Gjest "Bekymret-venn" Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hei. Jeg har en god venn som begynner og få et alvorlig alkoholproblem. Han drikker hver dag, og hele tiden lengter etter rusen. Jeg og andre venner ser at det virkeig begynner og bli et problem, og vi ønsker og stoppe det før det er for sent. Trenger hjelp til hva vi som venner kan gjøre. Han har tidligere fått diagnosen som manisk depresiv, men har sluttet på medisinene for det, for han mener det ikke hjelper. Han har stor gjeld på grunn av kjøp av alkohol. Vi har ved flere anledninger pratet med han om hans problem. Han nekter ikke for at han har et problem, han kjønner at man ikke kan drikke alkohol hver dag. Men samtidig ser han ikke problemet, han har sammenliknet det med det samme som og ta seg en bannan hver dag. Han orker liksom ikke bryet med og slutte. Hva kan jeg gjøre? Føler meg så hjelpesløs. Jeg vil ikke at det skal gå for langt. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Først og fremst må han ta et oppgjør med seg selv. Hvis han har litt selvinnsikt kan dere jobbe dere oppover. Snakk med han,prøv å skaffe han hjelp om han er villig etc. Ikke gi opp. Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Slå deg sammen med noen kompiser og lån han mye penger til mer alkohol så går han kanskje lei tilslutt? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Slå deg sammen med noen kompiser og lån han mye penger til mer alkohol så går han kanskje lei tilslutt? 9178463[/snapback] Det hjelper nok ikke. Alkohol er avhengighetskapende, så han trenger nok en god del hjelp. Prat med en lege/psykiater elns, og prøv å få plass til han på en avrusningsklinikk, det er det beste forslaget jeg kan komme på. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Første skritt er åpenbart å få han til å innrømmet/forstå at han faktisk har et problem. At han er depresiv hjelper overhode ikke på situasjonen da det er nærliggende å tro at dette er en medvirkende årsak til forbruket. Uannsett, han er pent nødt til å erkjenne at han har et problem, og i god tro med statistikken er han vel garantert den siste til å "se det". Hvordan man får det til har jeg ingen aning om, men såpass mye veit jeg at skal han slutte så må han ville det selv. I tillegg kan det være en ide å synliggjøre skadene alkoholen har gjort med kroppen. Kanskje det kan hjelpe hvis man får fastlegen e.l til å undersøke han og fortelle om skadene? Mulig det er en tankevekker for han? Å ta kontakt med AA e.l er vel heller ikke så dumt? De vil iallfall vite litt mer hvordan man bør gå frem. Slå deg sammen med noen kompiser og lån han mye penger til mer alkohol så går han kanskje lei tilslutt? 9178463[/snapback] Det blir som bensin på bålet ... Eller mer korrekt, det blir som å prøve å slukke en brann med bensin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå