B4stian Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Jeg abonnerer på litt utenlandske blader om blant annet mobiltelefoner og i går kveld så ble Mobil (dansk utgave) lest. Bakerst der er det en liste over en del operatører og abonnement med priser. Slik jeg ser det er det 3 ting som "lopper" oss for penger i dag. 1. MMS - Her har allerede Ipea på et abonnement senket prisen til 50 øre for å vise hvor mye penger man tjener her. I andre land er den prisen også relativt høy (stortsett mellom 1,50 kr. og 3 kr.) 2. Startavgift - Startavgiften er forholdsvis kostbar, selvom det ikke er mange ørene for operatørene for "jobben". Danmark er et godt eksempel, der prisene har blitt presset ned i flere år nå. Den ligger stort sett på 25 øre, mens noen dyrere abonnement der strekker seg opp mot 50 øre. I norge er den vanligste prisen 59 øre, mens enkelte abonnement som Djuice Zero har hele 89 øre! 3. SMS - Her er også Danmark er godt eksempel. Prisene ligger stort sett på 18 og 20 øre, mens såklart enkelte er dyrere. I norge har Talkmore, Noextras og OneCall for å nevne noen, presset prisene nedover, men sjelden man seg under 49 øre i pris. Altså over dobbel pris sammenliknet med en av våre naboland! Ellers er fastprisen på datatrafikk ikke så veldig god. I dag er det 2 muligheter man har, men kun en av dem gir deg fritt bruk 24/7 og det er Netcom Connect. Det abonnementet koster hele 499 kr. måneden! Telenor sin variant Fri Internett Kveld og Helg gir deg jo kun fritt bruk etter kl. 17 og i helger - som Telenor sier så passer dette fint for ungdommen, men hva med de som bruker den på jobb? Jo, da må man betale ekstra for å bruke den og da blir det fort veldig dyrt. For å ta en sammenlikning så har 3 i Danmark satset hardt på dette og kan tilby forskjellige abonnement (3Ghastighet, 1,5 Mbps og 3,0 Mbps). Den dyreste koster det samme som Netcom sin og det dekker store deler av Danmark. I Sverige lanserer Telenor HSDPA nå til 199 kr. måneden med fritt bruk og de kommer til å bygge ut fortløpende og dekke de store byene innen kort tid. Er det bare jeg som synes de satser for mye på "gratistjenester" som Venner og Trådløs Familie? Jeg ville mye heller sett enten lavere sms-pris eller skikkelig utbygging av HSDPA! Endret 30. juli 2007 av datating Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Er jo ikkje so galne prisar TalkMore har. Her er prisane deiras. Eg er ihvertfall svært nøgde med dei. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Er jo ikkje so galne prisar TalkMore har. Her er prisane deiras. Eg er ihvertfall svært nøgde med dei. 9174940[/snapback] Ja, hadde TalkMore selv før og var fornøyd, men da dataforbruket mitt gikk opp kan de jo ikke sammenliknes i det hele tatt da de ikke har en makspris. Samtale: 69 øreSMS: 43 øre Startavgift: 59 øre Samtale: 24 øreSMS: 18 øre Startavgift: 50 øre Hvilken ville du ha valgt? Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Er ikke så veldig vanskelig å få til en god infrastruktur i et flatt land som Danmark uten utfordringene som finnes i Norge med fjell og mye vanskelig natur. Dermed er det ikke så veldig rart at prisene er bedre da det er billigere å bygge og drifte et mobilnett der enn det er i Norge. Når det gjelder Sverige er jeg enig, mer likt Norge og det burde avspeiles i prisnivået. Endret 30. juli 2007 av escobar Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Såklart er det dyrere her enn Danmark, uten tvil, men nå har vel Danmark hatt de rimelige prisene i 1-2 år og på den tiden har da de tjent inn sikkert det det har kostet ekstra i utbyggelse i Norge. Når Telenor i Sverige, som ikke akkurat er like flatt som Danmark, kan satse på fritt bruk av datatrafikk og faktisk HSDPA en del steder til 199 kr. måneden kan man lure hvorfor man betaler så mye her. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Når det gjelder datapriser ligger problemet i at det ikke er reell konkurranse på dette da de to store operatørene slipper å levere mulighet for fastpris/pristak til virtuelle operatører. Det er kun mulig med fastpris hos Telenor, Netcom og Chess mens de to førstnevnte leverer pristak per dag i tillegg. Om dette området vil bli bedre regulert av PTT etter hvert som HSDPA og 3G blir bedre utbygd ser foreløpig ut til å være et åpent spørsmål. Endret 30. juli 2007 av escobar Lenke til kommentar
H80 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Såklart er det dyrere her enn Danmark, uten tvil, men nå har vel Danmark hatt de rimelige prisene i 1-2 år og på den tiden har da de tjent inn sikkert det det har kostet ekstra i utbyggelse i Norge. Når Telenor i Sverige, som ikke akkurat er like flatt som Danmark, kan satse på fritt bruk av datatrafikk og faktisk HSDPA en del steder til 199 kr. måneden kan man lure hvorfor man betaler så mye her. 9175442[/snapback] Sverige er faktisk veldig flatt i forhold til Norge. Iallefall hvis vi snakker om dekning der folk bor. I Sverige bor det ikke folk på hver holme og hvert nes slik som i Norge, men befolkningen er konsentrert i byer og tettsteder. Lenke til kommentar
SaianSupa Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Combitel har ett abbonement med sms pris på 29 øre, men alt annet er pigexpensive desverre. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Alternativt kan man jo bruke smsmania, nonstop for storforbrukerne, eller javaprogrammer som vyke for de med moderat forbruk (ca 13-17 øre pr sms) Prisene burde strengt tatt ikke være så mye høyere enn i Sverige. På sms er vi gode ift svenskene, men på ringeprisene er det svært stor forskjell, eks tele2 champ som er nede i 19 øre pr minutt. Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Såklart er det dyrere her enn Danmark, uten tvil, men nå har vel Danmark hatt de rimelige prisene i 1-2 år og på den tiden har da de tjent inn sikkert det det har kostet ekstra i utbyggelse i Norge. Når Telenor i Sverige, som ikke akkurat er like flatt som Danmark, kan satse på fritt bruk av datatrafikk og faktisk HSDPA en del steder til 199 kr. måneden kan man lure hvorfor man betaler så mye her. 9175442[/snapback] Husk at sverige har dobbelt så mange innbyggere og kunder som i Norge og mange av dem bor i store byer. Konkurransen er også noe hardere og da blir det fort mye billigere for kunden. Infrastrukturen er selvfølgelig også noe mer omfattende, men garantert ikke det dobbelte av det vi har her og det gir utslag i pris Jeg skulle også gjerne sett betraktlig lavere priser, og da spesiellt på sms melkekua. 69 øre som jeg betaler i dag er ganske mye selv om jeg har 100 gratis meldinger i mnd pluss 30 gratis på nett. De forsvinner fort når man har "venner" av motsatt kjønn på en annen kant av landet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå