NevroMance Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Man kunne for eksempel også lagt med en IRC-klient, for eksempel Irssi. Den er litt avansert, men den er anbefalt på det varmeste. 9185753[/snapback] Tror det vil være dumt å legge ved programmer som kan være vanskelige å bruke. Jeg liker også Irssi, men den er for avansert som du sier. Er Xchat FOSS, og finnes den til Windows? Jeg er også veldig enig i dette med språk. Ser jeg gjentatte feil i språkbruken oppfatter jeg automatisk aktøren som useriøs, noe jeg tror gjelder de fleste. Fint om McNabUx får noen til å rette opp språkfeilene. Ellers ønsker jeg lykke til med et glimrende initiativ. 9186479[/snapback] xchat har åpen kildekode ja, men kun linux versionen. Finnes til windows, men koster da 30 kroner eller noe sånnt for en version (etter en 30 dagers trial selvsagt). Kildekoden er jo åpen da, så er jo mulig å porte den til windows selv, men det blir unødvendig mye jobb. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 XChat til Windows uten krav om registrering: http://www.silverex.org/news/ Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Bare for å opplyse. Disse boksene på høyre side vises oppå teksten i Firefox 2.0.0.5: http://home.broadpark.no/~thorhn Vil også anbefale å bestemme deg for et navn og fortsette å bruke det isteden for forskjellige bøyde varianter av navnet: «Gratulere, du har nå startet opp den norske åpne cd.» -> Gratulerer! Du ser nå brukergrensesnittet til Den Norske Åpen-CD. (Du starter ikke opp en CD og «Gratulerer» er et utrop). Endret 1. august 2007 av HavarN Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Bare for å opplyse. Disse boksene på høyre side vises oppå teksten i Firefox 2.0.0.5: http://home.broadpark.no/~thorhn Vil også anbefale å bestemme deg for et navn og fortsette å bruke det isteden for forskjellige bøyde varianter av navnet: «Gratulere, du har nå startet opp den norske åpne cd.» -> Gratulerer! Du ser nå brukergrensesnittet til Den Norske Åpen-CD. (Du starter ikke opp en CD og «Gratulerer» er et utrop). 9189077[/snapback] Ja jeg vet menyen på høyresiden ligger oppå teksten. Merket det når jeg fikk sett på siden via en større skjerm. På min laptop som jeg bruker for å lage sidene, ser alt riktig ut. Dette er noe jeg skal rette på. Denne CD brennes fra et ISO bilde og til en CD, denne har autorun som starter opp en vedlagt nettleser. Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Jeg vet min rettskriving absolutt burde vært bedre. Men ikke heng dere opp i det, og spesielt ikke når dere ser på sidene jeg har laget på http://home.broadpark.no/^thorhn. Teksten som ligger der er bare foreløpig, og lag ut for å vise hvordan det vil se ut. Og både innholdet og rettskrivingen skal gåes igjennom for CD`n lanseres. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Åpen kildekode eller fri programvare? BSD- eller GPL-lisensiert? Kun OSI-godkjent? Åpen kildekode betyr nada, bestem deg. Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Åpen kildekode eller fri programvare? BSD- eller GPL-lisensiert? Kun OSI-godkjent? Åpen kildekode betyr nada, bestem deg. 9190121[/snapback] Jeg må innrømme at jeg har ikke 100% kontroll på hva de forskjellige lisensene står for. Men det som var tanken var programvare som kommer innunder begrepet FOSS (Free and Open Source Software) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Du får satse på GPL, tenker jeg, selv om de fleste på denne listen OSI approved lisences kan være kompatibel med GPL. The freedom to run the program, for any purpose (freedom 0). The freedom to study how the program works, and adapt it to your needs (freedom 1). Access to the source code is a precondition for this. The freedom to redistribute copies so you can help your neighbor (freedom 2). The freedom to improve the program, and release your improvements to the public, so that the whole community benefits (freedom 3). Access to the source code is a precondition for this. Endret 2. august 2007 av pgd Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Du får satse på GPL, tenker jeg, selv om de fleste på denne listen OSI approved lisences kan være kompatibel med GPL. Etter det jeg har skjønt er de fleste FOSS programmene underlagt GPL lisensen. Jeg vil lisensiere denne CD under GPL Denne er nylig kommet ut i versjon 3 http://www.gnu.org/licenses/gpl-3.0.txt Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Ikke tro du kan lisensiere CD-en med den lisensen du vil helt uten videre. Så lenge et program er lisensiert under GPL 2 og ikke med "and later versions"-klausulen er du bundet til den. Tror kanskje du bør lese litt om forskjellige lisenser før du setter i gang det helt store prosjektet. Wikipedia er kanskje et sted å begynne. Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Ikke tro du kan lisensiere CD-en med den lisensen du vil helt uten videre. Så lenge et program er lisensiert under GPL 2 og ikke med "and later versions"-klausulen er du bundet til den. Tror kanskje du bør lese litt om forskjellige lisenser før du setter i gang det helt store prosjektet. Wikipedia er kanskje et sted å begynne. 9192463[/snapback] Ja, jeg må vel sette meg mer inn i de lisensene som programmene som skal være på CD-en ligger under. Jeg som bare ville lage en CD. Men det er greit å gjøre det riktig når man først gjør det. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Firefox er ikke under GPL, men under MPL (Mozilla Public License), som ikke er kompatibel med GPL og det vil dermed være ulovlig å relisensiere Firefox under GPL. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Firefox er ikke under GPL, men under MPL (Mozilla Public License), som ikke er kompatibel med GPL og det vil dermed være ulovlig å relisensiere Firefox under GPL.9193230[/snapback] Å gjøre det er helt greit, så lenge man dropper å bruke Mozilla varemerker... se f.eks. Iceweasel... Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Jeg vet ikke hvilken lisens TheOpenCD er gitt ut med. men den har med Firefox. Og sier dette om programmene The programs on the disc are all distributed under an Open Source License (OSI approved) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Du trenger jo ikke å gi ut CDen under én lisens, men sørg for at alle programmene du legger med benytter en lisens som tillater en slik redistribusjon du tenker på. Tror ikke det skal være så problematisk. Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Du trenger jo ikke å gi ut CDen under én lisens, men sørg for at alle programmene du legger med benytter en lisens som tillater en slik redistribusjon du tenker på. Tror ikke det skal være så problematisk. 9194058[/snapback] Det var det jeg trodde, men jeg ble usikker da lisensiering kom opp, siden jeg ikke kjenner til dette godt nok. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Firefox er ikke under GPL, men under MPL (Mozilla Public License), som ikke er kompatibel med GPL og det vil dermed være ulovlig å relisensiere Firefox under GPL. 9193230[/snapback] Firefox er lisensiert under både MPL, GPL og LGPL. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Ah, det visste jeg ikke, takk for opplysningen! Jeg tok bare utgangspunkt i MPL-lisensen for min påstand, men om FF er utgitt under flere lisenser blir det jo noe annet. Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Konklusjonen jeg gjør etter innleggene om lisens, er denne : Programmene som skal være på CD-en, må være gitt ut under en åpen kildekode lisens. (Tror alle er det, men må sjekke det). Og selve CD-en trenger ikke å lisensieres. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Det som må lisensieres på CD'en er bildene og html-koden... Du må lisensiere det bort hvis du vil at CD'en skal være fri til å videredistribueres. Det holder med en info-side som forteller at CD'en er fri til å videre distribueres og at HTML-koden og bildene er lisensiert under GFDL eller noe slikt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå