Gå til innhold

Når skal vi få lov å forsvare egen eiendom


Anbefalte innlegg

Det får du nok ikke Frp-bevegelsen med på, for det ville innebære at de selv måtte bøte med livet, ettersom 99% av dem driver med råkjøring, smugling, skattesnusk og diverse hvitsnippkriminalitet. De er bare interessert i å straffe det som i deres øyne er feil type kriminalitet.

9220548[/snapback]

 

Så 99% av FRP'ere er kriminelle? Ja, det var vel dagens mest malplasserte generalisering. Ei heller ser jeg relevansen dette har for om man skal ha rett til å forsvare egen eiendom, som er trådens tema. :)

9220747[/snapback]

 

Det var en grov generalisering, ja, men jeg synes ikke den er malplassert ettersom tråden handler om selvtekt, og mange av av dem som støtter selvtekt i denne tråden (inkludert trådstarter) er selvutnevnte Frp-ere som ønsker å straffe kriminelle hardest mulig. I den sammenhengen synes jeg at det er på sin plass at jeg ydmykt påpeker noe som jeg ærlig og oppriktig talt tror er sannheten om Frp-ere. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jaja.. ser ut til at en del mennesker mener at materielle verdier er mer verdt enn menneskeliv..

9220664[/snapback]

 

Tja jeg ser på det slik.

 

Jeg får ha båten min, som jeg har strevet og jobbet for, og andre i mitt nærområdet får ha deres dyrebare eiendeler i fred, og jeg slipper å tenke på at den forbryteren kanskje utvikler seg, og neste gang har med seg skytevåpen, i et desperat forsøk i å skaffe seg penger.

 

så ja, enkelte menneskeliv mener jeg er mindre verdt enn materielle ting, når det er sammensatt av andre risikoer.

9220911[/snapback]

 

Om det "bare" var naboen din som var i pengeknipe, da?

Du aner jo ikke hva slags menneske det er idet du står der med hagla di..

 

Jeg synes det er veldig ille at "folk flest" mener de kan påberope seg retten til å bestemme om en annen person (kriminell) får lov til å leve eller ikke - spesielt når de ikke aner noe om personens fortid, nåtid eller fremtid.. Bare fordi de prøver å ta en ting man har "jobbet og strevet" for. Jeg mener mennesker med den holdningen er langt farligere og menneskefiendtlige enn simple tjuver.

 

Om en i nabolaget dreper en som prøvde å stjele bilen hans, er jeg livredd for å tenke på hva som skjer om jeg er uheldig nok til å lage en ripe i den..

 

Jeg mener at det eneste tilfellet der det kan "forsvares" å drepe en tyv, er ved et innbrudd i eget hjem der man da handler i nødverge.

 

Men men. For deres skyld, håper jeg dere snart får drept alle kriminelle, så dere får ha deres dyrebare luksusjuggel i fred.. Og i neste omgang, kan dere vel like gjerne drepe de som stikker av etter å ha kjørt på andre biler på parkeringsplasser.

Lenke til kommentar

Jeg syntes alle skal få lov til å forsvare sin egen eiendom. Men vist det står mellom å la en tyv stikke av med båten min, og jeg skyter han. Så gir jeg han båten. For meg kan ikke en båt veies opp mot et liv, selv om jeg kanskje arbeidet hardt for den båten.

 

Hadder derimot denne tyven angrepet meg og prøvd å skadet meg, da ser jeg ingen grunn til hvorfor jeg ikke kunne ha forsvart meg med feks våpen.

Lenke til kommentar
Jeg syntes alle skal få lov til å forsvare sin egen eiendom. Men vist det står mellom å la en tyv stikke av med båten min, og jeg skyter han. Så gir jeg han båten. For meg kan ikke en båt veies opp mot et liv, selv om jeg kanskje arbeidet hardt for den båten.

 

Hadder derimot denne tyven angrepet meg og prøvd å skadet meg, da ser jeg ingen grunn til hvorfor jeg ikke kunne ha forsvart meg med feks våpen.

9221039[/snapback]

 

 

Delvis enig, men tenk deg - Når du er tyv, og blir ferska av en mann som står et par meter unna deg med et våpen.. Jeg tror nok adrenalinet skyter i været når eieren av bilen du stjeler kommer mot deg med et våpen.

 

Jeg ville heller prøvd å skjule at jeg hadde våpen, helt til det tidspunktet der jeg virkelig følte meg truet.

Lenke til kommentar
Jeg syntes alle skal få lov til å forsvare sin egen eiendom. Men vist det står mellom å la en tyv stikke av med båten min, og jeg skyter han. Så gir jeg han båten. For meg kan ikke en båt veies opp mot et liv, selv om jeg kanskje arbeidet hardt for den båten.

 

Hadder derimot denne tyven angrepet meg og prøvd å skadet meg, da ser jeg ingen grunn til hvorfor jeg ikke kunne ha forsvart meg med feks våpen.

9221039[/snapback]

 

 

Akkurat. Om båteieren kunne ha vært 100% (!) sikker på at hans helse ikke sto i fare så hadde det ikke vært grunn til å ha med hagla, men slikt kan man ikke vite, før man er der, og det er bedre føre var, eller noe slik.

Lenke til kommentar
Jeg syntes alle skal få lov til å forsvare sin egen eiendom. Men vist det står mellom å la en tyv stikke av med båten min, og jeg skyter han. Så gir jeg han båten. For meg kan ikke en båt veies opp mot et liv, selv om jeg kanskje arbeidet hardt for den båten.

 

Hadder derimot denne tyven angrepet meg og prøvd å skadet meg, da ser jeg ingen grunn til hvorfor jeg ikke kunne ha forsvart meg med feks våpen.

9221039[/snapback]

 

 

Delvis enig, men tenk deg - Når du er tyv, og blir ferska av en mann som står et par meter unna deg med et våpen.. Jeg tror nok adrenalinet skyter i været når eieren av bilen du stjeler kommer mot deg med et våpen.

 

Jeg ville heller prøvd å skjule at jeg hadde våpen, helt til det tidspunktet der jeg virkelig følte meg truet.

9221083[/snapback]

 

 

Hvorfor kan han ikke få vise at han har overtaket med en gang, å ikke vente helt til siste slutt... Med det samme man gjør tyven oppmerksom på at man er der, setter man seg selv i fare. hva om tyven hadde hatt en pistol i hånden? Skal man da begynne å rote fram hagla over skuldra?

Lenke til kommentar

Å ta livet av en tyv bør kun finne sted om det er faren for ens eget liv, eller man er i sterk tro at ens eget liv er i fare om man ikke bruker dødelig makt.

 

Å bruke dødelig makt unødvendig, eller overdreven fysisk makt, bør være straffbart. Loven er til for tyver også, enten man liker det eller ikke. Man kan ikke heve seg over loven fordi noen prøver å stjele noe fra deg.

 

Alle har rett til å forsvare sin eiendom, til en viss grense.

 

Ellers må jeg si det er litt skremmende hvordan folk konkluderer utifra en avisartikkel. Både den ene og andre veien. Det er en fordel å lese aviser med et kritisk blikk og ikke minst forholde seg til at man ikke kan avgjøre et skyldspørsmål eller hendelsesforløp utifra hva VG og co. skriver.

 

Dette burde jo være en selvfølge, men etter å ha lest i denne tråden tror jeg de bør innføre å informere om dette, som burde være innlysende, på skolen. :)

Lenke til kommentar
jaja.. ser ut til at en del mennesker mener at materielle verdier er mer verdt enn menneskeliv..

9220664[/snapback]

 

Tja jeg ser på det slik.

 

Jeg får ha båten min, som jeg har strevet og jobbet for, og andre i mitt nærområdet får ha deres dyrebare eiendeler i fred, og jeg slipper å tenke på at den forbryteren kanskje utvikler seg, og neste gang har med seg skytevåpen, i et desperat forsøk i å skaffe seg penger.

 

så ja, enkelte menneskeliv mener jeg er mindre verdt enn materielle ting, når det er sammensatt av andre risikoer.

9220911[/snapback]

 

Virker ganske kynisk det der, så trodde et øyeblikk du hadde den absurde meninga..

 

Man skal ikke trenge å sette seg selv i fare. Det er derfor vi har Politi. Om tyven stikker av, så er det Politiets oppgave å fakke ham. Det at norsk Politi er en gjeng med inkompetente paragrafryttere av noen bøtskrivere, betyr ikke at vi automatisk får rett til å ta loven i egne hender. Dessverre.

 

 

Tips: Hvis du opplever at politiet ikke svarer på ditt nødanrop, ring opp 2 minutter senere og si "Det ikke er noen hast, fordi jeg allerede har drept tyven." DA får du respons, da! :dribble:

Lenke til kommentar

Dotten: Når vi diskuterer nå, diskuterer vi ut ifra det avisene har informert om. det kan likegodt være en oppdiktet historie. det blir: Hva mener vi, om "det og det" skjer.

 

Dere som mener haglamannen har gjort noe galt. hva ville dere gjort. Ropt til han? Gått ned til han, tatt han i hånden å spurt hva faen han holdt på med?

Lenke til kommentar
Å ta livet av en tyv bør kun finne sted om det er faren for ens eget liv, eller man er i sterk tro at ens eget liv er i fare om man ikke bruker dødelig makt.

 

Å bruke dødelig makt unødvendig, eller overdreven fysisk makt, bør være straffbart. Loven er til for tyver også, enten man liker det eller ikke. Man kan ikke heve seg over loven fordi noen prøver å stjele noe fra deg.

 

Alle har rett til å forsvare sin eiendom, til en viss grense.

9221112[/snapback]

Enig.

 

Jeg mener det ikke forefinner seg noen livsfare med mindre innbruddet skjer i hjemmet, i en bil man sitter i, osv.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg veldig overgitt over folk som mener at en hund som angriper en person som bryter seg inn i en annen families hus for å stjele, eller værre voldta bør avlives. Hadde hunden min IKKE angrepet en person som gjorde dette hadde jeg avlivet den.

 

Så en annen person som mente at hunder var for dumme til å skjønne dette. Du vet ikke mye om hunder mao. Har selv en Doberman gående i huset mitt. Har folk på besøk her rett som det er, å den lar de være i fred. Men her for en stund siden kom noen kamerater rasende inn her midt på natten etter en fuktig tur på byen. Jeg personlig lå å sov men våknet av at folk ropte. Sto opp å fant de stående presset opp i ett hjørne med bikkja stående å flerre tenner å knurre på de. Den likte ikke at folk kom uinnvitert inn, selv om dette var kamerater som rett som det er her på dagtid.

Lenke til kommentar
Å ta livet av en tyv bør kun finne sted om det er faren for ens eget liv, eller man er i sterk tro at ens eget liv er i fare om man ikke bruker dødelig makt.

 

Å bruke dødelig makt unødvendig, eller overdreven fysisk makt, bør være straffbart. Loven er til for tyver også, enten man liker det eller ikke. Man kan ikke heve seg over loven fordi noen prøver å stjele noe fra deg.

 

Alle har rett til å forsvare sin eiendom, til en viss grense.

9221112[/snapback]

Enig.

 

Jeg mener det ikke forefinner seg noen livsfare med mindre innbruddet skjer i hjemmet, i en bil man sitter i, osv.

9221160[/snapback]

 

Livsfare trenger det ikke være. Nok at faren for at man får rundjuling er nok til å må kunne forsvare seg...

Lenke til kommentar
Jeg ville ropt "Politiet er på vei, så enten bør du være jævli kjapp med tjuvkoblinga di, eller så må du ta beina fatt! Båten har startsperre! Lykke til!"

9221168[/snapback]

 

han har stukki av før du har rukki å sagt det ;)

9221183[/snapback]

 

 

Tja.. så lenge han ikke stikker av med båten, så er jo målet oppnådd :) Får heller Politiet "lete" (les: henlegge saken ;) )..

Lenke til kommentar
Jeg ville ropt "Politiet er på vei, så enten bør du være jævli kjapp med tjuvkoblinga di, eller så må du ta beina fatt! Båten har startsperre! Lykke til!"

9221168[/snapback]

 

han har stukki av før du har rukki å sagt det ;)

9221183[/snapback]

Men du rekker å hente hagla (som skal være innelåst), gå/løpe ned til tyven og si omtrent det samme?

 

Poenget er todelt. For det første så er selvtekt ulovlig og ikke ønskelig. For det andre så vil du ved å oppsøke forbryteren bevæpnet risikere å eskalere situasjonen og du setter både ditt og tyvens liv i fare. Om du ser at noen forsøker å stjele båten din så skal du ringe politiet og eventuelt gjøre tyven oppmerksom på at han eller hun er oppdaget og at du har kontaktet politiet.

Lenke til kommentar
Jeg ville ropt "Politiet er på vei, så enten bør du være jævli kjapp med tjuvkoblinga di, eller så må du ta beina fatt! Båten har startsperre! Lykke til!"

9221168[/snapback]

 

han har stukki av før du har rukki å sagt det ;)

9221183[/snapback]

Men du rekker å hente hagla (som skal være innelåst), gå/løpe ned til tyven og si omtrent det samme?

9221321[/snapback]

 

:roll:

 

Poenget er at når tyven først er oppmerksom på eieren vil han skynde seg, så om man er 50 meter fra båten når tyven finner det ut, er et bedre utgangspunkt enn 100 meter ifra, uten back-up.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
En økonomisk smell? Påstår du at eiere av luksusbåter ikke har tyveriforsikring. Hold deg til fakta, så kan vi heller diskutere videre.

9220049[/snapback]

Dine uttalelser her i tråden er jo så virkelighetsfjerne at det er til å grine av. Tror du virkelig ikke man ryker på et betydlig økonomisk tap selv med forsikring?!?

 

Selv har jeg hatt noe så banalt 'billig' som 3 bilinnbrudd og et innbrudd i kjellerbod i løpet av de siste par årene. Til sammen har disse med egenandeler, tap av bonus, selvbetaling når egenandelen har overgått kostnadene ved reparasjon og ting som ikke blir dekket kostet meg drøyt 20.000 i rene penger (noe som er mye for meg som bor alene og har nok med å dekke boutgifter hver måned) pluss et udefinerbart verditap som ellers ikke ville ha forekommet på bilen som sannsynligvis tilsvarer mange tusen.

 

Og dette er 'fillelovbrudd' som politiet blåser totalt i men alikevel har jeg måttet ta 2-4 timers fri fra jobb for hver av de fire tilfellene for å anmelde det (noe som også er et økonimisk tap). Så jeg er en av de som med glede kommer til å sette hardt mot hardt hvis jeg fersker noen i å gjøre noe slikt mot meg. For politiet og samfunnet bryr seg jo ikke om mitt tap i det hele tatt.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Jeg ville ropt "Politiet er på vei, så enten bør du være jævli kjapp med tjuvkoblinga di, eller så må du ta beina fatt! Båten har startsperre! Lykke til!"

9221168[/snapback]

 

han har stukki av før du har rukki å sagt det ;)

9221183[/snapback]

Men du rekker å hente hagla (som skal være innelåst), gå/løpe ned til tyven og si omtrent det samme?

 

Poenget er todelt. For det første så er selvtekt ulovlig og ikke ønskelig. For det andre så vil du ved å oppsøke forbryteren bevæpnet risikere å eskalere situasjonen og du setter både ditt og tyvens liv i fare. Om du ser at noen forsøker å stjele båten din så skal du ringe politiet og eventuelt gjøre tyven oppmerksom på at han eller hun er oppdaget og at du har kontaktet politiet.

9221321[/snapback]

 

Hadde jeg sett noen rote på utsiden av bilen min, evt hørt alarmen hadde gått. Så hadde jeg løpt ut først, ropt på fyren, og evt tatt etter han. SÅ hadde jeg ringt onkel politi. Jeg har relativ liten troverdighet til dem, vet at saken blir henlagt selv om han blir tatt på fersken... Worsk case, han blir tatt for heleri.

 

Jeg har hatt 2 innbrudd hvor noe ble stjelt og 1 der alarmen skremte idioten. Ved 1 av innbruddene så hadde det kun gått 15 min før jeg oppdaget det. Ringe politiet og forklarte dem saken og hva som hadde blitt stjelt. Dette var en fredag og de sa; "Kom innom kontoret på mandag og legg inn en anmeldelse" ... WTF? bilen, evt fingeravtrykk eller noe i det heletatt brydde de seg ræva om. De var borte til mandag da jeg måtte sett inn et provisorisk vindu.

 

Anyway, historien endte med at jeg sendte noen kompiser av meg som ikke var fra området ned til noen narkiser nede i gata og spurte om de hadde stæsj å selge, og de dro fram det som var fra bilen min. De tok dem med opp til statoil da "de måtte ta ut penger til dem". I mellomtiden hadde jeg klart å få tak i en patrulje som tok dem imot ved Statoil... Fra innbrudd til de ble tatt 1,5 time... Dom: Heleri.

 

Jeg satt igjen med anlegget, harva kabler og knust rute.

Lenke til kommentar

Dessverre er min oppfatning av politiet i Norge at de er like Politisjefen i Springfield, Cheif Wiggum. De gjør minst mulig, og når de først gjør noe er det 100% ulogisk.

 

Husker en på Fauske her i nord, han var plaget med at tyver stjal fra garasjen hans hele tiden. Politiet "hadde ikke muligheter" til å hjelpe han. Så han tok saken i egene hender, rigget opp kamera og fant ut hvem det var. Han presanterte bevisene for politiet, men fremdeles hadde de ikke tid til å gjøre noe.

 

Så mannen tok saken i egene hender, sporet opp kisen som hadde stjålet, knabba tak i han og la han i bakken, krevde å få tingene tilbake. Dessverre knakk han armen på mannen.

 

Han ble siktet for å skadene han påførte, fikk fengselsstraff og bot.

 

DA hadde politiet tid til å gjøre noe, men det var da mot feil person.

 

Nei, inkompentent er ordet jeg assosierer med norsk politi, dessverre. Jeg har så lite tiltro til ordensmaktene som det går ann. En gjeng med ballerinaer med strutseskjørt som ikke tør gjøre noen verdens ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...