Gå til innhold

Hovedkort til foreldre-PC

amelbye

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter et rimelig og stabilt hovedkort til en foreldre-PC.

Jeg kommer til å bruke en billig (800FSB) core2duo prosessor, ddr2 ram, overklokkingspotensiale trenges ikke, men stabilitet er dønn viktig. Også kompatibilitet med 1333FSB prosessorer settes pris på for seinere oppgradering. crossfire/sli grafikk eller raid disker er ikke snakk om, men det kan være greit med 4 ram-slots der alle faktisk virker (i motsetning til mitt p5n-e sli) med tanke på fremtidig oppgradering.

Og jeg må ha et kort jeg kan stole på at ikke bryter sammen, da jeg ikke har tid til å dra tilbake til norge støtt og stadig for å løse PC-problemer..

Håper på raskt svar, da jeg bare er i landet en drøy uke fremover, og må få bestilt før jeg drar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foreslår MSI P35 Neo-F Det har FireWire og mulighet for eSATA med Ex-SATA Bracket

P35 chipsett er mainstream, dvs grei kvalitet på komponenter. 975x er kun kvalitetskomponenter, som resulterer i en mer stabil pc.

Tror ikke han trengte hverken FW eller e-Sata

Trådstarter ønsker ikke Crossfire/SLI og helst støtte for 1333MHz FSB. Kortet du anbefaler har plasskrevende CrossFire og støtter ikke offisielt 1333FSB. Det har FireWire, noe du kritiserer i mitt forslag? Selvsagt er det en fordel med FW, fordi det bedrer tilkoblingsmuligheter.

Apropos kvalitet på i975X v.s iP35. Har ikke lest noe som viser at det ene holder lenger enn det andre, eller at det er tvil om holdbarhet. Det ene avløser det andre fof. pga. ytelse og oppgraderinger /kompatibelitet frem i tid. Kan godt være at et hk med lowend SiS-chipset holder lenger i snitt enn i975X for alt vi vet. Dvs. hva mener du med kvalitet?

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2993

post-13087-1185906109_thumb.jpg

Noe som har dokumentert betydning for holdbarhet er solide state v.s liquid alu-kondensatorer, og da kan et kort fra Gigabyte være en bedre kandidat, f.eks.

GA-P35-DS3

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Foreslår MSI P35 Neo-F Det har FireWire og mulighet for eSATA med Ex-SATA Bracket

P35 chipsett er mainstream, dvs grei kvalitet på komponenter. 975x er kun kvalitetskomponenter, som resulterer i en mer stabil pc.

Tror ikke han trengte hverken FW eller e-Sata

Trådstarter ønsker ikke Crossfire/SLI og helst støtte for 1333MHz FSB. Kortet du anbefaler har plasskrevende CrossFire og støtter ikke offisielt 1333FSB. Det har FireWire, noe du kritiserer i mitt forslag? Selvsagt er det en fordel med FW, fordi det bedrer tilkoblingsmuligheter.

Apropos kvalitet på i975X v.s iP35. Har ikke lest noe som viser at det ene holder lenger enn det andre, eller at det er tvil om holdbarhet. Det ene avløser det andre fof. pga. ytelse og oppgraderinger /kompatibelitet frem i tid. Kan godt være at et hk med lowend SiS-chipset holder lenger i snitt enn i975X for alt vi vet. Dvs. hva mener du med kvalitet?

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2993

post-13087-1185906109_thumb.jpg

Noe som har dokumentert betydning for holdbarhet er solide state v.s liquid alu-kondensatorer, og da kan et kort fra Gigabyte være en bedre kandidat, f.eks.

GA-P35-DS3

9182374[/snapback]

Kritiserer ikke ditt forslag, men etter mange bygde PC'er er det alltid highend-chipset hovedkort'ene som jeg har hatt minst problemer med, og har vært mest stabile.

Når jeg snakker kvalitet snakker om f.eks integrert lydkort, nettverkskort, SB, og kondensatorer som nevnt ovenfor.

Mener å huske at at MSI kortet får både 1333MHZ FSB og 45nm støtte.

Lenke til kommentar
Mener å huske at at MSI kortet får både 1333MHZ FSB og 45nm støtte.

CPU Support bekrefter at det mangler slik støtte.

Når høy latency og prisene på DDR3 synker etterhvert, da er det kjekt å kunne oppgradere slik trådstarter ønsker. I testen jeg linket til sier Anandtech at P35 er meget stabilt, i motsetning til da P965 kom. Der regner de også et skifte fra 975X til P35 som en reell oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...