mrs.robinson Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg er en student med lav biinntekt som ikke orker å la dette ødelegge resten av ferien min før jeg returnerer til NTNU. Jeg får TV'n min, selv om den ble et par tusen kroner dyrere enn det jeg hadde planlagt. Forhåpentligvis vil drysse noen ekstra kroner på underteknede og resten av deltakerne på powerbuyet etter at man har fått oversikt over konkursboet (det er dog meget tvilsomt). Akkurat nå er jeg mest opptatt av å nyte de siste fridagene før laboratoriet kaller. 9194790[/snapback] Javel du svarer på spørsmålene mine uten egentlig å svare, det er jo spesielt.... Skal liste de opp punkvis jeg. 1: Har du også vært med på powerbuy og betalt inn 20.000? 2: Hvilken avtale har du gjort som gjør at saken er løst for deg? 3: Er dette et tilbud som gjleder kun for deg, eller noe som er gitt til alle som var med på powerbuy'et? 4: Hvem er det som har regisert denne løsningen for deg? Du skjønner vel at jeg blir skeptisk til slike uttalelser? Jeg kan ikke se hvordan saken kan ha løst seg for deg, dersom du var med på powerbuyet. For master-it de er konkurs. Det betyr at selskapet ikke eksisterer lenger. Og de kan dermed ikke ha levert ut en annen TV til deg. Lygren ville vel neppe gitt kun deg et tilbud om ny TV? Fint om du kan svare på disse punktene. Lenke til kommentar
hsds Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Avforum har tilbudt de som var med å få samme tven til kroner 5000. Tapet blir derfor bare 5000 kroner imot 20 000. Er en meget fin ordning for de som ikke vil vente mer på å få TV i hus. Endret 2. august 2007 av hsds Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Dette er nok ikke helt korrekt. Det er faktisk ikke slik at alle bare kan avfeie alt med å si at de ikke er ansvarlig. Så enkelt er det ikke. Avforum drives av firmaet til Lygren, som da altså er ansvarlig for det Lygren og forumet hans finner på. Her er det vel liten tvil om at forumet har inntekter fra blant annet reklame, gebyrer etc. Dermed er det slik at siden drives som en næring. Lygren har også fartstid i netthandel og drift av nettsider og er på ingen måter en noob. Dermed vil nok jurister se annerledes på saken. At Lygren i tillegg lover at ingen penger overføres FØR varene er i hus, får så å gå bak ryggen til medlemmene vil selvsagt også svekke saken hans. Kort sagt, jeg ville snarest rettet mitt krav mot Lygren via hans selskaper og holdt han ansvarlig for hele saken. Hvordan han så da velger å fremme sin sak mot konkursboet blir egentlig helt opp til han. Je gmener det nå er tindrende klart at Lygren har opptrått klanderverdig og derfor må holdes økonomisk ansvarlig for pengene. 9194836[/snapback] Dette er også diskutert og besvart i en annen tråd. Det er ingen som har sagt at "alle kan avfeie alt". Det at Lygren/AVforum er en profesjonell part har imidlertid ikke nødvendigvis noe med det første poenget å gjøre. I forbrukerkjøpslovens §1 heter det: Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Det har AVforum v/Lygren gjort klart i betingelsene man må godta for å delta i PowerBuy. Det neste punktet er avtalebruddet og der er vi helt enige: AVforum v /Lygren vil etter all sannsynlighet måtte stå 100% ansvarlig for beløpet hvis dette skulle ordnes gjennom det juridiske systemet. Spørsmålet for deltakerne er jo om det er verdt det. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Javel du svarer på spørsmålene mine uten egentlig å svare, det er jo spesielt.... 9194928[/snapback] Det er vel snarere du som ikke har satt deg inn i saken. AVForum/PC Performance har tilbudt samtlige deltakere tre alternativ: 1) Betale 5000,- og få levert en 46M86 2) Få en 40M86 uten ekstra kostnader 3) Få tilbakebetalt 10 000,-. De to øverste tilbudene gjør at deltakerne ikke taper noe nevneverdig. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 De to øverste tilbudene gjør at deltakerne ikke taper noe nevneverdig. 9195615[/snapback] 5000 vil jeg nå si er nevneverdig og utgjør fortsatt en samlet sum på 215.000 kroner Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Ikke nødvendigvis 5000,- det er et fåtall av nettbutikkene som selger TV'n til den summen. Hificenteret skal vel ha 30 000,- for TVn. Ikke ødelegg nå, jeg kjører intern skadekontroll. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Med det opplegget som er skissert over her, betyr det at Lygren betaler 400 000 kroner fra egen lomme? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er nok ikke fullt så mye. TV-ene leveres gjennom AVshop som er hans eget firma. Han får selvfølgelig en hyggelig innkjøpspris og han har også muligheter for fradrag for utgiftene. Det er allikevel ikke tvil om at han sitter igjen med et stort tap. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er nok ikke fullt så mye. TV-ene leveres gjennom AVshop som er hans eget firma. Han får selvfølgelig en hyggelig innkjøpspris 9195888[/snapback] Eget firma, innkjøpspris, .. Tenker , -hvorfor planla de ikke det i utgangspunktet da, så kunne de spart seg for hele dette PowerBuy opplegget hos andre firmaer.. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Naturligvis kjipt når noe slikt skjer, men 25.000 kr. for en 46M86 er ingen dårlig pris. Derfor enkelte er en god del dyrere på Samsung tv'er er pga. at Samsung's leverandør i Norge selger ikke til alle og enhver lenger. Det enkelte da gjør er f.eks. å kjøpe et stort kvantum fra en butikk i Belgia som gir en mye bedre innkjøpspris enn man får via Samsung's leverandør i Norge. Men når noe først skjer da har butikken et problem... Da er det jo ikke sikkert at Samsung i Norge vil fikse dette da de prøver å unngå at enkelte får selge tv'ene deres. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Eget firma, innkjøpspris, .. Tenker , -hvorfor planla de ikke det i utgangspunktet da, så kunne de spart seg for hele dette PowerBuy opplegget hos andre firmaer.. 9195942[/snapback] Fordi du da sitter med et helt annet ansvar i forhold til returer, garantier og reklamasjoner. AVforum tar en liten provisjon for å gjennomføre PowerBuy og det er atskillig mer lettjente penger enn om de måtte sitte med alt ansvaret selv. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Ettersom han tilbyr 10 000 i ren cash til de som ikke godtar TV-tilbudet, vil jeg tippe TV-ene koster han omtrent 10k inkludert skattemessige fordeler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Ettersom han tilbyr 10 000 i ren cash til de som ikke godtar TV-tilbudet, vil jeg tippe TV-ene koster han omtrent 10k inkludert skattemessige fordeler. 9195997[/snapback] Er det ikke mer sannsynlig at de koster han 15k? Iogmed a folk da må betale 5k? AtW Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Han skrev da tydelig "inkludert skattemessige fordeler". Det innebærer også for eksempel fradrag for innkommende MVA. Jeg tror nok de to tilbudene tilsvarer hverandre i forhold til AVforum sine kostnader totalt sett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Han skrev da tydelig "inkludert skattemessige fordeler". Det innebærer også for eksempel fradrag for innkommende MVA. Jeg tror nok de to tilbudene tilsvarer hverandre i forhold til AVforum sine kostnader totalt sett. 9196036[/snapback] Ja, og da er det vel grunn til å anta at TVen koster han 15k, inkludert skattemessige fordeler, da han isåfall sitter igjen med en utgift på 10k, som er det samme som pengesummen som ble tilbudt. AtW Lenke til kommentar
kilik Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Ettersom han tilbyr 10 000 i ren cash til de som ikke godtar TV-tilbudet, vil jeg tippe TV-ene koster han omtrent 10k inkludert skattemessige fordeler. 9195997[/snapback] Er det ikke mer sannsynlig at de koster han 15k? Iogmed a folk da må betale 5k? AtW 9196024[/snapback] Ja, selvsagt. Glemte det. Poenget er vel at det begge tilbudene koster ham 10k totalt. Edit: Ser du var før meg der ja Endret 2. august 2007 av kilik Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Eller, hvis AVForum nå kan vise seg å kunne bli stilt ansvarlig, så sparer han en god slump med penger på å unngå at noen tester ut i rettsvesenet om han kan være juridisk ansvarlig. Det er jo muligens lettere å få Lygren til, gjennom dom, å måtte erstatte hele summen enn det er å få noe ut av konkursboet. Eller evt. håpe på at svindleren blir tatt med alle pengene gjemt i en madrass. Som er heller tvilsomt. Synd uansett, Lygren begikk en feil og ble grovt utnyttet for den. Det kan umulig være hyggelig for karen som satset på et spennende produkt til gode for både han og medlemmene. Men han sparer nok noe inn i PR som denne saken har gitt. Mon tro om forumet har fått flere besøkende (og dermed grunnlag for økte reklameinntekter og flere personer som er klar over konseptet). Så helsvart er det nok ikke, for dette er nok på en merkelig måte også inntektsbringende i så måte Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Eget firma, innkjøpspris, .. Tenker , -hvorfor planla de ikke det i utgangspunktet da, så kunne de spart seg for hele dette PowerBuy opplegget hos andre firmaer.. 9195942[/snapback] Fordi du da sitter med et helt annet ansvar i forhold til returer, garantier og reklamasjoner. AVforum tar en liten provisjon for å gjennomføre PowerBuy og det er atskillig mer lettjente penger enn om de måtte sitte med alt ansvaret selv. 9195965[/snapback] Men ansvar i forhold til garantier, reklamasjoner, er jo der allerede med alle de andre produktene som selges fra AVShop. Omsettningen for 2006 var 12 millioner. Kan liksom ikke skjønne at et salg til de vi her snakker om (eller hvem som helst andre for densakskyld), ville medført noe spesiell ekstra byrde. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Er ikke helt inne i tv-verdenen, men er det stor forskjell på 46M86 og 46M87? Ser at M87 går for ca 21990,- Lenke til kommentar
kilik Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Slik jeg har fortsått er en sølvlist nede på skjermen eneste forskjellen. 12 millioner i omsetning ja. I så måte høres ikke 860,000 kroner så enormt mye ut. Ikke noe som kan true firmaets eksistens i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå