youfatha Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Tenke jeg skulle dele min erfaring med å redusere tempen på min Q6600 (B3): Jeg har skaffet meg en Q6600 som sitter på et ASUS P5K med stock kjøleren. Ble litt skremt da idle tempen lå rundt 55 grader mens den ble over 70-80 (målt med everest) på maxload m/orthos. Ikke overklokket. Her måtte det gjøres noe... Så jeg leste alle tipsene her på forumet og fant en løsning etter mye jobbing: 1. Fjernet CPU festeplaten som var veldig bøyd hos meg, slik at kjøleren lå bedre mot CPUen. 2. Renset bort den originale kjølegoopen (med fruens DYRE negllakkfjerner ) Og erstattet den med en billig kjølesilikon fra clas ohlson. 3. Jeg var veldig nøye når jeg monterte kjøleren på ny, fjernet bla strømforsyning slik at jeg kunne se at alle festene var ok gjennom hovedkortet. 4. Deaktiverte Q-Fan instillingene i BIOS.. Dette funket så det suste.. Nå er idle CPU tempen 28-29 grader med original kjøleren, mens ved maxload kryper den opp mot 52-54 grader. CPU viften går i ca 2300 rpm. Tror nok at dårlig kontakt mellom kjøler og CPU kan være årsaken bak de mange feberhete Q6600 der ute. En takk til alle som har kommet med gode tips på forumet, håper min erfaring kan være til nytte for noen. Endret 30. juli 2007 av youfatha Lenke til kommentar
maedox Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hva mener du med CPU-festeplaten. Altså, hva fjernet du? Lenke til kommentar
youfatha Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Se posten her på forumet: Er din C2D varmere en forventet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=635742 Fjernet den rammen som klemmer CPUen fast. Den var en skikkelig knekk på den på mitt hovedkort. Nå er det kjøleren som fikserer CPUen.. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Skjønner ikke dette helt. Er den ramma som fikserer cpu`en bøyd når kortet mottas fra forhandler, eller blir den bøyd av sluttbruker ved montering? Endret 30. juli 2007 av Rastafari475 Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Er den ramma som fikserer cpu`en bøyd når kortet mottas fra forhandler, eller blir den bøyd av sluttbruker ved montering? 9177344[/snapback] Kan være begge deler 2. Renset bort den originale kjølegoopen (med fruens DYRE negllakkfjerner ) Og erstattet den med en billig kjølesilikon fra clas ohlson. 9177204[/snapback] Du mener kjølepasta, sånn som Artic Silver o.l.? Endret 30. juli 2007 av WheelMan_92 Lenke til kommentar
youfatha Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Tror min var ganske bøyd da jeg fikk den fra forhandler. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Okei, da ble jeg klokere. Dette må sjekkes, for min E6400 virker noe varm. Endret 30. juli 2007 av maedox Lenke til kommentar
youfatha Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Wheelman: Det var et krisekjøp i mangel av alt annet. Den er laget av den "kjente" levrandøren Wacker silicon warmeleitpaste P12. Brukes visst nok i annen elektronikk til å ledevarme. Fikk en hel tannkremtube for 119,- .... Av utseende likner den billig kjøpasta, skal bytte den til a-silver når den kommer i posten så får vi se om den er genial... Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Haha, krisekjøp er fint Men sykt billig da!, spesielt hvis den er nesten like bra som AS5! Lenke til kommentar
youfatha Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Ja da har jeg iallfall nok kjølepasta for resten av livet... Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Jeg må virkelig prøve disse rådene. Ligger nå med temperaturer idle: CPU 49 grader Cpu #1 66 grader Cpu #2 65 grader Cpu #3 65 grader Cpu #4 66 grader Hva er denne Q-fan instillingen? Lenke til kommentar
Debate Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Negllakkfjerner skal ikke brukes på CPU, da dette etterlater oljer osv. Gå på en bensinstasjon og kjøp deg kondensfjerner, koster ca 15 kroner. Jeg har også gjort slik som du har nevnt i første post, bare jeg brukte arctict silver 5. Festerammen skal være litt bøyd, men ikke så mye at du må slite med å lukke den. Før var min idle temp på 65 grader, nå ligger jeg på 40 grader LOAD. Endret 1. august 2007 av Debate Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Tenke jeg skulle dele min erfaring med å redusere tempen på min Q6600 (B3): Jeg har skaffet meg en Q6600 som sitter på et ASUS P5K med stock kjøleren. Ble litt skremt da idle tempen lå rundt 55 grader mens den ble over 70-80 (målt med everest) på maxload m/orthos. Ikke overklokket. Her måtte det gjøres noe... Så jeg leste alle tipsene her på forumet og fant en løsning etter mye jobbing: 1. Fjernet CPU festeplaten som var veldig bøyd hos meg, slik at kjøleren lå bedre mot CPUen. 2. Renset bort den originale kjølegoopen (med fruens DYRE negllakkfjerner ) Og erstattet den med en billig kjølesilikon fra clas ohlson. 3. Jeg var veldig nøye når jeg monterte kjøleren på ny, fjernet bla strømforsyning slik at jeg kunne se at alle festene var ok gjennom hovedkortet. 4. Deaktiverte Q-Fan instillingene i BIOS.. Dette funket så det suste.. Nå er idle CPU tempen 28-29 grader med original kjøleren, mens ved maxload kryper den opp mot 52-54 grader. CPU viften går i ca 2300 rpm. Tror nok at dårlig kontakt mellom kjøler og CPU kan være årsaken bak de mange feberhete Q6600 der ute. En takk til alle som har kommet med gode tips på forumet, håper min erfaring kan være til nytte for noen. 9177204[/snapback] Bra du fikk det fikset da, men den skal faktisk være bøyd... Lenke til kommentar
FitFlex_ Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Tenke jeg skulle dele min erfaring med å redusere tempen på min Q6600 (B3 Takk for dette, youfatha! Sliter med temperaturen selv og skal gå til innkjøp av pasta og noe annet snadder i morgen i håp om å få en maskin som faktisk fungerer. Forutsatt at man ikke overklokker: Hva er normal idle temp på Q6600? Hva er akseptabel temp? Og hva er alt for høyt? Etter montering fikk jeg 72-75 grader og slo derfor bare av maskinen. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 75 grader IDLE?! Det er i alle fall ALT for høyt 35-45 er vel mer normalt, alt etter kjøling, luftgjennomstrømning osv Lenke til kommentar
FitFlex_ Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 75 grader IDLE?! Det er i alle fall ALT for høyt Haha! Jeg er smertelig klar over det, gitt. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Lo ikke av deg altså, men av temperaturene Tror nok du bør fjerne den platen, ja Test det først, og se deretter hvor mye mer det hjelper med ny kjølepasta? Lenke til kommentar
FitFlex_ Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Lo ikke av deg altså, men av temperaturene Tror nok du bør fjerne den platen, ja Test det først, og se deretter hvor mye mer det hjelper med ny kjølepasta? 9197258[/snapback] Takk, takk! Skal ta en titt på det i morgen. Lenke til kommentar
Devlish Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 er det noen spesiel grunn til at jeg har så stor variasjon i temp på corene ?? CPU 36 grader Cpu #1 52 grader Cpu #2 50 grader Cpu #3 49 grader Cpu #4 47 grader Jeg har lagt på artic silver i stripe i følge av guiden som ligger her på forumet. har normalt bare tatt å lagt på artic silver med å dra fingeren over for å glatte ut over hele platen tidligere og det har sett ut til å fungere greit, men måtte prøve dette for å se om det var et bedre ressultat å hente. Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 CPU 51 °C (124 °F) CPU #1 / Kjerne #1 61 °C (142 °F) CPU #1 / Kjerne #2 62 °C (144 °F) CPU #1 / Kjerne #3 59 °C (138 °F) CPU #1 / Kjerne #4 61 °C (142 °F) Har disse med 50% load på cpu. Hvor mye kan en opp i før det blir skadelig for CPUen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå