Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 900 / 9-3 - Drivstoff-forbruk etc

mbst

Anbefalte innlegg

I forbindelse med kjøp av min første bil, kikker jeg blant annet for tiden på Saab 900 / 9-3. Ønsker å holde meg under ca 90000 kr. Skal kjøre til og fra jobb i det daglige, så det økonomiske veier en del.

En kamerat har en Saab 9-3, 2.0 liter fra 1999 med automatgir og cruise control (bensin, ca 120-130hk). Dens forbruk ligger typisk rundt 0.96l/mil på delvis langkjøring ifølge kjørecomputeren.

Jeg synes det forbruket lå litt i overkant av hva jeg vil akseptere (ellers var bilen topp på alle måter i mine øyne, litt kort benplass foran var vel omtrent eneste ankepunkt). Hvor mye kan man regne med å få ned forbruket med manuelt gir? Noen erfaringer med disse modellene hva angår driftsutgifter?

I en test på bilnorge.no leste jeg forøvrig at "Saab 900 skal inn til service hver 20.000 km, eller minst en gang i året". Er slike hyppigheter på service vanlig hos de fleste bilmerker, hva koster typisk en slik service, og vil man trenge det også på en noe aldrende bil fra 2000 eller eldre?

Andre kommentarer er også hjertelig velkomne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 9-3 2000 modell. Den får jeg ned i 0,63 på langkjøring med 98oktan på tanken. BLanda havner på 0,84 og bykjøring ligger rundt literen (noe over kanskje). Men dette kommer selvfølgelig an på kjøremønster. Det er ikke noe problem å få den til å drikke mer per liter.

Hva gjelder service skal den gjennomføres hver 20000km ja. Grunnprisen varierer sannsynligvis ettersom hvilket verksted du bruker. Jeg bor i Sverige og regner med prisene er litt lavere her, men 150 000km-servicen kom på rundt 2500 om jeg ikke husker feil.

Ellers er det en fin bil. Som det har kommet fram under tidligere diskusjoner om denne bilen er det er bra tips å sjekke at kjørecomputeren har alle pixler på displayet. Mest trolig har den ikke det og da går det an å prute noen tusenlapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...