Gå til innhold

Ny laptop til skolestart

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på jakt etter en ny laptop til skolebruk for det meste, men også til div filmer og musikk. Spill er ikke aktuelt. Siste testene jeg fannt av div skole-pc'er var ett år gamle, så jeg trenger litt hjelp til å velge riktig. Ett par krav jeg stiller:

-Svært god batterikapasitet

-Lett

-Stillegående

-Forholdsvis bra design

-Skarp skjerm

Har sett på b.l.a. denne fra Asus og denne.

Hva tror dere om de ? Er det god nok prosessor og minne til mitt bruksområde? Prisen bør ikke overstige kr 8000,-

Endret av The_Miracle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du vil ha noe som er stillegående hold deg ihvertfall langt unna rimelige asus,acer og packard bell med core duo og ati/nvidia grafikkort... (har acer på jobben og viften går kontinuerlig)

dytter du inn mer minne vil dette medføre mer varmeutvikling, hvis du har råd gå feks for en enkel minnebrikke på 1gig istedet for 2 på 512mb. 2gig brikker vil igjen typisk være varmere enn en 1gig brikke. 1gig er vel det minste man bør ha for å kjøre vista. om mulig ville jeg prøvd å få tak i en laptop med XP.

jo høyere oppløsning du har på lcd skjermen jo hardere må grafikkkortet jobbe, og jo varmere blir det. samme for skjermstørrelse, en stor skjerm drar mer strøm til belysning, og dette gjør at batteriet utvikler mer varme...

se etter en core duo med integrert intel grafikk,ikke alt for høy klokkefrekvens (<2ghz)

og en disk som ikke spinner for fort. (max 5400rpm)

feks

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...8;c:36159;b:875

eller

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326052

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Hva med ukens tilbud på komplett.no? Er vel nesten identisk med HPen du nevnte, med unntak av ett par ting. (større hdd, høyere oppløsning på skjerm) noe mere ?

Hva bør man regne med at levetiden på batteriet på en laptop er i dag?

Endret av The_Miracle
Lenke til kommentar

ja den ser veldig bra ut. når det gjelder viftestøy er det lurt å sammenlikne modellene i en butikk hvis dette er veldig viktig, det er store variasjoner i byggekvalitet mht lufting,

men de fleste hp og dell maskiner jeg har tatt i har vært ganske bra. unntatt dell's rimeligste inspironmodeller.

batterilevetid er også svært varierende, alt fra 2.5 timer for de dårligste opp til 5-6 timer, men da har man gjerne et batteri med ekstra mange celler (økt vekt). 4 timer anser jeg som helt ok. de nye core 2 duo cpuene er veldig raske men bruker mer strøm. ULV prosessorer har svært god levetid, men vesentlig lavere ytelse, selv

om de sikkert er raske nok til feks å se film. smak og behag.

husk også at du kan forlenge levetiden til batteriet ved å ta det ut av laptopen mens det nesten er utladet og lagre det på et kjølig sted. har du batteriet kontinuerlig i laptopen og fullt ladet vil det ikke ta mange år før et batteri som varte 3-4 timer som nytt kun funker litt over en time.

Lenke til kommentar
Kjøper jeg denne som er ukens tilbud på komplett, og vil oppgradere til 2GB ram, er det komplett som da fikser dette? Eller må jeg begynne å skru på den bærbare når jeg har fått pakken tilsendt ?

9183606[/snapback]

ring og spør. det er uansett ikke vanskelig å sette inn minne.

Lenke til kommentar
Kjøper jeg denne som er ukens tilbud på komplett, og vil oppgradere til 2GB ram, er det komplett som da fikser dette? Eller må jeg begynne å skru på den bærbare når jeg har fått pakken tilsendt ?

9183606[/snapback]

ring og spør. det er uansett ikke vanskelig å sette inn minne.

9185395[/snapback]

Takk for tipsene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...