Gå til innhold

Maskinen vil noen ganger ikke på - Strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har siden jeg kom hjem fra avtjent værneplikt i tidlig juli hatt store problemer til tider med i det hele tatt å få på maskinen.

Det som er merkelig er at maskinen fungerte helt fint da jeg dro etter siste perm i midten av mai. Foreldrene mine fortalte meg at pcen ikke virket en dag de skulle låne den, og det har ikke vært noen forandringer på pcen i mellomtiden. Det har heller ikke vært noen dager med lyn og torden som det jeg vet om. Så når jeg kom tilbake fungerte den så og si ikke i det hele tatt. Når jeg skrudde på dataen så kortsluttet den etter noen sekunder. Så jeg prøvde å koble ut noen komponenter, og prøve med bare 1HD. (jeg har 3). Det funket ikke. Da kom den noen sekunder lenger, men samme skjedde.

Det som er merkelig er at jeg kan rett og slett ikke huske hvordan jeg fikk den til å fungere, men det gjorde den da til slutt. Jeg fikk startet den med den ene harddisken og bootet windows. Jeg prøvde så å koble til en harddisk til, men no go. Samme greia her, etter litt tid så funket det allikevel.

Så, kort fortalt; Jeg sitter nå på pcen som for 3 uker siden ikke ville startet i det hele tatt med 2 harddisker, 1 cdrom, 1 skjermkort og 1 lydkort. Jeg har måttet ta ut det eksterne nettverkskortet og latt være å koble til den siste harddisken og cdrommen.

Etter å ha lest litt rundt på forumet oppdaget jeg fort at hæla ikke gikk i taket for Q-TEC strømforsyninger, så jeg løftet et øyebryn når jeg tittet ned under skrivebordet og så min "forgylte" Q-TEC Dual-Fan Gold 550Ws strømforsyning.

Så, lurer på om noen har hatt noen lignende feil? Ikke nødvendigvis med samme PSU. Jeg gidder ikke bruke 2 lapper på en ny PSU hvis feilen er noe annet, typ slutte steke vafler på CPU-kjernen. :p

Takk på forhånd!

PS: mitt system:

MSI K8N Neo2-FX

AMD Athlon 64 3200+

2x512 DDR-Dimm PC3200

Gainward GeForce Ti4200 128mb

_NEC CD-RW NR-9100A

DVD-rom

3 Seagate barracuda HD's, 80GB 120GB 160GB

Creative Audigy Live

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si det sikkert, men heller til Psu ja. Hadde maken selv engang og den begynte på samme viset. Løsningen dr ble å trekke ut alt (og da mener jeg alt) av ledninger på maskina, sette i strømkontakten, trykke start og så skynde seg å pluggen inn fortløpende. Da kunne en funke 2-3 oppstarter og så samme leksa igjen. Prøv med en annen PSU om du har (eller kan låne en).

Lenke til kommentar

persistent: har desverre ikke det nei. :(

syar: hadde lest litt rundt på forumet og folk snakket om at de ikke var villige til å betale mer en 2k, så fikk vel en litt fordreid virkelighet basert på det. :p

Sjekket faktisk ikke priser i butikken.

Men tror jeg kanskje kommer til å ende opp med å kjøpe en ny PSU nå snart uansett, siden den jeg har nå er skit.

Endret av Fjogstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...