Gå til innhold

Hvordan skaffe 30k?


mushi

Anbefalte innlegg

Jeg trenger 30.000 til noe jeg har ønsket meg lenge. Hvordan skal jeg få tak i det raskest? Får inn rundt 8.000 i mnd, men det tells ikke som inntekt i en bank. Samboer har huslån, billån og forbrukslån. Går det ann å hive litt på noen av dem?

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Du må enten jobbe eller låne. Penger vokser ikke på trær.

 

edit: så ikke at du endret innlegget ditt.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Er det ikke logsik at for å få penger til noe du ønsker der, regner du ut på hvor mye du har og hvor mye du har mulighet til å sette av. Så presser du deg så hardt som mulig til å sette av en sum pr måned. Om du har ønsket deg det lenge, klarer du vel å vente i 15 måneder til.

Lenke til kommentar
Jeg trenger 30.000 til noe jeg har ønsket meg lenge. Hvordan skal jeg få tak i det raskest?

 

Vanligvis prøver jeg å svare på akkurat det folk spør om, men her ser jeg at dere allerede har forbrukslån i tillegg til andre lån og roper: Pass på !

 

Det er veldig viktig å skaffe seg en solid grunn-økonomi og god bank-/lånehistorikk ved å unngå lån på grensen eller over evne og rentas utvilking vil alltid ha et visst usikkerhetsmoment over seg. Jeg vet bare hvor mye belastning folk har påført seg ved dyre forbrukslån. Livssituasjonen kan endre seg: Sykdom, lavere inntekt, uforutsette utgifter m.m.

 

Du stiller egentlig et umulig spørsmål også, for vi kan ikke foreta noen vurdering når vi ikke har noen tall å gå etter.

 

Hva med en bijobb ? Kvelds-/nattarbeid er bedre betalt. Faren er at sånt kan gå utover forholdet dere imellom.

 

Og så spør jeg - og du bestemmer selv om du vil svare: Hva er det du ønsker deg til 30.000 ? Jeg spør fordi kanskje noen her kan ha et tips om hvordan du kan skaffe deg dette til 15-20000 - kommer an på hva det er.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Jeg trenger 30.000 til noe jeg har ønsket meg lenge. Hvordan skal jeg få tak i det raskest? Får inn rundt 8.000 i mnd, men det tells ikke som inntekt i en bank. Samboer har huslån, billån og forbrukslån. Går det ann å hive litt på noen av dem?

9178986[/snapback]

 

Vet du hva.. jeg synes faktisk ikke synd på sånne som deg som klager over dårlig økonomi.. huslån, billån, forbrukslån, studielån, og kredittgjeld. På tide å skjønne at lån har endel darksides hvis man ikke klarer å håndtere dem. Hvis du tjener 8k i mnd og ønsker deg noe til 30k, så må du innse at du ikke har råd til varen! Lån kan for mange virke som en enkel utvei, men det eneste du faktisk løser dine problemer er å skaffe deg bedre betalt jobb om du ønsker et høyere forbruk enn hva inntekten din tillater.

 

Jeg kjenner flere i din situasjon og det funker bare ikke i det lange løp. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men da jeg var 17 tjente jeg opp mot 11k i mnd, og nei.. jeg brukte dem ikke opp på forbruk som resten av vennene mine gjorde. Det er fremdeles flere av dem som fortsatt lever slik med dårlig lønnet jobb og mye gjeld. Jeg satte mine penger i fond, og jeg kan garantere at de gjør nytten om noen år.

 

Ikke misforstå meg, men "å skaffe" 30k til denne varen du ønsker deg, vil nok bringe litt trøbbel. Ikke nøvendigvis bare i dette tilfellet, men det er dumt av deg å vende deg til forbrukslån kombinert med lav lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et forbrukslån er vel det eneste på så lavt beløp, du får ikke lån med "vanlig" rente i noen bank på så lite penger. Og du må huske at det er bortimot 20% rente, og 30000 betaler man ikke tilbake sånn med en gang (når du tjener 8000 i mnd)..dvs at du bruker kanskje et par år på det lånet, og da har du betalt 6000 mere tilbake enn det du lånte. Det er bortkasta penger, det. 4 år, 12000 penger rett ut vinduet.

 

Jeg har forbrukslån på 13000 som starter å rente seg om en mnd, men selv om jeg greier å betale inn 1000kr i mnd tar det forsatt et år å bli kvitt det.

Jeg har også prøvd å få lagt de pengene "oppå" et vanlig lån jeg hadde (som er nesten nedbetalt), men det gjør de ikke.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg trenger 30.000 til noe jeg har ønsket meg lenge. Hvordan skal jeg få tak i det raskest? Får inn rundt 8.000 i mnd, men det tells ikke som inntekt i en bank. Samboer har huslån, billån og forbrukslån. Går det ann å hive litt på noen av dem?

9178986[/snapback]

 

Vet du hva.. jeg synes faktisk ikke synd på sånne som deg som klager over dårlig økonomi.. huslån, billån, forbrukslån, studielån, og kredittgjeld. På tide å skjønne at lån har endel darksides hvis man ikke klarer å håndtere dem. Hvis du tjener 8k i mnd og ønsker deg noe til 30k, så må du innse at du ikke har råd til varen! Lån kan for mange virke som en enkel utvei, men det eneste du faktisk løser dine problemer er å skaffe deg bedre betalt jobb om du ønsker et høyere forbruk enn hva inntekten din tillater.

 

Jeg kjenner flere i din situasjon og det funker bare ikke i det lange løp. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men da jeg var 17 tjente jeg opp mot 11k i mnd, og nei.. jeg brukte dem ikke opp på forbruk som resten av vennene mine gjorde. Det er fremdeles flere av dem som fortsatt lever slik med dårlig lønnet jobb og mye gjeld. Jeg satte mine penger i fond, og jeg kan garantere at de gjør nytten om noen år.

 

Ikke misforstå meg, men "å skaffe" 30k til denne varen du ønsker deg, vil nok bringe litt trøbbel. Ikke nøvendigvis bare i dette tilfellet, men det er dumt av deg å vende deg til forbrukslån kombinert med lav lønn.

9182223[/snapback]

Er faktisk litt enig med deg selv om du kommer med ganske hardt skytts her. De fleste av mine venner bruker penger på 1) Alkohol 2) Snus 3) Ræl og rusk de ikke har bruk for. Selv har jeg definitivt mer penger en de fleste på min alder som er opptjent selv. Bare i sommerferien har jeg en income som er større enn hva de fleste på min alder har tjent gjennom et helt liv... Vi snakker da om folk som ikke henter ut penger av fedre med feeeite lommebøker, men jobber inn pengene på egenhånd fra kroner 0. På Oslos beste vestkant bor de nok av de som bare henter ut penger av pappa, jeg kunne sikkert fått mer penger av de som forsørger meg, men det gir meg liten glede egentlig. Det har også hendt at personer som jeg kjenner, altså ikke godevenner, men bekjente har tigget om cash fordi de selv har lite rutte med enda de jobber.. Hovedpoenget mitt er bruk pengene deres klokt.

 

Siden Mai har jeg ikke brukt mye penger på meg selv, men mest ting jeg har villet ha. Jeg har betalt litt penger for en Xbox 360 +5 spill og rattkonsoll, dette kostet meg noen tusen, jeg synes dette er mye penger selvom jeg klart har råd til det. På en annen side så går jeg ikke mer til frisøren, jeg fikk på et tidspunkt nok av dette. 300,- for en klipp som en hårtrimmer hjemme gjør like bra, nei det gåkke an. Så jeg betalte 900,- for en fin hårtrimmer, det er 3 ganger hos frissan det..Det går fort spare inn disse pengene.

 

Jeg sier ikke at du har en dårlig økonomi, men generellt sett fatter jeg ikke hva du skal med et eller annet objekt til 30 smackers. De fleste under 25 år i dagens samfunn har nesten jappe tendenser, jeg ser det på mange av mine venner.. Noen's økonomi er helt bakmål, burde nesten vært Økonomi på undomsskolen.

 

Tenk deg godt om før du bruker 30.000 på noe du egentlig kanskje ikke trenger, dessuten tillater ikke din økonomi bruke så mye som 30.000,- på et objekt heller, å der mener jeg du feilvurderer dine innkjøp, riv ruskende galt ere.

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Har en tendens til å være litt krass ja :yes:

 

Jeg er selv fra beste vestkant, men lever ikke på mine foreldre. Jeg kunne sikkert fått mer jeg og, men har jobbet ved siden av skole opp gjennom årene for å dekke mine utgifter og sette av litt til sparing. Jeg har venner med både Amex og Diners, men også venner fra mer vanlig kår, dog på vestsiden av Oslo. Det jeg legger merke til hos mange er at forbruket er langt høyere enn hva inntekten tillater. Dette fører ikke nødvendigvis til at man må tigge penger av foreldre, men heller at verdigfulle sparepenger går tapt på fyll, klær, tobakk og ferie. Jeg har et moderat forbruk fordi økonomien min tillater ikke vill bruk. Dette er selvsagt noe som endrer seg med årene. Skal heller ikke hemmeliggjøre at jeg har brukt rundt 12k på fotoutstyr nå, men det har noe med at jeg ikke svir opp penger på byen eller fylleturer til syden som sjelden er vellykkede. 2 uker i syden koster ja.. langt over 10k, og dermed sparte jeg inn de pengene, kjøpte kamera og dro på fjellet i 2 uker :)

 

Nå virker jeg kanskje som en gjerrigknark som sparer inn på alle kanter, men det er jeg ikke. Det er snakk om å være realistiske. En ting som er sikkert er at det å flytte hjemmefra er deilig, MEN det koster vesentlig mer. Hvis man i tillegg har lav lønn og høyt forbruk, lukter det høye lån og problemer i fremtiden.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Har en tendens til å være litt krass ja  :yes:

 

Jeg er selv fra beste vestkant, men lever ikke på mine foreldre. Jeg kunne sikkert fått mer jeg og, men har jobbet ved siden av skole opp gjennom årene for å dekke mine utgifter og sette av litt til sparing. Jeg har venner med både Amex og Diners, men også venner fra mer vanlig kår, dog på vestsiden av Oslo. Det jeg legger merke til hos mange er at forbruket er langt høyere enn hva inntekten tillater. Dette fører ikke nødvendigvis til at man må tigge penger av foreldre, men heller at verdigfulle sparepenger går tapt på fyll, klær, tobakk og ferie. Jeg har et moderat forbruk fordi økonomien min tillater ikke vill bruk. Dette er selvsagt noe som endrer seg med årene. Skal heller ikke hemmeliggjøre at jeg har brukt rundt 12k på fotoutstyr nå, men det har noe med at jeg ikke svir opp penger på byen eller fylleturer til syden som sjelden er vellykkede. 2 uker i syden koster ja.. langt over 10k, og dermed sparte jeg inn de pengene, kjøpte kamera og dro på fjellet i 2 uker  :) 

 

Nå virker jeg kanskje som en gjerrigknark som sparer inn på alle kanter, men det er jeg ikke. Det er snakk om å være realistiske. En ting som er sikkert er at det å flytte hjemmefra er deilig, MEN det koster vesentlig mer. Hvis man i tillegg har lav lønn og høyt forbruk, lukter det høye lån og problemer i fremtiden.

 

Takk.

9182552[/snapback]

Greit nok kjøpe fotoutstyr til 12.000 når du tar bilder som du gjør! Kreds for de, mange veldig fine bilder på din Flickr.

 

Tror vi to er ganske like, jeg blir sett på som en gjerriknark. Jeg deler med folk det er ikke det, men jeg bruker ikke unødvendig mye penger på tull. I den kategorien kommer de tingene du ramser opp, jeg har heller ikke vært i syden fylletur eller noe liknende. Dette er av grunnen av at det koster for mye penger, jeg prøver heller være gjerrig når jeg ikke har mye penger så for jeg heller kjøpe en rå sportsbil når jeg blir eldre og har nok å rutte med. Så langt vil jeg påstå at jeg har et meget godt utgangspunkt for å lykkes, særlig vis jeg setter meg opp mot alle de jeg har gått i klasse med oppigjennom årene vil jeg ikke tro at det er mange som har bedre økonomi enn meg om vi luker bort de rikeste barna i Norge.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Jeg trenger 30.000 til noe jeg har ønsket meg lenge. Hvordan skal jeg få tak i det raskest? Får inn rundt 8.000 i mnd, men det tells ikke som inntekt i en bank. Samboer har huslån, billån og forbrukslån. Går det ann å hive litt på noen av dem?

9178986[/snapback]

 

Hva slags inntekt er det du har som ikke banken godkjenner? Hørtes suspekt ut.

Lenke til kommentar
Hva slags inntekt er det du har som ikke banken godkjenner? Hørtes suspekt ut.

 

Tipper at inntekten er så lav at det kan ikke lånes på den.

9182924[/snapback]

 

Det er jo ikke det hun skriver!

 

Får inn rundt 8.000 i mnd, men det tells ikke som inntekt i en bank

 

Men det er klart om at hennes totalt inntekt er bare 8000 kr pr mnd, så har hun vel omtrent like mye som en minstepensjonist og da kan jeg skjønne at hun ikke får lån i banken. Men som sagt, det er ikke det hun skriver.

 

Eller vil jeg tilføye en god gammel regel: spare til forbruk, låne til investering.

Lenke til kommentar
Flaxlodd  :w00t:

9183650[/snapback]

Haha. Fikk 45 stk til jul og vant bare 350 kr :p

 

Får bare spare til krampa tar meg da. Kommer nok ikke til å få inn noe mer penger i mnd enn jeg har nå på hvertfall ett år desverre. Tusentakk for alle tips :)

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Eller vil jeg tilføye en god gammel regel: spare til forbruk, låne til investering.

9183316[/snapback]

 

Fine ord :)

 

Når det gjelder lav inntekt med høyt forbruk, så er dette et typisk fenomen som oppstår i vestlige land, kanskje enda mer i skandinavia og Norge. Lav inntekt skyldes nok at mange er for late med utdanning, og får skikkelig jobb først som 30 åring. Friår, reiseår, studere på lavt nivå, ta opp fag.. listen er lang og jobbmarkedet er veldig tøft for de som befinner seg i en slik posisjon. Dyrt er det og! Det er bare å innse at bartending og reiseguiding ikke er en langsiktig jobb, så hvorfor jobbe i en lavt lønnet jobb og utsette utdanning, når en kan utdanne seg med én gang, og som 25 åring ha fast stilling og tjene 300.000+ i året?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...