Gå til innhold

Skjermbildet flimrer sånn

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om hva det kan skyldes at skjermbildet flimrer. Har for ikke så lenge siden byttet skjermkort. Har nå ett Asus x1600 pro. I det siste har jeg merket at bildet "blinker" på en måte. Merker det spesielt når jeg ser på noe lyst, som f.eks. nå når jeg skriver innlegget her. Har jeg kjøpt noe dårlige greier, eller er det noen innstillinger jeg kan prøve på? Kjøpte ett "demo"-kort og fikk ikke med drivere. Fra Asus var det klin umulig å få lastet ned drivere så jeg hentet driver fra ATI isteden. Kan det være feilen? Håper noen kan gi meg noen tips så jeg blir kvitt dette problemet. Er det kanskje lurt å kontakte butikken der jeg kjøpte det og spørre dem, sånn i tilfelle det holder på å ta kvelden nå allerede. Er vel rundt en mnd siden jeg kjøpte det.

Maskinen ellers er en dell dimension med P4-3GHz og med 3GB RAM. Skjermen er en Dell LCD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å skjønne hva du mener uten å se det. Er det en ørliten flimring? Hvis det er det jeg tror det er så finnes det innstillinger på skjermen som kan fjerne problemet, men jeg husker jo selvfølgelig ikke i farten hva menyen vanligvis heter. (Sitter på laptopen nå, og den andre PCen er mitt i et flyttelass.) Du kan se om du finner instilliger som heter "fine" og "coarse" der fine normalt er et ganske stort tall, mens coarse en en god del mindre.

Prøv å stille på coarse innstillingen og se om det er noen forandringer.

Lenke til kommentar

Nei, dette skjønte jeg ikke noe av. Jeg gav opp og trykka på "reset" til factorysettings på både skjermen og skjermkortinnstillingene, altså på alle steder jeg kunne se en sånn "knapp". Alt ble mye lysere og flimringen er ikke så synlig lenger. Kanskje den til og med er helt vekke. Takker for svarene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, vekk ble den nok ikke. Etter en stund kom det tilbake bare enda sterkere enn før. Så da ble løsningen å ta det ut og sette inn det gamle skjermkortet. Og da er den flimringen helt borte.

Er det så enkelt? Kan jeg bare ved å registrere at den flimringen ikke er tilstede med det gamle (ATI Radeon X300SE) anta at det nye er ødelagt?

Jeg har allerede sendt mail til der jeg kjøpte det, så jeg er litt spent på om de tar det i retur. Jeg er optimist og tror at jeg får byttet det til ett annet. Nå er det to mnd siden jeg kjøpte det.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg har sett dette fenomenet på pcn fatter har. Og jeg stilte Hz fra 60 til 75 og det forsvant. Var spesielt rundt tekst på hvis bakgrunn at jeg så det godt.

Høyreklikk på skrivebordet. Så trykker du egenskaper. Gå til tab'en til høyre som det står innstillinger på (tror jeg). Så er det en klapp det står avansert på. Så går du til tab'en det står skjerm på. nr 3 tror jeg. Det finner du innstilling for Refresh Rate.

Sett den til 75Hertz. Prøv div av de så løser du nok problemet.

Funker ikke det så.

Prøv også å endre skjermoppløsning.

Lykke til med å få bukt på problemet

Exin89

Lenke til kommentar
Jeg har sett dette fenomenet på pcn fatter har. Og jeg stilte Hz fra 60 til 75 og det forsvant. Var spesielt rundt tekst på hvis bakgrunn at jeg så det godt.

.................

Funker ikke det så.

Prøv også å endre skjermoppløsning.

.........

Exin89

9281931[/snapback]

jo det var akkurat som du beskriver det. Med hvit bakgrunn så man det veldig godt. Om jeg har prøvd å sette lavere skjermoppløsning er jeg ikke sikker på.

Nei, får heller først se om hva de svarer på mailen. Siden dette gamle virker så orker jeg ikke bytte igjen. Trengte vel egentlig ikke nytt skjermkort i utgangspunktet, men hadde bare lyst på det..

Lenke til kommentar
Prøv å sette til 60Hertz på det kortet du har i nå. Så ser du om du får samme problemet. Mest sansynlig vil du få det. Får du det har du løst problemet. Og du kan bare sette inn det nye kortet. :thumbup:

9284803[/snapback]

Det sto på 60Hz. prøvde 70Hz men det var ingen endring, de kom ingen flimring.

Søkte som sagt om retur på det nye kortet. Fikk godkjent retur, så jeg skal sende det inn i morgen. Om de må sjekke det og sånt vet jeg ingenting om, Jeg sender det i allefall inn.

Lenke til kommentar

Ja du får ha lykke til. Prøvd samme oppløsning som du stilte inn på det "nye" kortet, og div Refresh rates? for å se om du får det problemet med gamlekortet?

Er forresten ikke sikkert det er skjermen som er problemet. Jeg har også opplevt at noen skjermkort har en kombinasjon av en refresh rate og en oppløsning som gir flimring. Kan hjelpe med ny driver, men siden du lasta ned driver fra ATI har du nok nyeste driver.

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...