Gå til innhold

Får ikke boot Win2k eller Slackware 12.0 med Grub

Anbefalte innlegg

Hei i går holdt jeg på klødde meg i hodet over at jeg hverken fikk installert Grub eller fikk den opp å gå. Etter mye surring, lesing i manualene som jeg har og tenking og restarter, fikk jeg etterhvert lagt inn Grub, og alt så ut til å fungere fint. Problemet etter det var å få Grub opp når jeg starta maskina. Det klarte jeg utrolignok ved å bytte rekkefølgen på diskene (Har 2 stykker i den maskina som jeg har Slackware på). Når det var gjort fikk jeg opp Grub som vanlig, men jeg fikk hverken boota Slackware med den eller Windows 2000. Slackware ligger på:

hdd1 og Windows 2000 ligger på sda1 tror jeg.

Hvordan blir dette i menu.lst, og hvilken kjerne booter Slackware 12.0 som standard? Hver gang jeg prøver å boote Slackware nå får jeg Kernel Panic.

Og hvordan får jeg boota Windows 2000 nå?

Håper på svar.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Sorry for at jeg ikke har svart enda. Har vært på jobb i dag. Hvordan mapper jeg harddiskene da? Har forresten aldri trengt det før.

Windows ligger på første partisjon på S-ATA Disken som jeg har i maskina. Slackware 12.0 ligger på IDE disken som jeg har i maskina.

Lenke til kommentar
Hvordan blir dette i menu.lst, og hvilken kjerne booter Slackware 12.0 som standard? Hver gang jeg prøver å boote Slackware nå får jeg Kernel Panic.

Og hvordan får jeg boota Windows 2000 nå?

Alltid lettere å hjelp en person som legger ved f.eks. menu.lst i posten i tilfellet det er noe galt i GRUBs konfig...

Slack12 kommer med 2.6.21.5 kjerna, i fire forskjellige versjoner:

- generic

- generic-SMP

- huge

- huge-SMP

SMP sier seg vel selv, støtte for flere CPU.

Forskjellen mellom generic og huge er at huge har f.eks. "alle" filsystemer kompilert inn i kjerna, mens generic er en minimum kjerne med resten som moduler. Så det er annbefalt å lage en initrd hvis du bruker en generic kjerne.

Kort forklaring på dette finnes også i kunngjøringen for slack12, HER (femte avsnitt).

Du kan velge hvilke av kjernene du installerer om du velger "Menu" under installasjon. Velger du "All" installeres alle fire.

Jeg installerte alle på den ene maskina jeg nå har slack12, mener at -generic ble satt opp som boot som standard.

Boot med en livecd (SLAX ftw), endre menu.lst slik at GRUB ikke booter default vmlinuz (som sannsynligvis er en symlink til -generic), men en av -huge kjernene.

Mulig det løser Kernel Panic problemet ditt, wil.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...