McNabUx Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Det som må lisensieres på CD'en er bildene og html-koden... Du må lisensiere det bort hvis du vil at CD'en skal være fri til å videredistribueres. Det holder med en info-side som forteller at CD'en er fri til å videre distribueres og at HTML-koden og bildene er lisensiert under GFDL eller noe slikt... 9200139[/snapback] Ja håpet er jo at andre kan plukke den opp og videredistribueres CD-en. Om man leverer den til en kompis, om et data blad legger den ved, eller om firmaer gir den ut til sine ansatte. Målet er jo at den skal nå flest mulige slik at de kan prøve programmene på den. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Vi kan jo kontakte Linux magasinet og snakke med dem om det. Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Vi kan jo kontakte Linux magasinet og snakke med dem om det. 9214110[/snapback] Ja, det er en av databladene jeg tenkte vi kunne kontakte. Men vi må vente til prosjektet er ferdig. Jeg driver å kikker på hvordan de "Viste du at" kan se ut. Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Har da lagt ut første versjon av tekst om Firefox. Nå skal de ikke være så mye skrivefeil, men må avgjøre at det er denne teksten som skal være der. Bildene er midlertidig lånt fra TheOpenCD, disse skal etterhvert bli byttet ut med egne bilder. Har også prøvd litt på "visste du at" boks, er ikke i mål, men koden er lagt ut på test siten. NorskÅpenCD Endret 7. august 2007 av McNabUx Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Du kan da ikke begynne en setning slik: Firefox nettleser gir deg muligheten til å surfe internett raskere, sikrere og mer effektivt.Hva skal de to første ordene bety? Det må bli enten "Nettleseren Firefox" eller "Firefox er en nettleser ...".pop-up stopperPop-up er ikke et norsk ord, og du må ha med bindestrek mellom pop-up og stopper skal du bruke det ordet.funksjoneog banner-annonser ... eller bare annonser?hjelpe deg og bloggeå bloggeutseendeutseendetinternettInternett er et egennavn og skal følgelig skrives med stor forbokstavhackerangrepTja, kanskje litt dårlig valg av ord?Internett ExplorerInternet Explorer har vel ikke blitt oversatt til norsk? Lenke til kommentar
Vaffel89 Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Virker spennende det her, og tror absolutt dette kan være til hjelp for en del. Er selv igang med å prøve å switche helt over til Ubuntu, men er fremdeles en del ting som gjør at jeg liker Windows best fremdeles Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Virker spennende det her, og tror absolutt dette kan være til hjelp for en del. Er selv igang med å prøve å switche helt over til Ubuntu, men er fremdeles en del ting som gjør at jeg liker Windows best fremdeles 9230106[/snapback] Hei Takk for den Vaffel, og velkommen til Ubuntu verden Det er en vanesak å gå fra windows til Ubuntu. Jeg brukte også windows tidligere, og hadde en installasjon med Ubuntu som jeg klikket på av og til. Så kræsjet windows maskinen og jeg begynnte å bruke Ubuntu til daglig. Nå har jeg kjøpt en laptop som jeg installerte Ubuntu på, og windows maskinen, den står der ubrukt og i dårlig stand. Hvis du har program som trekker deg til windows, så kan du sette opp en dualboot eller sjekke ut Wine. Endret 8. august 2007 av McNabUx Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg har det også slik, en laptop med Ubuntu og en stasjonær med Windows. Det er ikke mer enn en uke/to uker siden jeg formaterte den bærbare til fordel for Linux, og jeg er veldig fornøyd. Jeg sutrer litt over at jeg sliter med å spille videofiler, dog. Men ellers anbefales Ubuntu på det varmeste Jeg synes det er mye enklere å installere Linux enn Windows, med tanke på drivere og tiden det tar fra man setter inn plata til man logger på det nye systemet sitt Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Har nå lagt til tekst om Thunderbird. Ta en kikk på den på Thunderbird Bildene er lånt fra TheOpenCD og vil bli byttet ut senere. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Burde det ikke være ".. en moderne e-postklient", ikke postklient. Og for Openoffice er det vel: ".. en kontorstøttepakke", ikke ei. Ørjan... Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Burde det ikke være ".. en moderne e-postklient", ikke postklient. Og for Openoffice er det vel: ".. en kontorstøttepakke", ikke ei. Ørjan... 9279722[/snapback] Ja, det passer nok bedre, skal endre på det. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Flott side du har laget – blir spennende å følge med på utviklingen Har du bestemt deg for hvilke programmer som skal være med? HavarN har laget en kjempe fin tråd her som du kan se på i den sammenheng. Kanskje du kan legge til at rettskrivning også finnes for en rekke språk i Thunderbird; Thunderbird er en moderne postklient med funksjoner som et intelligent spamfilter og innebygd stavekontroll(herunder for en rekke ulike språk som norsk bokmål/nynorsk, engelsk og andre). Utseende er ofte noe mange ms brukere liker mindre når de ser programmer som er gratis. Hva med å legge til et bilde av Thunderbird med et fint GUI(du påpeker jo i teksten din at du kan enkelt gjøre det), samt bedre font. Pidgin tror jeg er mer pop en Amsn. Kanskje du kan få tips fra denne siden. Endret 15. august 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg er ikke så fan av Pidgin, og aMSN ligner mer på den originale MSN, synes jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Kva med fleire alternativ? Linux handlar jo om valfriheit Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 CD-en handler ikke om Linux i seg selv, den handler om åpen kildekode og alternativer til vanlige Windows-programmer. Vi kan ikke legge alt på èn 700mb CD, heller. Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Govassa, denne blir med Thunderbird er en moderne postklient med funksjoner som et intelligent spamfilter og innebygd stavekontroll(herunder for en rekke ulike språk som norsk bokmål/nynorsk, engelsk og andre). Angående Pidgin eller aMSN, så er aMSN valgt fordi, vi tror at overgangen fra MSN til aMSN er mindre og blir dermjed enklere for den vanlige windows bruker. Og litt mer subjektivt, vi liker aMSN bedre. Torswin, som Arinomi sier så er ikke dette en Linux cd, og plassen er begrenset. Men ja Linux og Åpen kildekode er om valg frihet. Noe som windows mennesker ikker er så vant til og vil kunne bli usikkre på hva de skal velge og ender opp med å beholde de de har i dag. Vi jobber nå med første versjon, hva som kommer i eventuelle senere versjoner er uvist. (selv om vi har noen tanker) Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Det vil nok være smart å poengtere tidlig i teksten at alle disse programmene er gratis, ettersom det er det windows brukere går etter. Det bør også være noe smart tekst utpå CD-en som gjør at folk faktisk gidder å putte den inn i maskinen. Det er utrolig viktig å få inn god "markedsføringsteknikk(?)" på denne CD-en ettersom den vil være gratis(folk tenker reklame), de som bruker den antageligvis allerede har alternative programmer, og det, som du sier, at den er rettet mot folk som antageligvis aldri kommer til å gå over til Linux, altså folk som ikke har så mye greie på pc. Spørsmålet er bare, hvordan? Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Det er utrolig viktig å få inn god "markedsføringsteknikk(?)" på denne CD-en ettersom den vil være gratis(folk tenker reklame), de som bruker den antageligvis allerede har alternative programmer, og det, som du sier, at den er rettet mot folk som antageligvis aldri kommer til å gå over til Linux, altså folk som ikke har så mye greie på pc. Spørsmålet er bare, hvordan? 9292361[/snapback] Ja helt riktig. Og har noen noen gode svar, så vil vi gjerne høre de. Det er ikke lagt noen konkret plan ennå, men det som er tanken er å bruke Internett, diverse diskusjonsforum o.l. Vil også ta kontakt med it-pressen i Norge, og forhåpentlig få de til å skrive om dette. Har også lekt med tanken om å sende den ut til forskjellige it-sjefene i forskjellige firmaer, om de eventuelt vil distribuere denne til sine ansatte. Ellers så har jo det offentlige ganske bra fokus på åpen kildekode, om man kan gjøre noe der. Men som sagt forslag mottas med stor takk. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Anbefaler virkelig 7-zip (Winzip/rar-alternativ, som det står i en kommentar på siden din), og syntes det var synd det ble problemer med Xchat (nydelig mIRC-alternativ). Scribus har jeg ikke brukt, men må være et nydlig alternativ til microsoft publisher o.l. Er det positivt at menyflikene til programmene blir borte når du ser på programmet? Hva med å utheve dem? En flik for "programmer vi ikke la med, med de er like bra, gratis og open source" Hva er lch-filer? (Invitasjonen lastet ned) Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Anbefaler virkelig 7-zip (Winzip/rar-alternativ, som det står i en kommentar på siden din), og syntes det var synd det ble problemer med Xchat (nydelig mIRC-alternativ). Scribus har jeg ikke brukt, men må være et nydlig alternativ til microsoft publisher o.l. Er det positivt at menyflikene til programmene blir borte når du ser på programmet? Hva med å utheve dem? En flik for "programmer vi ikke la med, med de er like bra, gratis og open source" Hva er lch-filer? (Invitasjonen lastet ned) 9294290[/snapback] 7-zip er at godt program og jeg bruker det selv. Det er mange program som er gode og burde vært med på CD-en, men vi må begrense første versjon for å komme i mål. Senere versjoner vil inneholde flere applikasjoner. Følgende ting er kriterier programmene må oppfylle for å kunne kommer med. 1 - Åpen kildekode 2 - Oversatt til norsk. 3 - Enkle gå over til fra windows program Jeg ser poenget ditt med arkfanene, jeg tenkte at man ikke trengte noen fane for den siden man er på, men det er kanskje mer oversiktlig og ser bedre ut, om gjeldene fane er uthevet. Jeg har hentet rammeverket fra TheOpenCD og der brukes disse filen b.l.a til å starte opp installasjons filene. Men hvorfor man gjør det er jeg ikke sikker på. Godt å høre at du lastet ned invitasjonen Har du lyst til å bidra med noe så hadde det vært fint. Endret 16. august 2007 av McNabUx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå