tillegg nødt å ha friendstjenesten på sitt abb for at det skal bli gratis.

På den annen side kan CHESS bli billigere dersom man sender mye SMS/MMS i hytt og pine, idet prisen er såpass mye lavere enn NETCOM sine.

Hva tror folket?

Endret av Straydog
Lenke til kommentar

For å si litt om eget forbruk så ringer jeg ikke veldig mye bortsett fra til kjæresten, men jeg sender relativt mange meldinger.

Derfor har jeg tenkt at CHESS Touch m/Friendstjeneste vil være gunstigst dersom jeg får madammen til å få samme abb/tjeneste, slik at vi kan ringe og sende så mange meldinger til hverandre vi vil, og jeg vil allikevel kunne sende SMS'er rimelig til andre.

Fordelen med NETCOM er jo helt klart det at jeg kan ringe gratis til samtlige NETCOM abonnenter, men på den annen side er meldingsprisen litt dyrere og som sagt så ringer jeg ikke nevneverdig mye til andre en dama....

Hva syns folket? Gjør jeg det lurest i lengden ved å velge NETCOM SmartTalk, eller ser det ut som at CHESS Touch er det mest lønnsomme for mitt forbruk?

Lenke til kommentar

Fant ut en betydelig forskjell mellom de to abonnementene, dersom man sender mange meldinger.

Har man CHESS med friends-tjeneste og sender 250 meldinger på en måned, hvorav 200 av dem er til en person med samme abb, så vil de resterende 50 meldingene som ikke er gratis koste 19,5 (50*0,39)

Mens dersom man hadde gjort det samme med NETCOM abonnementet, ville de 250 meldingene kostet 147,5 (250*0,59) idet ingen av dem ville vært gratis....

Det utgjør jo relativt stor differanse, og dersom man er av den typen som sender mye meldinger til kun enkelte personer så vil det være CHESS som er gunstigst....

Endret av Straydog
Lenke til kommentar

www.ucan2.no :)

etablering: gratis

Ringemin til netcom: gratis

Ringemin til Ucan2:gratis

SMS/mms til ucan2: gratis

oppstart: 0,69

ringepris:0,59

sms: 0,59

Mnd avgift: 128 - Inkluderer enten 1200 kr gratis ringetid eller subsidiert telefon.

Lenke til kommentar
hmm, hørtes nesten litt utopisk ut.....

Faller meg veldig naturlig da og spørre om hvorfor dette abonnementet ikke var blitt vudert i amobil sin test....?

9186318[/snapback]

Når du sier det, så er det litt rart, ja ... Muligens fordi det ikke er "operatørens" tjeneste, og fordi disse vilkårene ikke var så gode når Amobil gjorde testen? Amobil sjekket dessuten operatørenes egne tjenester - UCAN2 er en egen avtale under NetCom, og ikke NetComs egen tjeneste.

Men med så gunstige betingelser burde den vel vært tatt med ...

Lenke til kommentar

Chess sin friends ble kåret til den beste venneløsningen hos mobilen.no ... ingen startavgift på samtaler til chess kunder heller, gratis sms og mms. bedre blir det ikke. Er du student så får du Community aboet med friends også.. da blir ringepris og sms pris utenom chess 0,49 :)

Endret av fujifix
Lenke til kommentar
Contra:

- Høy pris på Friendstjenesten

- Gratis ringetid/SMS/MMS gjelder kun til andre CHESS abonnenter med Friendstjenesten aktivert, hvilket reduserer sannsynligheten for å ringe en slik abonnent.

Slik jeg ser det etter en slik avveining, er at NETCOM sitt abb er gunstigere grunnet sannsynligheten for å ringe til en med NETCOM abb er langt større enn å ringe til en med CHESS. Dette fordi CHESS-abonnenten må i tillegg nødt å ha friendstjenesten på sitt abb for at det skal bli gratis.

På den annen side kan CHESS bli billigere dersom man sender mye SMS/MMS i hytt og pine, idet prisen er såpass mye lavere enn NETCOM sine.

Hva tror folket?

9180646[/snapback]

Tror forresten du har misforstått litt her. Om du har Chess abo med friends ringer du gratis til ALLE chess kunder. De du ringer til trenger ikke ha friends på sitt abo. Så lenge den du ringer er kunde hos chess, så er det gratis. Det samme gjelder sms og mms, sender du til et nr som er reg hos chess, så betalete du ingenting for den meldingen... :thumbup:

Endret av fujifix
Lenke til kommentar

Med Chess er du jo avhengi av at de du ringer til også har chess vennetjeneste inne.

Mange flere som har NetCom, og her er man ikke avhengi av at den du ringer også har venner inne som tjeneste.

Har du en spesiell person kan du jo opprette Trådløs Familie i tillegg

NetCom Trådløs Familie med SmartTalk og NetCom venner og efaktura eller epostfaktura må være det ultimate abonnement. Sender man mange tekstmeldinger kan det jo i tillegg lønne seg å ha SMSMANIA i tillegg til 200 kroner.

Det lønner seg dersom man sender mer enn 339 sms'er i måneden :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...