Gå til innhold

Objektiv til boligannonser

Anbefalte innlegg

Trenger en vidvinkel, skal i første rekke ta bilder til et par boligannonser, men senere kjekt å kunne bruke til litt landskap/arkitektur også (har ikke de helt store behovene her foreløpig).

Skal brukers på Canon med 1,6 crop.

Har jeg bruk for 10-11-12 mm?

Ser at jeg må opp i 4-5000 kr for de fleste zoomobjektiver, finnes det rimeligere alternativ?

Finnes det evt et billig fastobjektiv med en "safe" brennvidde mtp boligannonse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en vidvinkellinse som gir rette linjer. 10 til 12 mm høres ut som fisheye. Selv har jeg en Sigma 14 mm som var det videste man kunne få og fortsatt ha rette kanter. Husker ikke prisen, men det var vel rundt 3 - 4 000 kr.

Så studer vidvinkellinse beskrivelser og se etter om de gir rett linjer.

AKIRA

Lenke til kommentar
Billigste er Sigma 10-20 til litt under 4000. Andre gode alternativer finns ikke billigere.

9178506[/snapback]

Men denne er ikke særlig rettegnende, distorsjonene kan rettes opp i DxO, men den har litt uvanlige distorsjoner (les test på photozone.de)

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at å bruke ekstreme vidvinkelobjektiver til boligannonser kan føre til en baksmell med folk som snur i døra når de kommer på visning fordi bildene på nett "løy". Bare noe å tenke på.

Selvsagt, om du skal bruke boligannonse som unnskyldning for å kjøpe vidvinkel ser jeg ikke helt problemet :innocent:

Lenke til kommentar
Billigste er Sigma 10-20 til litt under 4000. Andre gode alternativer finns ikke billigere.

9178506[/snapback]

Men denne er ikke særlig rettegnende, distorsjonene kan rettes opp i DxO, men den har litt uvanlige distorsjoner (les test på photozone.de)

9178811[/snapback]

Dermed vil nok en Tokina 12-24 være det beste kjøpet her, siden den er mer rettegnende.

http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=66602

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

9178506[/snapback]

9178811[/snapback]

Dermed vil nok en Tokina 12-24 være det beste kjøpet her, siden den er mer rettegnende.

http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=66602

9184651[/snapback]

Er den mer rettegnende enn Sigma 10-20?

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at å bruke ekstreme vidvinkelobjektiver til boligannonser kan føre til en baksmell med folk som snur i døra når de kommer på visning fordi bildene på nett "løy". Bare noe å tenke på.

Selvsagt, om du skal bruke boligannonse som unnskyldning for å kjøpe vidvinkel ser jeg ikke helt problemet :innocent:

9181453[/snapback]

Tja, i å med at alle eiendomsfotografer bruker vidvinkel så tror jeg ikke det er noe problem. Da må de i så fall snu i hver eneste dør...

Lenke til kommentar

Tja. Jeg har iallefall sett endel der de ikke bruker et her i området da jeg lette etter bolig (stavanger).

Men det er jo helt klart at bildene i boligannonser lyver i ganske mange av tilfellene.... er jo bare å se på bredden på dørene det som regel, så ser du hvor herpa perspektiv som brukes :)

Lenke til kommentar
Er den mer rettegnende enn Sigma 10-20?

Sigmaer er vel ikke spesielt rettegnende i utgangspunktet, men Tokinaen går vel for å være det beste 3. partsalternativet. Originalobjektivene er vel bedre alle sammen, i hvert fall Canon, Nikon og Pentax, men koster jo sitt da.
Lenke til kommentar
Tja. Jeg har iallefall sett endel der de ikke bruker et her i området da jeg lette etter bolig (stavanger).

Men det er jo helt klart at bildene i boligannonser lyver i ganske mange av tilfellene.... er jo bare å se på bredden på dørene det som regel, så ser du hvor herpa perspektiv som brukes :)

9186035[/snapback]

Hehe, sant det.

Eiendomsfotografi har på en måte blitt en egen abstrakt sjanger. Mulig ikke alle bruker det, og kanskje ikke så vanlig på hus, men hvis man går inn på leieligheter i Oslo område skal man lete litt før man finner et bilde som ikke er tatt med ekstrem vidvinkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...