MotorOLA1234 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hei, Lurer på om det er noe problem å montere en forsterker på en sub? Dvs å skru den fast i kassen. Vil den tåle all dunkinga og ristinga som vil komme fra subben? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Har bestilt forsterker og sub selv og vurderer å gjøre det samme. Tror nok ristinga fra bilen er verre enn det som kommer fra subben. Når aktive sub'er med forsterker innebygget tåler det så går det sikkert bra. Svein. Endret 31. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 jeg har gjort dette med mine 3 forsterker, det er vel va 6mnd siden jeg gjorde det, og det funker like bra i dag... og det hender jeg spiller virkelig hardt med mine 2x12" subbere Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hvis det hopper og rister fælt i kassen din bør du bygge en ny. Den skal stå helt rolig og ikke vibrere noe mer enn selve bilen, uansett hvor høyt du spiller. Dessuten tror jeg nok at bilstereoprodusentene tar høyde for at utstyret må tåle litt vibrasjoner i og med at det skal stå i en bil. Lenke til kommentar
MotorOLA1234 Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Hvis det hopper og rister fælt i kassen din bør du bygge en ny. Den skal stå helt rolig og ikke vibrere noe mer enn selve bilen, uansett hvor høyt du spiller. Dessuten tror jeg nok at bilstereoprodusentene tar høyde for at utstyret må tåle litt vibrasjoner i og med at det skal stå i en bil. 9178217[/snapback] Litt vibrasjoner skal det jo være, ellers er det et ganske labert sub-element som står i den Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Det kommer litt an på hvor stiv kassen er. En tynnvegga kasse uten avstivninger vibrerer ganske mye. Jeg har ikke reparert bilforsterkere, men har loddet opp mange sprukne loddinger i husforsterkere. Tror ikke det er videre positivt i alle fall om forsterkeren blir fillerista hele tia. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Du kan jo skru en litt tjukk gummimatte på baksiden, den bør dempe den værste ristinga Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Ei plate med selvklebende asfalt hjelper nok like mye. Det er det som brukes for å dempe karosseriet. Da dempes plata i kassen som det hele står på ved å tilføre død masse. Endret 1. august 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Tror nok ikke asfalt hjelper noe særlig på den ristingen fra suben eller fra humper i veien. Asfalt demper lyd og vibrasjoner ved høyere frekvenser. Bygger du en skikkelig kasse er det ikke noe problem å montere forsterkeren på kassen. Har selv ei kasse laget av et 10" rør med 15 mm tykke vegger. Den er i tillegg stivet av, og delt på midten med ei MDF plate. Uansett hvor høyt jeg spiller kjenner jeg ovehodet ingen vibrasjoner når jeg legger handa på kassa. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Tror nok ikke asfalt hjelper noe særlig på den ristingen fra suben eller fra humper i veien. Asfalt demper lyd og vibrasjoner ved høyere frekvenser. 9189363[/snapback] Heh, STORE deler av karosseriet på en bil, spesiellt på hjulhus og større flater som gulv og bagasjerom er dekket med asfalt, nettopp for å ta opp vibrasjoner. Det er nok fort 50kg asfalt inni en bil. Dette vet jeg fordi fjerning av asfalt er en av tingene vi gjør når vi letter biler som skal piskes mye på bane. Tro meg, du merker forskjell på støy og vibrasjoner. Edit: Jeg bruker også asfalt til demping av vibrasjonsstøy i pc-kabinetter. Asfalten tar mye av harddisk og cd/dvd-støyen og lavfrekvent brumming fra store saktegående vifter. Luftsus og viftehyling gjør den derimot stort sett ingenting med, til det brukes filt og skumplast. Endret 1. august 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
epifant Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er ingen tvil om at asfaltplater hjelper på støy og vibrasjoner, men i dette tilfellet snakket Trainman om vibrasjoner som ujevne veier, humpler og vibrasjoner fra kassen. Da nytter det ganske lite med asfaltmatte (som forøvrig SENKER resonansfrekvensene ved å tilføre masse) Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg monterte subben min i dag. Inntrykket er at kassen er ganske tung og lite påvirket av risting. Konklusjonen ble at det er bedre å skru fast forsterkeren i kassa enn at den hopper og spretter løst ved siden av. Alternativet er å dempe vibrasjon på forsterker andre måter, men husk at den blir varm. Bruk i så fall materialer som tåler det. Strikkoppheng brukes på harddisker i PC, men om det finnes sånt til bilforsterkere stiller jeg meg tvilende til. Svein. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er ingen tvil om at asfaltplater hjelper på støy og vibrasjoner, men i dette tilfellet snakket Trainman om vibrasjoner som ujevne veier, humpler og vibrasjoner fra kassen. Da nytter det ganske lite med asfaltmatte (som forøvrig SENKER resonansfrekvensene ved å tilføre masse) 9192749[/snapback] Takker for støtten. Du har helt rett. Bruker selv asfaltplater i dørene og bagasjerommet for å dempe hjulstøy og resonnanser i karosseriet. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Er kassa stiv nok, burde det gå greit å montere forsterkeren på den, spesiellt om den er trekkt opp med filt eller liknende. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Min er trekt opp med filt og har ganske lavt tyngdepunkt (står fjellstøtt). Svein. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå