Gå til innhold

oppstartsproblem i windows; mangler hal.dll

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kom hjem fra ferie og som vanlig etter en lengre periode, oppgraderte jeg anti-virus, spyware, firewall etc. Men da jeg restrate pcen klarte jeg ikke å komme inn på den. Jeg fikk melding om at windows ikke kunne starte fordi at filen:

C:\WINDOWS\System32\hal.dll

manglet. Etter dette har jeg prøvd flere ting for å få problemet fikset. Jeg har bl.a. startet opp windows cden og gått inn på reparer windows og derfra kjørt CHKDSK. Problemet her er at den stopper på 50% hvor jeg da får meldingen om at feil er funnet på disken og at reperasjon er nødvendig (eller noe slik). jeg kjørte da: CHKDSK /R, (reperasjon) men fikk da samme melding om og om igjen... :hmm:

Jeg har og prøvd å kopiere filen fra windows cden ved å bruke commanden:

expand f:\i386\hal.dl_c:\windows\system32\hal.dll

Da fikk jeg melding om at det ikke var disk i stasjonen, men windows cden var i.

Ellers har jeg hørt at det kanskje skal gå ann å lage en oppstarts cd som inneholder filen hal.dll å at cden automatisk eller manuelt kopierer filen over på ønsket plasering, altså;

c:\windows\system32\

Men det vet jeg ikke hvordan jeg gjør.... :blush: Er ikke helt noob på pc, men pro er jeg vel heller ikke akkuratt...

Som dere sikkert har skjønt så står jeg litt fast her.. Jeg har en del viktige dokumenter på c:\ disken som jeg gjerne ville beholdt og ønsker derfor ikke å formatere. Noen forslag? Jeg vet at det går ann å innstallere windows på ny uten å formatere å derfra kopiere filene jeg vil ha over på D:\ disken, men uheldigvis har jeg ikke plass på c:\ disken til å gjøre dette.. hadde litt liten plass igjen.. :p

Tar alle svar og forslag til hjelp med stor takk! :thumbup:

Sweppes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjapt og enkelt (som garantert fungerer) så kan du jo bare installere windows på D:.

9177289[/snapback]

Tingen er det at det ikke er mye plass der heller, jeg husker ikke hvor mye plass det er igjen, men tviler på at det er nok.

Dessuten tar det veldig lang tid, og jeg blir nødt til å formatere d: disken etterpå, noe som gjør at jeg må flytte alle filene jeg vil ta vare på (ca 80-90gb) over på c: disken som totalt er på 25gb og som inneholder både programmer, windows, forskjellige filer etc.. å da må jeg brenne ut alle filene og 90gb blir omtrent 20 dvd'er..

Hadde helst lyst til å slippe det.... var litt av poenge.. :innocent:

Lenke til kommentar
Kjapt og enkelt (som garantert fungerer) så kan du jo bare installere windows på D:.

9177289[/snapback]

Tingen er det at det ikke er mye plass der heller, jeg husker ikke hvor mye plass det er igjen, men tviler på at det er nok.

Dessuten tar det veldig lang tid, og jeg blir nødt til å formatere d: disken etterpå, noe som gjør at jeg må flytte alle filene jeg vil ta vare på (ca 80-90gb) over på c: disken som totalt er på 25gb og som inneholder både programmer, windows, forskjellige filer etc.. å da må jeg brenne ut alle filene og 90gb blir omtrent 20 dvd'er..

Hadde helst lyst til å slippe det.... var litt av poenge.. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...