Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo - irriterande problem

aspic

Anbefalte innlegg

Eg har akkurat fått meg bil, men er EIN ting som irriterar grenselaust. Det er at cd'n startar på spor 1 kvar gong eg tar av tenninga og på igjen. Skal ikkje cd-spelaren gjere slik at den starter der eg opprinneleg stoppa? Kva er grunnen til at dette ikkje skjer? Hjelp!..

Eg har lite om INGEN kunnskap om verken bil eller bilstereo, eg fekk lirka ut stereoen og framfor meg openber det seg kablar i alle fargar. *Forvirra*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tipper jeg du også må søke inn alle radiokanalene hver gang også... så da ligger feilen i koblingene til spilleren... du har mest sannsynlig 2 ledninger bak der, som skal ha +, den ene skal ha + når tenning er på, og den andre skal ha + hele tiden, og det er der feilen ligger... begge de ledningene er sikkert koblet slik at de kun får spenning når tenningen er på...

Mitt tips blir at du legger opp en ny ledning fra batteriet, og inn til spilleren, og kobler BEGGE ledningene til der... bruk en ledning som er 3-4 ganger tykkere enn de orginale kablene ;)

Og husk sikkring ;)

Lenke til kommentar

Hehe.. Stemmer at eg må søke inn på nytt.. =/ Sikringa var faktisk det einaste eg kjende att når eg titta på bakdelen av bilstereoen ;)

Men takk for hjelp, så skal eg sjå på dette igjen i morgon. Løye at eg kan sette saman ein pc på eit blunk bortimot i blinde, men når eg byrjar å rote med bil er eg HEILT blank. :p

Lenke til kommentar
Da tipper jeg du også må søke inn alle radiokanalene hver gang også... så da ligger feilen i koblingene til spilleren... du har mest sannsynlig 2 ledninger bak der, som skal ha +, den ene skal ha + når tenning er på, og den andre skal ha + hele tiden, og det er der feilen ligger... begge de ledningene er sikkert koblet slik at de kun får spenning når tenningen er på...

Mitt tips blir at du legger opp en ny ledning fra batteriet, og inn til spilleren, og kobler BEGGE ledningene til der... bruk en ledning som er 3-4 ganger tykkere enn de orginale kablene ;)

Og husk sikkring ;)

9175895[/snapback]

du koblar no ikkje konstantstrøm på tenningsinngangen når du har tenningsledning fram til spilleren.....

fargekodar som OFTE blir brukt (men ikkje alltid)

svart: jord/minus

raud: 12V via sikringsboks

gul: 12V tenning

oransje: mute

blå: remote ut frå spiller

lilla, grønn, svart, kvit, rosa e.l. med strek på går ofte til høgtalerar.

Lenke til kommentar
du koblar no ikkje konstantstrøm på tenningsinngangen når du har tenningsledning fram til spilleren.....

fargekodar som OFTE blir brukt (men ikkje alltid)

svart: jord/minus

raud: 12V via sikringsboks

gul: 12V tenning

oransje: mute

blå: remote ut frå spiller

lilla, grønn, svart, kvit, rosa e.l. med strek på går ofte til høgtalerar.

9176498[/snapback]

Strengt tatt er det vel rød på tenning og gul til direktespenning ;) (i de aller fleste tilfeller)

Lenke til kommentar
Strengt tatt er det vel rød på tenning og gul til direktespenning ;)  (i de aller fleste tilfeller)

9176808[/snapback]

ja du har nok rett i det, men det varierar en del. eg har vore borti begge deler.

9178953[/snapback]

Stemmer dette, det varierer fra bil til bil!

Det som er standard er:

-Rød på tenning

-Gul på fastspenning (fra sikringsboks)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...