Gå til innhold

Når skal vi få lov å forsvare egen eiendom

Anbefalte innlegg

Du drar jo det helt utav proporsjoner. Det er ikke snakk om å løpe ned for å henrette en tyv. Det er snakk om å løpe ned med en hagle. Deretter har du flere eksaleringsnivåer. Man løper ned, roper, gjerne lader haglen, fyrer et varselsskudd, og hvis tyven oppfører seg truende, ja da får det stå seg til.

Du har rett til å forsvare deg. Du har rett til å forsvare det som er ditt. Innenfor rimelighetens grenser da selvsagt. Men det du gjør er å dra ting til det ekstreme, bare for å bevise poengt ditt, et poeng vi fleste som diskuterer i denne tråden har oppfattet, men ikke er enig i!

Jeg drar det ikke ut av proposisjoner. Jeg påpeker bare en del mulige hendelsesforløp i denne saken som kan gjør dette til uaktsomt drap. Som du skriver skal forsvar av eiendeler gjøres "Innenfor rimelighetens grenser". Det er derfor riktig av politiet å etterforske dette, og ikke blindt tro det båteier sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenkte når jeg satt på sosialistræva mi og leste VG (eller Dagbladet?) var "for en teit episode"!

Når vi kom til "tiltalt for uaktsomt drap" holdt jeg på å sprute morgenkaffen over avisen...

Tyver har sine rettigheter -- men når tyven tar sitt eget liv på darwin-awards-vis som dette her så kan man umulig anklage og i alle fall aldri dømme noen for uaktsomt drap.

Merk også at ingen skudd ble avfyrt på noe tidspunkt.

Tiltalte kunne hentet en bue, eller lekepistol og utfallet ville vært det samme.

En pinne eller teleskopstang hadde sikkert også skremt tyven godt nok bare eieren ropte "Jeg henter hagla".

Det var et fordømt selvmord, og ingenting annet.

Tenk om vedkommende ikke hadde forsikring på båten?

Dersom noen stjeler eller ødelegger noe jeg eier som er verdt 10000 kroner har de effektivt stjålet et år av livet mitt -- da det tar meg ett år å opparbeide 10000 kroner som ikke går til mat og klær og utgifter.

Dermed sidestiller jeg tyveri på båt eller PC med innestengelse mot ens vilje i ett år.

Noe som er ganske alvorlig.

Lenke til kommentar
Samboeren var eneste kjente vitne. Man må la politiet få gjøre jobben sin, og i en slik spesiell situasjon er det ikke unaturlig at man må sitte litt i varetekt.

9223386[/snapback]

Han kunne antageligvis skremt tyven med masse. Kinaputter, vekkeklokke eller en gjyngehest, men du må da sperre opp øynene å prøve å se for deg hva du ville gjort. Hadde du satset på at det holdt å rope til han, så må jeg si du er dum.

Om han hadde skutt et varselsskudd hadde han nok blit dømt for mordforsøk, altså ikke ditt beste tips i saken.

Du mener at båteieren fortjener 5år på glattcelle på grunn av episoden, det mener ikke jeg! Hvor får du meningene dine fra? Tror de kommer, sammen med mye annet, fiber.

Vi snakker heller ikke om å ha med seg ei hagle for å skyte mannen på 2meters hold. Vi snakker om å ha ei hagle i tilfelle mannen viser seg å være farlig. slik at man minsker sjangsene for å selv bli skadet.

Du mener at båteieren setter seg i fare når han oppsøker tyven med ei hagle.

Joda, enig kan jeg være, men det er jo fordi han skal prøve å stoppe et lovbrudd.

Jeg kan ikke se for meg at du er en selrig heltemodig kar, som ikke vil sette litjtåa di i fare for å gjøre noe riktig. Om båteieren kunne gjort det annerledes kan vi diskutere oss grønn om, om han ikke handlet på den aller beste måten, så handlet han riktig.

Det å rope til båtføreren at han er oppdaget, for å så sette seg ned igjen å nippe til vinen, å håpe at tyven stikker av, er ikke et godt forslag!

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Hvis du må bruke forsikringen på noe som ikke er din skyld, så mister du ingen bonus.

9223898[/snapback]

Eeeh, sikker?

Da jeg kjørte på en bil, (min feil) måtte jeg betale alt selv siden hun ikke ville miste bonusen sin. Jeg tilbydde meg å betale egenandelen, men nei.

9224953[/snapback]

Vel, akkurat på det punktet må det ha blitt noe misforståelse. Så lenge du ikke er skyld i skadene på ditt eget kjøretøy. Slik som her, der du er ansvarlig. Mister ikke hun bonus.

Lenke til kommentar
Vi har politiet og domstoler til å fange/dømme og straffe kriminelle.

9225248[/snapback]

Dette har du rett i, men grunnen til flere å flere folk ordner opp selv er for det politiet å domstolene ikke funker som de skal. Hadde noen prøvd å rappe bilen min, å jeg så det hadde jeg tatt med meg balltreet mitt å gått ut å hilst på de det er ihvertfall helt sikkert.

Lenke til kommentar

Hei.

Følger denne posten med "argus øyne", da jeg selv ikke hadde tvilt på hva jeg hadde gjort.

http://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8dverge

Legger med linken om Nødrett, så kan vi alle lese om den.

Forøvrig viser jeg også til at vi kan forsvare våre barn, og andre verdier utifra det standpunkt vi setter oss "på".

Veldig ofte rykker ikke Politiet ut på "småting", da de veldig ofte er opptatt med andre oppdrag.

Det vil si at jeg tar min rett til å forsvare det som er nødvendig.

Har en liten historie å komme med.

En ansatt hos oss fortalte om en venn som hørte at noen var iferd med å bryte seg inn i bilen, vedkommende ringte selvsagt Politiet. De sa at de var opptatt med andre oppdrag.

Vedkommende gikk selvsagt ut og tok tingene i sin egen hånd, ringte 10 minutter etterpå til Politiet, hvor han sa at nå hadde han skutt vedkommende.

Og ikke lenge etterpå stod det 4-fire Politibiler i gården, og fullt opp med mannskap.

Selvsagt ble Politiet "satt" ut, da det ikke var noen som var skutt. Og vedkommende som ringte, spurte Operativ Uteleder om de ikke var opptatt med andre oppdrag :ph34r:

Borgervern er saken, vi ser mer og mer av enkelte individer som tar seg for mye til rette. Det vil vi ha slutt på.

Det som vi har kjøpt og betalt for skal vi ha i fred. :mad:

Vennlig Hilsen

W_B

PS: Er det ikke snart på tide å få opp en poll ?

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
En ansatt hos oss fortalte om en venn som hørte at noen var iferd med å bryte seg inn i bilen, vedkommende ringte selvsagt Politiet. De sa at de var opptatt med andre oppdrag.

Vedkommende gikk selvsagt ut og tok tingene i sin egen hånd, ringte 10 minutter etterpå til Politiet, hvor han sa at nå hadde han skutt vedkommende.

Og ikke lenge etterpå stod det 4-fire Politibiler i gården, og fullt opp med mannskap.

Selvsagt ble Politiet "satt" ut, da det ikke var noen som var skutt. Og vedkommende som ringte, spurte Operativ Uteleder om de ikke var opptatt med andre oppdrag  :ph34r:

Det er ikke merkelig at politiet slipper alt de har og kommer når det er snakk om drap. Det er få ting som har høyere prioritet. Det betyr jo ikke at disse politifolkene bare satt på ræva når han ringte første gangen.

Det er dog svært dumt at de ikke har ressurser nok til å ta alle sakene som kommer.

Borgervern er saken, vi ser mer og mer av enkelte individer som tar seg for mye til rette. Det vil vi ha slutt på.

Borgervern er jo nettopp å ta seg til rette. Man tilside setter rettsikerheten til de individene man mener er skyldige.

Dersom du blir beskyldt for noe, ønsker du ikke da å ha rett til å få si din side av saken.

Lenke til kommentar

Borgervern er jo nettopp å ta seg til rette. Man tilside setter rettsikerheten til de individene man mener er skyldige.

Dersom du blir beskyldt for noe, ønsker du ikke da å ha rett til å få si din side av saken.

Hva skal vi kalle dette da : BorgerVern

Dette er i mange land i EU, godkjent av Politiet. Og dette burde vi få mulighet får i vårt eget land. Vi skal få lov til å forsvare vår eiendom. Og det som hører med.

Har ikke den jevne borger rett til rettsikkerhet :nei: Nei, for det har de som utfører kriminelle handlinger funnet ut for lenge siden :hrm:

Det vi som betaler "gildet" med å ha slapp rettsikkerhet i dette landet. Og vi skal ikke måtte finne oss i mer av dette tullet.

Og alle får økte forsikringspremier fordi vi lar de kriminelle slippe lett unna, og liker vi det ? Nei.

Da blir følge spørsmålet, rekk opp hånden de som er for økte forsikringspremier :roll:

Politiet har mange etater som skal fange opp de verste kriminelle, og da har som regel også folk og eiendomer fått stå i fred. :thumbup:

Det er ikke merkelig at politiet slipper alt de har og kommer når det er snakk om drap. Det er få ting som har høyere prioritet. Det betyr jo ikke at disse politifolkene bare satt på ræva når han ringte første gangen.

Og forøvrig sa han at han hadde skutt vedkommende, og ikke hva med, og hvor :hrm: Og heller ikke noe om at han hadde drept vedkommende. Han sa bare at han hadde skutt ham. :roll:

Når det gjelder den episoden der, så visste vedkommende om hva politiet holdt på med, han har sine kilder. :ph34r: Og de var ikke opptatt med noe annet enn å ligge med laseren i skogen. :nei: Penger til statskassen ja..... :thumbdown:

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...