murra Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Jeg har et blog script jeg gjerne vil teste ut å ha på min personlige hjemme side, men etter litt klunder og relativt lille erfaring har jeg ikke greid dette uten hell. Om det er noen her som kunne tatt seg tid å sett på det og gitt meg en mer informativ readme på hvordan den skal settes opp hadde jeg vært dypt takknemmelig. Scriptet er som vedlegg... Det jeg ikke forstår er: 2. Set up your database: $ cd [web-directory] $ mysql -u [username] -p [database-name] < setup.sql Password: (enter your password) Her skal det bare legges inn informasjon i rett dokument/fil som da er setup.sql? Eller er det andre ting som må gjøres i tillegg for å kunne opprette databasen. Har database gjennom phpMyadmin. 4. Insert a user account into the database manually: INSERT INTO users (login, password, fname, lname, email) VALUES ('username', '[MD5 hashed password]', 'Doe', 'John', '[email protected]') Dette forstår jeg ikke hvor jeg skal legge inn...? Takker for alle svar! script.zip Endret 5. august 2007 av mjuice Lenke til kommentar
gather Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Litt for sent på natta til å titte på problemet nå, hvis du ikke har fått svar kan jeg se på det senere om jeg får tid og om jeg husker det. Tror du vil få mer hjelp i enten phpforumet eller programvare>webprogramvare Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Det jeg ikke forstår er: 2. Set up your database: $ cd [web-directory] $ mysql -u [username] -p [database-name] < setup.sql Password: (enter your password) Bruk import funksjonen i phpmyadmin til å importere setup.sql 4. Insert a user account into the database manually: INSERT INTO users (login, password, fname, lname, email) VALUES ('username', '[MD5 hashed password]', 'Doe', 'John', '[email protected]') Dette forstår jeg ikke hvor jeg skal legge inn...? Takker for alle svar! 9176688[/snapback] Du må legge inn ett brukernavn, passord og de andre feltene i tabellen user, passordet må være hashed med md5(). Dette kan du også gjøre i phpmyadmin, men du må lagd hash'en på forhånd, f.eks slik PHP <?phpecho md5('sett_inn_ditt_passord_her'); ?> Endret 31. juli 2007 av crowly Lenke til kommentar
murra Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Det jeg ikke forstår er: 2. Set up your database: $ cd [web-directory] $ mysql -u [username] -p [database-name] < setup.sql Password: (enter your password) Bruk import funksjonen i phpmyadmin til å importere setup.sql 4. Insert a user account into the database manually: INSERT INTO users (login, password, fname, lname, email) VALUES ('username', '[MD5 hashed password]', 'Doe', 'John', '[email protected]') Dette forstår jeg ikke hvor jeg skal legge inn...? Takker for alle svar! 9176688[/snapback] Du må legge inn ett brukernavn, passord og de andre feltene i tabellen user, passordet må være hashed med md5(). Dette kan du også gjøre i phpmyadmin, men du må lagd hash'en på forhånd, f.eks slik PHP <?phpecho md5('sett_inn_ditt_passord_her'); ?> 9179876[/snapback] Dette skal prøves! Tusen takk for svar, skal komme med tilbakesvar om jeg har fått det til. Virkelig grønn på dette området. Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Du trenger ikkje å bruke php til å md5 hashe passordet. Bare gå inn i phpMyAdmin og legg til ei ny rad i users. Der du skriver inn passordet velger du MD5 fra drop-down menyen. Lenke til kommentar
murra Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Ved import av setup.sql oppstod det en feil: Feil MySQL sa: Dokumentasjon #1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <? fun' at line 1 Forresten, dette dokumentet skal redigeres med brukernavn og passord for mysql så lastes opp? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Ved import av setup.sql oppstod det en feil: Feil MySQL sa: Dokumentasjon #1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <? fun' at line 1 9182760[/snapback] Sikker på at du prøvde å importere setup.sql og ikke setup.php. Det er viktig å holde tunga i rett munn Dette er setup.sql, dette kan også kopieres og kjøres direkte i phpmyadmin Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor CREATE TABLE blog ( id int(11) NOT NULL auto_increment, author int(11) default NULL, type int(11) default NULL, posted_date date default NULL, posted_time time default NULL, title varchar(255) default NULL, content text, PRIMARY KEY (id) ) TYPE=MyISAM; CREATE TABLE blog_setup ( id int(11) default NULL, name varchar(255) default NULL, color_light varchar(255) default NULL, color_dark varchar(255) default NULL ) TYPE=MyISAM; INSERT INTO blog_setup VALUES (0,'Journal','#8DAFD5','#5B85AF'); INSERT INTO blog_setup VALUES (1,'Music','#A5C8B1','#749882'); INSERT INTO blog_setup VALUES (2,'Film','#ECBEB9','#C5887B'); INSERT INTO blog_setup VALUES (3,'Web','#C3AACB','#9480A5'); INSERT INTO blog_setup VALUES (4,'Books','#F1CF80','#D39F6B'); CREATE TABLE users ( id int(11) NOT NULL auto_increment, login varchar(255) default NULL, password varchar(255) default NULL, fname varchar(255) default NULL, lname varchar(255) default NULL, email varchar(255) default NULL, PRIMARY KEY (id) ) TYPE=MyISAM; Dette er setup.php Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor PHP <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <? function db_connect() { mysql_connect("db.example.com", "user", "password"); mysql_select_db("database"); } ?> Forresten, dette dokumentet skal redigeres med brukernavn og passord for mysql så lastes opp? Nei du skal ikke redigere noe i setup.sql, readme fila sier at du skal redigere setup.php med brukernavn, passord og databasenavn for å kunne koble til basen. Som nevnt over så skal du kjøre denne sql settningen for å sette inn første bruker (du må bytte ut eksempelverdiene Doe, John osv med det du selv ønsker) INSERT INTO users (login, password, fname, lname, email) VALUES ('username', '[MD5 hashed password]', 'Doe', 'John', '[email protected]') Denne kjøres i sql delen av phpmyadmin, eller du kan bruke insert funksjonen og bare taste inn verdiene selv. Endret 1. august 2007 av crowly Lenke til kommentar
murra Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Må bare si jeg har gravd meg ned i et mørkt mørkt hull og gjemmer meg... Skal komme meg opp igjen da jeg har fått det til etter et forsøk med riktige filer! Takker og bukker! Endret 1. august 2007 av mjuice Lenke til kommentar
murra Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Har da fått importert setup.sql fila til phpmyadmin, som gikk lekende lett. Men har et lite spørsmål til; Brukernavn, passord, navn og mail legges inn i rutene under kategorien "verdier" samt at på passord velges MD5 funksjon (Stemmer?). Så kommer det til blog_setup, hvordan skal jeg få lagt til emner/categories? Et problem til har oppstått; etter jeg forandret verdiene i setup.php vil ikke siden vises lengre. Såvidt jeg har forstått skal eget mysql bruker og pass brukes og ingenting annet forandres på? Takker og bukker for all hjelp hittil crowly! Endret 2. august 2007 av mjuice Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Brukernavn, passord, navn og mail legges inn i rutene under kategorien "verdier" samt at på passord velges MD5 funksjon (Stemmer?). Yup Et problem til har oppstått; etter jeg forandret verdiene i setup.php vil ikke siden vises lengre. Såvidt jeg har forstått skal eget mysql bruker og pass brukes og ingenting annet forandres på? Du skal endre på disse to linjene (mulig jeg har endret litt på hva feltene kalles) mysql_connect("db.example.com", "user", "password"); mysql_select_db("database"); db.example.com = adresse til mysql databasen, f.eks localhost eller adressen du har fått av web hosten din user = brukernavn til mysql db password = passord til mysql db database = navnet på mysql databasen som tabellene ligger i Så kommer det til blog_setup, hvordan skal jeg få lagt til emner/categories? Kall opp manage.php i nettleseren din. Men før du gjør det så gjør disse endringene i manage.php På linje 5 bytt ut extract($_REQUEST); med extract($_POST); På linje 8 bytt ut if ($task != "submit") med if (!isset($task) OR $task != "submit") På linje 135 bytt ut $user_query = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE login='$login' OR email='$login'"); med $user_query = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE login='".mysql_real_escape_string($login)."' OR email='".mysql_real_escape_string($login)."'"); Tror de andre mysql_query kallene også må igjennomgås med tanke på sikkerhet, og i det minste få satt inn mysql_real_escape_string på "bruker data". Ser ikke du som om den som har kodet dette har tenkte så mye på sikkerhet. Edit: Har ikke sjekket det andre .php filene, men regner med at sikkerheten ligger på samme nivå i dem (altså lavt). Trenger du flere kategorier så er det bare å sette inn manuellt ved hjelp av phpmyadmin i blog_setup tabellen. Endret 3. august 2007 av crowly Lenke til kommentar
murra Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Stor takk crovly, dette setter jeg stor pris på! Skal få testet det å få gitt tilbakesvar asap! Ingen stor fare for sikkerheten da det ikke skule være all verden om den skulle bli knekt, men takk for tipset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå