Simen1 Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Jeg kunne tenke meg å hoste mine egne websider selv, men trenger tips til hvordan man får det til. Her er utgangspunktet: 1 stk Pentium 133 dedikert til dette formålet. (96MB ram, 4GB disk) 1 stk ledig 10Mibt/10Mbit internettlinje på kontoret, i hub med kontor-PC'n, fast IP, ingen brannmur. Spørsmål: 1. Hvilket OS bør jeg kjøre på dette (Win 98SE eller 2000) 2. Hvilken programvare er anbefalt? Vil gjerne ha støtte for dynamiske sider. 3. Finnes det flere typer dynamiske sider? 4. Hvordan velger jeg det som er riktig for meg? (Vil ha: Nyhets-side, gjestebok, epost-skjema, og kanskje en poll eller to) 5. Vil ha en offentlig førsteside, og noen undersider som man må logge seg på for å se. Selve HTML-sidene er 0 problemo. (helt til jeg skal lage sidene dynamiske da) Regner ikke med så mange besøkende (skjelden 2 samtidige besøkende) så jeg tror hardwaren skal takle det fint. (Noen som er uenige?) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Jeg kunne tenke meg å hoste mine egne websider selv, men trenger tips til hvordan man får det til. Her er utgangspunktet: 1 stk Pentium 133 dedikert til dette formålet. (96MB ram, 4GB disk) 1 stk ledig 10Mibt/10Mbit internettlinje på kontoret, i hub med kontor-PC'n, fast IP, ingen brannmur. Spørsmål: 1. Hvilket OS bør jeg kjøre på dette (Win 98SE eller 2000) Med den HW hadde jeg valgt et mer egnet OS enn Win2000, f.eks Clarkconnect vil kjøre så det griner på dette jernet. Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Hvis du ikke har peiling på linux kan du bruke win 2000 ja Men en eller annen distro av linux er nok det beste. Spørs hva du skal bruke serveren til ? Slackware eller Debian er gode server distroer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2003 Vel, jeg skulle gjerne kjørt noe linux-basert men det MÅ være windows pga at det er en PC jeg også skal bruke på lab'en. Programvaren jeg bruker på lab'en windows-basert. Siden lab-forsøkene bare er ca annenhver måned og bare varer noen timer så tenkte jeg at PC'n kunne hoste en webside resten av tiden. (dumt med nedetid, men siden jeg forventer lavt besøkstall er det neppe mange som vil klage) Vil gjerne bruke Win 2000 pga stabiliteten, men ser at det kan bli litt mye for bare 96MB ram. Kun win 98 er et alternativ. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 96MB RAM er massevis. (Tenk å se på Win98 som et alternativ...) Få deg Win2kPro. Om det kjører på maskina, er det å foretrekke framfor alle andre Win-OS. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Vel, jeg skulle gjerne kjørt noe linux-basert men det MÅ være windows pga at det er en PC jeg også skal bruke på lab'en. Programvaren jeg bruker på lab'en windows-basert. Siden lab-forsøkene bare er ca annenhver måned og bare varer noen timer så tenkte jeg at PC'n kunne hoste en webside resten av tiden, selv om websiden må være nede noen timer annenhver måned. Vil gjerne bruk Win 2000 pga stabiliteten, men ser at det kan bli litt mye for bare 96MB ram. Win 98 er alternativet. Hva med NT 4.0? Det er jo lettere enn win2000. Ellers ville jeg ha hivd inn en ekstra disk og fyrt opp win bare når jeg hadde behov for det. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Ikke win 98. Det er det mest ustabile OS'et som er laget i historien. Dessuten er det ingen integrert webserver i det. Et alternativ for en så gammel PC er Windows NT 4.0 Server. Det har innebygget webserver og FTP server. Har selv brukt det en del i sin tid, men det er lenge siden nå, så ikke spør meg om detaljer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2003 Ok, da blir det Win 2000! (Klarer sikkert å få det inn, har gjort det før på tilsvarende HW) Har desverre ikke noen annen passende disk å putte inn, og 4GB er litt i minste laget til å partisjonere og innstallere 2 OS + websider på. Så det blir nok 1 OS (Win2000) + websider. Hva med de andre spørsmålene: 2. Hvilken programvare er anbefalt? Vil gjerne ha støtte for dynamiske sider.3. Finnes det flere typer dynamiske sider? 4. Hvordan velger jeg det som er riktig for meg? (Vil ha: Nyhets-side, gjestebok, epost-skjema, og kanskje en poll eller to) 5. Vil ha en offentlig førsteside, og noen undersider som man må logge seg på for å se. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 ehm....legg inn windows 98, sett inn cd`en og finn mappen som heter iis, legg inn det på maskinen og vips så har du en webserver :-) bedre en ingenting Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2003 ehm....legg inn windows 98, sett inn cd`en og finn mappen som heter iis, legg inn det på maskinen og vips så har du en webserver :-) bedre en ingenting Finner ingen mappe på W98-CD'n som heter iis, men jeg fant add-ons/pws som har noen filer som begynner på iis.. Er det det du mener jeg skal innstallere?Er det greit å bruke og dynamiske sider? (asp?) Var nesten overbevist om Win2000 her, så jeg vil gjerne høre hvorfor du mener 98 er bedre. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Win2000 Pro vil fungere helt fint på en maskin med 96MB minne. Problemet i ditt tilfelle blir prosessoren. Straks det er noen prosesser som krever litt CPU, fyker cpu-forbruket lett opp i 100%. Men hvis maskinen er dedikert til webserver med liten trafikk, vil jeg anta at det kan gå greit. Det er i hvert fall ingen tvil om at du vil få mye bedre ytelse med en eller annen freenix. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Win2000 Pro vil fungere helt fint på en maskin med 96MB minne. Problemet i ditt tilfelle blir prosessoren. Straks det er noen prosesser som krever litt CPU, fyker cpu-forbruket lett opp i 100%. Men hvis maskinen er dedikert til webserver med liten trafikk, vil jeg anta at det kan gå greit. Det er i hvert fall ingen tvil om at du vil få mye bedre ytelse med en eller annen freenix.Gjør ikke noe om prosessorbruken fyker opp i 100% et par sekunder. Det blir bare litt tregere respons på websidene. Regner med at det skjelden blir mer enn 1 bruker av gangen på sidene, så jeg tror ikke prosessoren skulle være noen flaskehals. Det jeg var mest bekymret for var om 96MB holder til både Win2000 og Webserver-programvaren. Selve Win2000 regner jeg med tar ca 50-60MB etter en oppstart, men jeg vet ikke hvor mye programmene tar. Det anbefales jo alltid mye ram for webservere så jeg regner med programvaren sluker litt ram. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Tror ikke du skal behøve å bekymre deg for ram'en.. Hvis ikke du skal bruke den annet enn som web-server. Det er ikke all verden som skal til for å kjøre en web-server.. Men skal du bare bruke den som web-server så vil jo tross alt ikke en linux-install ta så store plassen når ikke du skal ha X eller noe av det der.. Nå vet ikke jeg hvor store websider du skal ha, men holder det seg under 1 GB så bør det faktisk kunne gå smertefritt med både 2k og linux.. Selvom jeg i ditt tilfelle ville anbefale 2k server.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Det er litt uenigheter her, men jeg tror jeg lander på Win2000pro (Som jeg har her fra før) Så innstallerer jeg IIS, og lærer meg hvordan det virker osv. Websidene og databaser osv blir neppe særlig mange MB. Det som vil ta plass er nok bildearkivet som sikkert vil ta noen hundre MB. Takk for hjelpen folkens. Jeg kommer sikkert tilbake med noen spørsmål om dynamiske sider etter hvert. (Om jeg ikke finner svarene ved å søke litt) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå