Gå til innhold

Når skal vi få lov å forsvare egen eiendom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Politiet bruker de midlene har, og vel som det. Det er opp til politkerne å prioritere hva som er viktig!

 

Politiet går ikke med overskudd nei, men det er veldig farlig når enkelte kriminelle handlinger ikke blir prioritert. Polititet må få de midlene de trenger for å få tid til alt de skal gjøre.

Med midler mener jeg penger og et effektivt regelverk. Men dette blir OT.

Lenke til kommentar
Politiet må vel prioritere oppgavene, og da havner innbrudd i bod, sykkeltyverier, etc. langt ned på lista. For å gjøre alle 100% tilfredse måtte vi hatt en politimann på hvert eneste gatehjørne. I tillegg til at det ville koste gigantiske summer, er det urealistisk.  :roll:

9197531[/snapback]

Som påpekt av en annen bruker er disse kjeltringene gjerne gjengangere. Etterforsker politiet et innbrudd og løser saken har de spart samfunnet for 10-20 nye innbrudd. Det spørs om ikke den besparelsen er verd mer enn utgiftene ved etterforskningen. At politiet allikevel ikke gjør det skyldes selvsagt at det ikke er deres budsjetter som belastes for skadevirkningene.

 

Jeg tror jeg ler meg ihjel. Tror du politiet vil bruke mange titalls tusen kroner på å undersøke "åstedet", drive bevissikring, sende bevismaterialet til et laboratorium, og deretter sjekke fingeravtrykkene mot en database? Fordi noen har gjort innbrudd i noen kjellerboder?

Jeg tror ikke de vil, men jeg synes at de bør. Nå vet jeg ikke hva polititjenestemenn tjener, men om de spanderer la oss si en ettermiddag på å reise til åstedet og sikre spor er det kanskje snakk om 200 kroner/timen x4 timer x2 mann = 1600 kroner. Legg til kontorutgifter, avskrivning og bensin til politibilen med mere og du er oppe i det dobbelte. Får de match på avtrykk mot en gjenganger er saken biff, forholdet legges til de eksisterende ugjerninger på rullebladet og fyren plukkes inn til avhør. Nye 3000 kroner. Hvis ikke kanskje det blir match på et fremtidig forhold. Domfellelse i byretten, noen tusen til i dommer og advokathonorar. Jo det blir penger til sammen, men bare hvis man faktisk har en sak.

 

Nei, du, det er ikke noe galt med politiet eller rettsvesenet. De gjør jobben sin slik de skal. Derimot er det noe alvorlig galt med de som skriker etter borgervern og tror at himmelen faller ned i hodet på dem hver gang det skjer en eller annen bagatellmessig vinningsforbrytelse.

Hvor har du det fra at vinningsforbrytelsene er bagatellmessige? Det de ikke monner enkeltvis tar de igjen på kvantitet. 80 persomer begår altså 18000 lovbrudd i året, og så kommer alle de titusenvis andre (36000 dømte i 2004 + alle som ikke ble dømt. 60% av dem har mer enn et lovbrudd bak seg.) Det er 400 000 anmeldte lovbrudd, av dem er 277 000 forbrytelser, og av dem igjen 187 000 tilfeller av vinningskriminalitet. Bare 1/3 av disse oppklares, altså er det hvert år 120 000 tilfeller av vinningskriminalitet som ikke oppklares. Kilde: SSB.

 

Dette koster nødvendigvis samfunnet store summer hvert år.

 

Det er kjedelig for kompisen din at noen har brutt seg inn i kjellerboden hans, men jeg ønsker dessverre ikke at mine hardt tjente penger skal finansiere en "etterforskning" for å oppklare hvor det har blitt av skrotet hans. Det bør selv en kapitalist klare å begripe. Han kan heller hyre inn en privatetterforsker. La meg anbefale Hans Bauge.

9197549[/snapback]

Med all respekt for dine hardt tjente penger: Tror du de er spart om det ikke blir noen etterforskning? Tvert imot, det du sparer på politiets budsjett blir du belastet med renter i økte forsikringspremier og egenandeler med mere. IF og Enter og Gjensidige sponser ikke forsikringstagerne. Hvis du har bil betaler du hvert eneste år for det kjedelige faktum at biltyverier bare sjelden blir oppklart.

 

Noen må betale for at gjengangerne går løse, og det er du og jeg og alle andre. Om vi antar at gjennomsnittsstraffen for en gjenganger for vinningskriminalitet er 6 måneder (tatt ut av løse luften, men ikke urimelig), så vil det å etterforske en slik sak spare samfunnet for minst 10 nye saker (gitt at snittet blant gjengangerne er 20+ lovbrudd i året.)

 

Jeg tviler på at det kan være god samfunnsøkonomi å ikke etterforske. Du kan selvsagt spekulere i at innbruddet aldri skjer hjemme hos deg, men på sikt taper vi alle på at det ikke blir etterforsket.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Politiet må vel prioritere oppgavene, og da havner innbrudd i bod, sykkeltyverier, etc. langt ned på lista. For å gjøre alle 100% tilfredse måtte vi hatt en politimann på hvert eneste gatehjørne. I tillegg til at det ville koste gigantiske summer, er det urealistisk.  :roll:

9197531[/snapback]

Som påpekt av en annen bruker er disse kjeltringene gjerne gjengangere. Etterforsker politiet et innbrudd og løser saken har de spart samfunnet for 10-20 nye innbrudd.

9200245[/snapback]

Disse lovbruddene kan kanskje bli spart dersom politiet etterforsker saken, løser den og kapper foten av forbryteren. En vinningsforbryter kommer ikke ut som en ny mann etter 20 dager i fengsel. Tvert i mot så kommer han nærmest garantert til å fortsatt være kriminell. Nå er det kanskje litt ekstremt å kappe av han foten, men straffene er for patetiske i dette landet.

Lenke til kommentar
Politiet må vel prioritere oppgavene, og da havner innbrudd i bod, sykkeltyverier, etc. langt ned på lista. For å gjøre alle 100% tilfredse måtte vi hatt en politimann på hvert eneste gatehjørne. I tillegg til at det ville koste gigantiske summer, er det urealistisk.  :roll:

9197531[/snapback]

Som påpekt av en annen bruker er disse kjeltringene gjerne gjengangere. Etterforsker politiet et innbrudd og løser saken har de spart samfunnet for 10-20 nye innbrudd.

9200245[/snapback]

Disse lovbruddene kan kanskje bli spart dersom politiet etterforsker saken, løser den og kapper foten av forbryteren. En vinningsforbryter kommer ikke ut som en ny mann etter 20 dager i fengsel. Tvert i mot så kommer han nærmest garantert til å fortsatt være kriminell. Nå er det kanskje litt ekstremt å kappe av han foten, men straffene er for patetiske i dette landet.

9200555[/snapback]

Viva la Taliban!! :ph34r:

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg ler meg ihjel. Tror du politiet vil bruke mange titalls tusen kroner på å undersøke "åstedet", drive bevissikring, sende bevismaterialet til et laboratorium, og deretter sjekke fingeravtrykkene mot en database? Fordi noen har gjort innbrudd i noen kjellerboder?

9197549[/snapback]

Send meg en PM så skal jeg gi deg kontonummeret mitt. Så kan du få lov til å refundere de over 20.000 jeg har tapt på tre bilinnbrudd og et kjellerbodinnbrudd i løpet av de siste årene.

 

Slike summer er tydeligvis piss i havet for deg siden du tar så lett på det og synes slikt pakk selvfølgelig bare bør få holde på uten at det gjøres noe, men for meg er det en netto månedslønn eller forskjellen på å ha råd til ferie eller ikke. I tillegg så har jeg jo måttet kaste bort tid på politistasjonen for å levere anmeldelser (som bare blir henlagt seff) fire ganger - hver gang har jeg måttet ta noen timer fri fra jobb og har dermed tapt enda mer penger.

 

Men nå nekter jeg å være et offer lenger; balltre står strategisk plassert i gangen (ordentlig tungt tre med futt i kjøpt på XXL og ikke nymotens lette stålgreier) og det er montert trådløs bevegelsesdetektor i både bil og kjellerbod. Det skal være meg en sann glede å slå eventuelt neste tyv som prøver seg totalt helseløs. Og jeg skal med glede stå frem i media og selvfølgelig ta straffen jeg blir idømt hvis vedkommende tør å anmelde meg.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg ler meg ihjel. Tror du politiet vil bruke mange titalls tusen kroner på å undersøke "åstedet", drive bevissikring, sende bevismaterialet til et laboratorium, og deretter sjekke fingeravtrykkene mot en database? Fordi noen har gjort innbrudd i noen kjellerboder?

9197549[/snapback]

Send meg en PM så skal jeg gi deg kontonummeret mitt. Så kan du få lov til å refundere de over 20.000 jeg har tapt på tre bilinnbrudd og et kjellerbodinnbrudd i løpet av de siste årene.

 

Slike summer er tydeligvis piss i havet for deg siden du tar så lett på det og synes slikt pakk selvfølgelig bare bør få holde på uten at det gjøres noe, men for meg er det en netto månedslønn eller forskjellen på å ha råd til ferie eller ikke. I tillegg så har jeg jo måttet kaste bort tid på politistasjonen for å levere anmeldelser (som bare blir henlagt seff) fire ganger - hver gang har jeg måttet ta noen timer fri fra jobb og har dermed tapt enda mer penger.

 

Men nå nekter jeg å være et offer lenger; balltre står strategisk plassert i gangen (ordentlig tungt tre med futt i kjøpt på XXL og ikke nymotens lette stålgreier) og det er montert trådløs bevegelsesdetektor i både bil og kjellerbod. Det skal være meg en sann glede å slå eventuelt neste tyv som prøver seg totalt helseløs. Og jeg skal med glede stå frem i media og selvfølgelig ta straffen jeg blir idømt hvis vedkommende tør å anmelde meg.

9215938[/snapback]

Har et sverd perfekt plassert på rommet mitt, og jeg kan si her og nå at hvis noen kommer inn på mitt rom om natta for og ta noe så stikker jeg de rett ned.
Lenke til kommentar
Dette er bare en av mange saker kompis. Rettsikkerheten til vanlige borgere i Norge er lik null.

9184347[/snapback]

 

Det øyeblikket det i Norge blir normalt å dømme en sak utifra en avisartikkel og forhåndsdømme de involverte, det er dagen rettssikkerheten vil være lik null.

Lenke til kommentar

Det er (innbrudds)tyven som tar en sjanse når han velger å begå et lovbrudd.

Han aner ikke hva slags person han stjeler fra.

Offer flest er nok lette nok å komme unna.

 

Men innimellom bryter han seg inn / stjeler fra:

- Folk som er i stand til å forsvare seg

- Folk som blir overrasket og blir fly forbannet og handler før de rekker å tenke seg om.

- Folk som TheCooler 9215938[/snapback] som har vært offer en rekke ganger og er drit lei

- Folk som er idioter

- Christian "Jeg er bevæpnet" Valen

- Bolere i alkoholisert tillstand

... og mange andre som det ikke er bra å bli tatt på fersken av.

 

Skal vi virkelig ha lover som gjør innbrudd TRYGGERE for tyven.

Hvis du oppdager en tyv i aksjon hos deg så synes jeg du skal ha lov til å bruke alle middler for å stoppe han.

Lenke til kommentar
Når lover og tiltak gjør at tyvenes mulighet for å komme unna, økes, da blir det gjort noe galt.

9219713[/snapback]

Når folk begynner, med eller mot loven, å bruke mer vold for å beskytte seg selv, så begynner kriminelle også å bruke mer vold for å beskytte seg selv, og så får man.... Mer vold.

 

Ypperlige saker!!

Lenke til kommentar

Her snakker vi om å kanskje miste en båt til over 1 mill, så om det så hadde vært at båteieren hadde tvunget han til å hoppe i havet hadde jeg gitt båteieren en klapp på skuldra.

 

INGEN har rett til å ta andres ting, iallefall ikke når det er snakk om noe så verdifullt.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hvis du ønsker et samfunn der folk går rundt og dreper og grisebanker hverandre for den minste ting, kan du starte ditt eget samfunn sammen med de andre frepperne, så kan dere leve der som ville dyr uten etikk og moral.

9219841[/snapback]

For å sette det litt på spissen, så kan man heller si at dersom det er helt greit å skyte noen som stjeler fra deg, så er det kanskje ikke så mange tyver som prøver seg. Det er ikke til å se bort i fra at det er veldig lukrativt å være tyv i Norge. Blir du tatt så får du i praksis ikke mer enn noen uker/måneder "karantene" før du kan fortsette raidet ditt igjen.

Lenke til kommentar
Hvis du ønsker et samfunn der folk går rundt og dreper og grisebanker hverandre for den minste ting, kan du starte ditt eget samfunn sammen med de andre frepperne, så kan dere leve der som ville dyr uten etikk og moral.

9219841[/snapback]

For å sette det litt på spissen, så kan man heller si at dersom det er helt greit å skyte noen som stjeler fra deg, så er det kanskje ikke så mange tyver som prøver seg. Det er ikke til å se bort i fra at det er veldig lukrativt å være tyv i Norge. Blir du tatt så får du i praksis ikke mer enn noen uker/måneder "karantene" før du kan fortsette raidet ditt igjen.

9219883[/snapback]

 

Må ikke glemme god mat, tv, god seng, og en slump penger som starthjelp når man kommer ut.

Lenke til kommentar
Her snakker vi om å kanskje miste en båt til over 1 mill, så om det så hadde vært at båteieren hadde tvunget han til å hoppe i havet hadde jeg gitt båteieren en klapp på skuldra.

 

INGEN har rett til å ta andres ting, iallefall ikke når det er snakk om noe så verdifullt.

9219867[/snapback]

Så 1 million er mer verdt enn et menneskeliv?

 

Vel, siden den Bulgarske smugleren som påstod å ha solgt babyer til Norge ville ha 50 000 - 60 000 Euro for dem, så er vel 1 million for et voksen menneskeliv god markedspris det.

 

Eller er babyer verdt mer fordi de er nye og ubrukte?

 

Hvis jeg holder en baby, og den holder på å gulpe på min nye designerjakke laget av tigerpels, har jeg da rett til å slippe babyen i bakken for å beskytte min verdifulle jakke?

 

:hmm:

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Her snakker vi om å kanskje miste en båt til over 1 mill, så om det så hadde vært at båteieren hadde tvunget han til å hoppe i havet hadde jeg gitt båteieren en klapp på skuldra.

 

INGEN har rett til å ta andres ting, iallefall ikke når det er snakk om noe så verdifullt.

9219867[/snapback]

 

Nei, ingen har rett til å ta andres ting, verken tyggegummi eller luksusbåter. Det er det ingen som bestrider. Det mange derimot bestrider er at det skal være tillatt å HENRETTE en person som prøver å stjele fra deg. Forstår du hva en slik handling innebærer?

 

Når det gjelder den 42-årige fyren som muligens har drept en båttyv: Hvis han har gjort dette med overlegg, fortjener han minst 10 års fengsel, for en person som har så lav terskel for å myrde noen er definitivt en trussel mot samfunnet. Det finnes ingen unnskyldning for å drepe noen som prøver å frarøve deg en luksusbåt. INGEN.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...