Gå til innhold

Ord delings feil og andre skriveleifer

Anbefalte innlegg

(Liten rant-warning her :))

Orddeling. Ord deling. Orde ling. Ordel ing. Det er bare en av disse som er riktig, nemlig den første.

Ja, jeg irriterer meg grønt og grenseløst (eller grense løst om du vil) over folk som deler ord, og får engelsk orddeling til å havne totalt i skyggen.

Overbuljongterningpakkmesterassistent. Del det. Alt for mange gjør nok det dessverre, eller putter bindestreker (binde streker) i hytt og gevær. Personlig har jeg en tendens til å bruke disse litt for ofte - men jeg prøver å la være. :)

Når man så kommer over et foruminnlegg (forum inn-legg) der en bruker bruker (dobbelbruker) sms-språk (bindestrek her eller ei? sms er jo en forkortelse eller hva f.. det heter), orddeling til den store gullmedalje, samt tegnsetting fra en annen verden (for ikke å snakke om å ikke bruke komma eller punktum i det hele tatt!), da går det totalt i surr for meg. Jada, dette avsnittet bærer preg av litt lange setninger, samt en del parenteser. Regn det som bevisst i denne sammenhengen. ;)

Og hva svarte er det med folk som skriver SKJ på ord som KINO, KJEDE, KYLLING, KJØPE og TJALL? Argh... Når det er sagt, så kan man jo få ganske morsomme ord fra slike personer. Sykkelskjede. Sykkel skjede. Den dundra ville jeg holdt meg vekk fra. Man må lære å krype før man kan lære å gå, og man må lære å prate før man kan lære å skrive.

Hei kan no1 hjelppe meg dere skjøner att jeghar 1 problem der data masjinen ikke vill starte, d sjedde da jeg jikk på sjino forestiling1 så var d bare borte da jeg jikk for og sjøpe bateri.

Dysleksi er noe mange har, men selv folk med dysleksi kan skrive noenlunde 99% korrekt. Det krever bare at man vil selv, og bruker litt ekstra tid når man skriver. Dessverre virker det på meg som at alt for mange gjemmer seg bak dette, og bruker det som en unnskyldning for å drite i å lese over det man har skrevet - selv om man kanskje ikke har dysleksi i det hele tatt.

"Øyh, les to gang før du skriver et innlegg da. -FU! Jeg har dysslekksi". Jo takk, dette scenarioet har jeg sett veldig mange ganger.

Da kommer jeg til det ultimate spørsmålet: Når noen påpeker en skrivefeil, hvorfor i svarte er folk ikke bare GLADE for det? Nå mener jeg ikke at folk skal godta usaklige utsagn som i begynnelsen av denne setningen, men dersom jeg skriver et innlegg, og en person påpeker på en høflig måte at "forresten, skjermkortvifte skrives uten bindestrek;)), så blir jeg jo GLAD for å få informasjon som gjør at jeg neste gang kan skrive mindre feil.

Ingen er feilfri, og alle kan skrive feil (nei, ikke skrivefeil, men skrive feil - selv om det på en måte er to sider av samme sak). Jeg mener at det burde være lov å påpeke skrivefeil, så lenge det gjøres på en høflig og saklig måte.

Jeg vil i alle fall at dere skal påpeke mine, slik at jeg kan bli bedre selv. :yes:

edit: takk ;)

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil i allefall at dere skal påpeke mine, slik at jeg kan bli bedre selv.  :yes:

9179336[/snapback]

Om du ikke kan takle skrivefeil, burde du finne forumet for perfeksjonister. Skrivefeil forekommer, akkurat som mobbing. Det er ikke bra, men sånn er det.

Om du føler du passer bedre inn med en haug spesialister i norsk, så får du henge med dem, ikke her. Ja, man kan lese innlegget sitt 2 ganger. Men en glipp vil uansett komme engang i ny og ned.

Alle klarer å lese en skrivefeil.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Først, takk - allefall er et ord jeg nok skriver feil ganske ofte. Et annet ord jeg brukte å skrive mye feil var "forøvrig" som da egentlig er to ord, for øvrig.

Når det er sagt, så har du misforstått innlegget mitt litt. Det er ikke det at jeg ikke *takler* skrivefeil. Som jeg skriver i den nest nederste setningen: "Ingen er feilfri, og alle kan skrive feil." Dette var ikke snakk om "én skrivefeil".

Problemet er at når noen gjør det så til de grader, kombinert med andre gramatiske feil, så blir innleggene etterhvert så uleselige at jeg som forumbruker må anstrenge meg så mye at jeg til slutt bare lukker hele tråden. Det er forskjell på et par skrivefeil, og et par hundre.

Derimot vil i alle fall (!) jeg at andre skal poengtere mine skrivefeil. Kanskje det bare er meg som er syk i denne verdenen. Hvem vet?

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Vel. Innlegg som virker meget useriøse og lite gjennomtenkt er til å ignorere uansett. Dette gjelder selvfølgelig slike som.

"JÆ SKA HA NYTT GFX KOR, HVA SKAL JEG HA!!1"

Jeg blir 13 på onsdag å mamma sier jeg kan få nytt gf x kort :D:D:D:D, noen som hvet va jeg kan hvelge? Har sirka 2000 kroner :ohmy:

Thx :D"

Lenke til kommentar

Hehe, i de tilfellene der må jeg nesten restarte maskinen for å bli kvitt tvangstankene i hodet mitt ;)

Neida, men det er dessverre alt for mange (i utgangspunktet) seriøse tråder som rett og slett blir tatt useriøst, ikke bare av meg, men av mange andre også. Standarden blir på en måte satt av trådstarter, og jeg har sett en hel del tråder som blir ødelagt pga en dårlig førstepost. Når noen så kommenterer litt på at det var vanskelig å lese, og hinter til at trådstarter kanskje burde formulert seg på en litt annen måte, bryter ofte et helvete løs.

Derfor mener jeg at folk burde kunne akseptere saklige kommentarer som påpeker dette. Jeg gjør i alle fall det.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt vitsen med denne tråden. Er heller skjelden jeg ser innlegg lignende det du beskriver ovenfor.

Ja, alle er vel enige om at folk bør ta en titt over innlegget sitt før de poster det, men det betyr ikke at de skal begynne å slå opp i en ordbok.

Prøv heller å ignorere de små feilene, og bry deg ikke om de skriver 5 skrivefeil eller ikke i en post. Er ganske irriterende å bli minnet på skrivefeil, spesielt hvis de er små.

Så lenge man forstår innholdet, gjør det vel ikke mye om man skriver lærærne, moderatorer, ord deling o.s.v.

Overse det, hvis ikke vil det bare føre til en ny og utdatert diskusjon lignende denne.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...