enden Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Litt spesielt spørsmål, men det er nå ganske konkret og enkelt å svare på for folk som har vært i samme situasjon Jeg skal døpe vesla, og er usikker på om jeg må kjøpe inn en blitz til foråel, eller om den interne i oly E-410 duger. Kirkerommet er jo enormt, så jeg er usikker på hvilken effekt man vil få av en blitz som ikke er vinklet direkte uansett. Synspunkter? Endret 30. juli 2007 av enden Lenke til kommentar
Horge Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Gamle Aker er definitivt en mørk og dunkel kirke, men det slippes noe lys inn gjennom sidevinduene, så hvor mørkt det blir avhenger litt av hvor mye skyer du har på himmelen. Ellers pleier de å ha taklampene på, og sammen med dagslyset bør dette være tilstrekkelig til å dekke minstekravet. En ekstern blits vil definitivt gjøre vei i vellinga, men den bør nok vinkles rett på hvis den skal ha særlig effekt, for takhøyden er ganske riktig særs stor. Men, en annen faktor som kan stikke kjepper i hjulene for deg, er at Gamle Aker må være en av landets kirker med lavest takhøyde hva gjelder fotografering. Har gjentatte ganger opplevd, og da både ved dåp, konfirmasjon og bryllup, at presten eksplisitt ber om at fotografering holdes på et minimum. Med speilrefleks kommer du ikke utenom den mekaniske lyden, og hvis du har planer om å komme trekkende med ekstra lysshow… vel, du blir neppe lyst i bann, men ikke sats på guddommelig hjelp i lottotrekningen på kvelden. Selv har jeg alltid krøpet til korset med et diskret kompaktkamera, da blir man tatt i nåde under tvil – i hvert fall så lenge man som fotograf ikke blir for pågående og innpåsliten under de rituelle handlinger. At jeg synes kirken på denne måten gjør en utmerket jobb med å skremme fra seg kundemassen får heller bli en debatt i andre fora. For ordens skyld kan det nevnes at jeg selv er døpt, konfirmert og gift i Gamle Aker, og avkommet ble døpt der i fjor. =) Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Fikk beskjed av presten om at blitz under selve gudstjenesten var fyfy, og at hun kom til å si dette i forkant. I og for seg greit nok, da det er litt forstyrrende for andre. Tenkte ikke på å spørre om kameralyd. Bilder etterpå kunne vi kose oss med som vi ville. Er heldigvis eneste som skal ha dåp den dagen, så vi slipper å sloss om plass etterpå Takk for svar! Lenke til kommentar
Horge Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Bilder etterpå kunne vi kose oss med som vi ville. Tja, å gå tilbake til døpefonten etter gudstjenesten for å ta kvalitetsbilder er jo en kreativ løsning, og ikke minst er det interessant om du får med den fotofiendtlige presten til å stille på slike bilder. Med litt flaks så vil du kunne få tatt bilder hvor Thea er våken og i godt humør, og du kan jo selv velge om du vil ha "illustrasjonsfoto" eller "authentic reconstruction" som billedtekst. Bare for å sette griller i hodet på deg, så kan det nevnes at vi hadde proff fotograf til vårt bryllup, og han tok også en del bilder inne i kirken – primært mens gjestene ankom, ettersom han altså måtte være tilbakeholden under selve vielsen. For å få best resultat brukte han da ekstern blits i kombinasjon med reflektorskjerm (som han fikk en av fjortissene i gjestefølget til å holde). Lykke til med dåp. - jørgen Lenke til kommentar
Speik Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Har du ett lyssterkt objektiv vil du nok klare deg fint med ISO 400 i slike situasjoner uten blitz. Øke til 800 om nødvendig. Tviler på at det blir behov for blitz. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Aldri skjønt meg på prester som ikke tillater fotografering i kirken, ser ikke helt problemet. (nå er ikke jeg akkurat så veldig troende av meg..) Sikkert mange grusomme prester rundt omkring, i en barnedåp jeg var i så var det et par med en liten gutt der, han kjedet livet av seg (forståelig, gjør det selv) og begynte å skrike - presten stoppet hele sermonien frem til han stoppet å skrike, og ba foreldrene forlate kirken frem til de kunne kontrollere ungen. Men du kan jo prøve deg uten blits, bruke litt høy iso og kanskje et lysstrekt objektiv hvis du har. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Fotograferte selv i en kirke på lørdag med betydelig bedre lys enn det som beskrives her. Kjørte "safe" med 400 iso og ekstern blitz (presten var en kjernekar som gav meg lov til å bruke blitz så mye jeg bare ville). I og med at blitz er utelukket i ditt tilfelle, ville jeg gått for 800 iso og et lyssterkt objektiv, hvis du har det. For å få aksebtabel lukkertid må du kanskje opp på 1600 iso, ikke spesielt gunstig siden Olympus ikke er verdensmester på høy iso. Med litt støyfjerning i etterbehandligen burde du likevel komme brukbart fra det. Lykke til!! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 I og med at blitz er utelukket i ditt tilfelle, ville jeg gått for 800 iso og et lyssterkt objektiv, hvis du har det. For å få aksebtabel lukkertid må du kanskje opp på 1600 iso, ikke spesielt gunstig siden Olympus ikke er verdensmester på høy iso. Med litt støyfjerning i etterbehandligen burde du likevel komme brukbart fra det. Lykke til!! Uansett bedre enn alternativet - kompaktkamera eller ikke bilder i det hele tatt! Lenke til kommentar
Horge Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Uansett bedre enn alternativet - kompaktkamera eller ikke bilder i det hele tatt! Bare for å kaste lys (lame pun intended) over holdningene i Gamle Aker, så har speilrefleks vært upopulært på grunn av den voldsomt plagsomme støyen som kommer når mekanikken tar speilet til side. Slikt forstyrrer det spirituelle, og valg av objektiv og ISO blir således noe underordnet. Det har også blitt nevnt fra prekestolen at videokamera er skjemmende på grunn av den store størrelsen, og jeg vil strengt tatt anta at dette også gjelder speilreflekskamera – de er jo så mye større enn sånne engangskameraer. Med frykt for å male fanden på veggen, så kan det tillegges at Gamle Aker i flere år har vært veldig "rett-troende" (som om en (over)tro er mer rett enn en annen), på grensen til det vi utenforstående vil oppleve som ortodoks pietisme. Ved julehøymesse synges ikke de kjente julesangene som Deilig er jorden osv, det er gregoriansk høysang på latin og nok røkelse til å tåkelegge hele Vår frelsers gravlund. Like fullt tror jeg Gamle Aker er en av de desidert mest populære kirkene, i hvert fall hvis man legger til grunn statistikk for bryllup og dåp for folk som ikke sokner til menigheten geografisk. Kom forresten på en annen ting… hvis presten er veldig negativ til ekstern blits, så kan man jo minne om åpningsreplikken i det gamle testamentet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå