Tannpirkeren Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hei. Jeg vurderer å kjøpe litt mer lyd til bilen, i form av 12" sub og forsterker. Valget av forsterker står mellom følgende: JBL GTO-4060 eller Lightening Audio S4.400.4 Sub'en (JBL 12") har doble magneter, men jeg tror ikke det er dobbel spole. Hvilken er best av disse to forsterkerne? Svein. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Av de 2 ville jeg gått for JBL iallefall, men egentlig ville jeg ikke hatt noen av de. synes JBL er bedre på suber en på forsterkere. hva med denne? http://www.mamut.com/dynabel/subdet585.htm Altså Dynabel BF1502. Lighteningen er jo også 4 kanals og det blir jo bortkastet på en 12" hvis den ikke er dobbeltspole da. Hvilken JBL 12" er det? GTI? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Det er denne pakken. GTO. Du synes altså at JBL er bedre på sub enn forsterkere. Jeg har mulighet til å bytte ut forsterkeren fra JBL med den Lightening-forsterkeren som er 500,- dyrere (uten mellomlegg). Pakken koster 2990,- og Lightening-forsterkeren koster 2295. Da betaler jeg bare 695 kroner for hele sub'en m/kasse + 2 stk. 6x9 høyttalerne. Høyttalerne er allerede solgt for 500,- Svein. Endret 31. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Den pakka der har en meget fin pris, men forsterkeren er etter min mening alt for liten.... ikke ville jeg hatt 6x9 heller... Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Derfor solgte jeg de 6x9 til halv pris (500,-). Sub m/kasse koster jo da ca 200 kroner Forsterkeren er sikkert god nok for en nybegynner som vil ha litt bedre lyd enn den papp-bassen som kommer fra de originale høyttalerne i bilen? Jeg er ikke råner heller da...hehe. (jo litt kanskje ) På en annen side, får man jo ikke gode forsterkere i sånne pakketilbud. Jeg kan jo selge og kjøpe ny hvis det blir for spakt. Sånt er jo lett å omsette. Svein. Endret 31. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Ja, da er du på rett spor... Forsterkeren der er bra den, men litt liten. Men det er som du sier, greit til å begynne med... Så kan du jo vurdere en ny sub forsterker ettervært, feks en soundmagus... de er superbillige, og har masse kraft. Men det første du bør ha, er en skikkelig spiller, og et skikkelig komp.sett til å ha framme i bilen, feks morel eller focal, og da vil jbl forsterkeren fungere fint til å drive dem Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Jeg ville beholdt JBL forsterkeren når valget er som det er. Lykke til! Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Dersom det er subben du skal drive (som du sier) så bør du gå for en monoblock. Kjøp en forsterker som har en sånn remote bass justering, så kan du gi den ekstra boost når det trengs. Det er absolutt verdt det. Kicker og Rockford monoblocker kan absolutt anbefales. De leverer hvertfall mengden med watt som de lover og gjerne litt til... Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Nå var det vel en pakkeløsning og kun JBL eller LA forsterkere å velge i. Dessuten er jo den JBL subben ganske lettdrevet ut ifra spec'en så spiller nok høyt nok med JBL'en til normal bruk. Men at bassen vil være litt upresis og sløv på full vreng, og at det er fare for å brenne spolen da... klart. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Ville ikke valgt jbl i det hele tatt. ut av billig løsninger hadde jeg gått for sony xplode sine pakker. har selv hatt xplode tidligere å har bare positivt å si om de Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Ville ikke valgt jbl i det hele tatt. ut av billig løsninger hadde jeg gått for sony xplode sine pakker. har selv hatt xplode tidligere å har bare positivt å si om de 9188309[/snapback] Har selv kjørt Rockford, Kicker og Xplode. Var veldig lite imponert over Sony sine ting (en 4 kanaler og en blokk). Synes ikke de leverte varene. Nå kjører jeg den minste blokken til Kicker i den ene bilen og den lever mye bedre, kostet en tusenlapp mindre og lever mye bedre. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Jeg kjøpte pakken ovenfor fra bilstereo.no, grunnet meget god kundebehandling og respons. De hadde ikke den JBL-forsterkeren og jeg fikk da tilbud om å bytte til Lightening Audio - Strike som kostet 500,- mer. Slapp mellomlegg. Da byttet jeg tvert. Det som er rart, er at JBL-forsterkeren var oppgitt til 600W. Selv om den kun levererer 2x150W RMS (300W?). Lightening-forsterkeren er oppgitt å være 400W og leverer 2x200W. Bakgrunnen for kjøpet, er at jeg tidligere måtte bytte CD/radio-spiller pga. slitte dekselkontakter. Byttet den gamle Sony'en med ny Sony. CDX-GT616U. Sony er kjent for å levere litt pistrete lyd i bassområdet, men er ganske suveren på det øvre området. Pluss at spilleren har USB-inngang i front som er veldig praktisk mht MP3. Valgte denne pga. at dekselkontaktene blir raskt slitt når man tar dekselet av/på hver gang man skal kjøre. Har hatt innbrudd i bilen noen år tilbake, og ble vel litt merket av det. Hvis jeg hadde stolt på at dekselkontaktene tåler av/på hver bidige dag i 3-4 år, så hadde jeg heller valgt en dyrere Pioneer. Monterte subben i går. Skrudde forsterkeren fast i kassen. Trakk ledninger under side-dørkene og under baksetet på Audi'en. Plussen på den ene siden og signalkabler/styrestrøm på den andre siden. Trakk samtidig ledninger til evt. bakhøyttalere når den tid måtte komme. Minus hentet vi fra bilbeltet under baksetet, da jordpotensialet er bra der. Vi skrudde opp til det volumet jeg maks bruker, og justerte ned forsterkeren slik at bassen ble ren. Dette er fremdeles mer bass enn det som trengs. Bruker derfor å fade signalet fra cd/radiospilleren så det er litt mer å gå på "når det trengs"... Så da fikk jeg utjevnet Sony's dårlige lyd i bassområdet. Nå har jeg fantastisk god lyd både på diskanter, mellomtone, utfylt av god bass Svein. Endret 3. august 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
Phingoc1 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 velg altid en forsterker som gir mer effekt enn det suben tar. husk at det er subben som trekker strøm fra forsterkeren.. mange som tror at subben blir mata med strøm, men er nok omvendt. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg kjøpte pakken ovenfor fra bilstereo.no, grunnet meget god kundebehandling og respons. De hadde ikke den JBL-forsterkeren og jeg fikk da tilbud om å bytte til Lightening Audio - Strike som kostet 500,- mer. Slapp mellomlegg. Da byttet jeg tvert. Det som er rart, er at JBL-forsterkeren var oppgitt til 600W. Selv om den kun levererer 2x150W RMS (300W?). Lightening-forsterkeren er oppgitt å være 400W og leverer 2x200W. 9198558[/snapback] De 600Wattene som JBL har oppgitt er nok maksimal effekt forsterkeren kan levere. 2x150W er jo uten alt for mye forvregning, men i korte pulser kan den vel levere 2x300W - litt til varme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå