Gå til innhold

Norsk Åpen CD

Anbefalte innlegg

Mener fortsatt at det er viktig å ha med et musikkavspillingsprogram er viktig da det er noe de fleste bruker.

9178596[/snapback]

Jeg er langt ifra uenig med deg.

VLC spiller også av musikk, selv om det ikke er et iTunes alkternativ.

Men for at denne cd`en skal være overkommelig for en person, så må jeg begynne i det små, og øke omfanget etterhvert.

Når orginal ideen er ferdig så må det gjøres en vubdering, om den kan sleppes slik, eller om man trenger å legge ved mer, eller om dette kan vente til neste versjon.

Viktige ting ved programmene som skal være med, er at de er

1 - Åpen kildekode

2 - Oversatt til norsk.

3 - Enkle gå over til fra windows program

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er vitkig er at folk forstår at det ikke "bare er en cd me programmer", men at de fårstår hvorfr de bør bruke disse programmene ifoholde til andre programmer, så det med å dra in it-presse er nok ingen dum idè!:p

Det jeg også tenker på, kanskje en skulle implementert noen "Visste du at" bokser, der det står småting om Linux og FOSS?

Btw, kan henge meg på Songbird, den er slettes ikke dum!

http://www.songbirdnest.com/

Lenke til kommentar
Det som er vitkig er at folk forstår at det ikke "bare er en cd me programmer", men at de fårstår hvorfr de bør bruke disse programmene ifoholde til andre programmer, så det med å dra in it-presse er nok ingen dum idè!:p

Det jeg også tenker på, kanskje en skulle implementert noen "Visste du at" bokser, der det står småting om Linux og FOSS?

9179252[/snapback]

Du treffer hode på spikeren der Oswald, det er ikke bare en cd med programmer. den forteller også hva som er bra med disse programmene, hva som er bedre med de enn med windows programmene. Og hvilke flere godsaker som ligger i Linux verden.

Og den boks ideen var bra :thumbup:

Da er det bare å finne ut hva det skal stå i de.

Endret av McNabUx
Lenke til kommentar
Dersom du ønsker å delta i dette prosjektet ville både jeg og min samboer (for da får hun litt kontakt med meg) satt veldig stor pris på det
Ikke at jeg skal henge meg opp i detaljer, men hva skal egentlig den setningen bety?
Lenke til kommentar
Dersom du ønsker å delta i dette prosjektet ville både jeg og min samboer (for da får hun litt kontakt med meg) satt veldig stor pris på det
Ikke at jeg skal henge meg opp i detaljer, men hva skal egentlig den setningen bety?

9179888[/snapback]

Skulle være litt humoristisk, om at det er mye å gjøre og hun synes jeg bruker litt for mye tid foran maskinen.

Lenke til kommentar

For å kommentere mine kommentarer på det jeg sa;

Som dere kanskje vet, så er det i grunn ikke bare bare å få noen til å gå fra Windows til Linux, med mindre di selv oppdager fordeler.

Så, om du serverer dem alternative medier/programmer og applikasjoner for Windows, som er FOSS og tilgjengelg på Linux, hvorfor da bli fristet til å bruke nettopp Linux?

Da kan man jo bare bruke Windows, som er enkelt, alt virker, drivere er en lek å få tak i, alle spill virker og alt av hardware fungerer uten problemer, og man kan bruke samme program (nesten) som man finner i Linux.

Tror man må gå inn på en annen måte om man skal "lokke" noen over til Linux. Gi dem en "Åpen CD" med Linux, Linux-programmer, og Linux-fordeler.

Jeg har liten tro på at en CD med FOSS for Windows skal kunne lokke noen til Linux.

Lenke til kommentar
For å kommentere mine kommentarer på det jeg sa;

Som dere kanskje vet, så er det i grunn ikke bare bare å få noen til å gå fra Windows til Linux, med mindre di selv oppdager fordeler.

Så, om du serverer dem alternative medier/programmer og applikasjoner for Windows, som er FOSS og tilgjengelg på Linux, hvorfor da bli fristet til å bruke nettopp Linux?

Da kan man jo bare bruke Windows, som er enkelt, alt virker, drivere er en lek å få tak i, alle spill virker og alt av hardware fungerer uten problemer, og man kan bruke samme program (nesten) som man finner i Linux.

Tror man må gå inn på en annen måte om man skal "lokke" noen over til Linux. Gi dem en "Åpen CD" med Linux, Linux-programmer, og Linux-fordeler.

Jeg har liten tro på at en CD med FOSS for Windows skal kunne lokke noen til Linux.

9180009[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener.

Håpet er at denne CD`en vil hjelpe de med å se fordelene ved å gå over til Linux.

At mange av de som eventuelt bruker denne cd`en bare bruker programmene på windows og aldri går over til Linux tviler jeg ikke på. Men dette er personer som mest sansynligvis aldri kommer til å gå over til Linux uansett.

Og da er det bedre for de og åpen kildekode at de bruker denne programvaren fremfor lukket kildekode.

Jeg håper og tror at en del av de som bruker cd`en og tar i bruk applikasjonene, bytter ut IE med Firefox og Outlook express med Thunderbird, vil se hvor gode disse programmene er, og se at åpen kildekode ikke er farlig eller vanskelig å bruke. Og da semmen med de andre Linux ressursene som er på cd`en ganskje begyne å teste Linux.

En åpen Linux cd, finnes det mange av, det vil jo bli alle Live CD som er der ute.

Knoppix og Installasjons cd`en til Ubuntu for å nevne et par.

Lenke til kommentar

9179252[/snapback]

Du treffer hode på spikeren der Oswald, det er ikke bare en cd med programmer. den forteller også hva som er bra med disse programmene, hva som er bedre med de enn med windows programmene. Og hvilke flere godsaker som ligger i Linux verden.

Og den boks ideen var bra :thumbup:

Da er det bare å finne ut hva det skal stå i de.

9179316[/snapback]

Er ganske viktig at de "Visste du at" boksene ikke blir plagsomme for brukeren også da. Hvis de opplever at det spretter opp sånne bokser i hytt og vær mens de bruker åpen programvare tror jeg ikke det hjelper på for å få folk over.

Lenke til kommentar
Er ganske viktig at de "Visste du at" boksene ikke blir plagsomme for brukeren også da. Hvis de opplever at det spretter opp sånne bokser i hytt og vær mens de bruker åpen programvare tror jeg ikke det hjelper på for å få folk over.

9180791[/snapback]

Ja, helt enig, det skal ikke være noen popup, men noen som passer i layouten.

Og kanskje kan man ha flere "utsagn" som roterer i disse boksene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg trur du kan gjere ein god del berre med å få folk til å sjå at det finnes åpne alternativ til kva de vanlegvis bruker. Å få dei over på linux trur eg ikkje bør vere første-prioritet, men heller få opp augo for åpen kjeldekode-program som funker like bra om ikkje betre enn betalprogram.

Lenke til kommentar

Norsk Åpen CD - Fase 2

Mitt første innlegg, ble orginalt lagt ut på http://linux1.no for en tid siden(da jeg ikke visste om dette forumet)

Nå er jeg kommet litt lengre og legger ved den siste status.

Status

Da er jeg kommet et steg videre med dette prosjektet.

Jeg har fått laget et "rammeverk", eller å kalle de et rammeverk blir vell litt feil.

For rammeverket er hentet fra TheOpenCD.

Men det jeg har gjort er å lage et "rammeverk" for websidene som skal ligge på CD`en.

Samtidig som jeg lærer meg CSS.

Det er ikke perfekt ennå, men det ligger i nærheten av hva jeg kan se for meg som det ferdige produktet.

Utfordringer

Har et par ting som jeg skulle fått løst med CSS.

Side overskriftene skulle gjerne ha ligget lit høyere, men det får jeg ikke til.

En annen ting jeg sliter med, er menyen på høyre siden. Hvordan ungår jeg at undermenyen går inn i hoved menyen?

Jeg vet jeg kan sette bredden på hele menyen bredere, men det ønsker jeg ikke.

Neste fase

Neste fase vil bli å fylle sidene med data.

Skrive om programmene, legge ved skjermdump av de.

Skrive om åpen kildekode og Linux.

Finne ut hvilke hvilke elementer(pdf filer, film klipp e.l) som skal være med for å vise frem åpen kildekode og Linux.

Finne ut hvilke linker som skal være med.

Har du meninger og forslag om dette, om du har en link som du mener burde være med, eller om du ønsker å skrive en text til siden. Så ta kontakt [email protected] eller besøk prosjektets bloggside

http://norskcd.wordpress.com

Gå å se hvordan det ser ut så langt, eller last ned filene.

Web gui

Tar pakke

Endret av McNabUx
Lenke til kommentar

Hvis du har et ønske om at folk skal bruke den, så trenger du først og fremst hjelp til grammatikken, deretter til designet. Ting virker med ett mye mindre seriøst når man leser fraser som "blogg side", orddelinger som "Tar pakket web gui" (som i og for seg er en ganske morsom feil) og ord som "rammeværk" (kanskje du vil skaffe deg Firefox' stavekontroll?).

Lenke til kommentar
Hvis du har et ønske om at folk skal bruke den, så trenger du først og fremst hjelp til grammatikken, deretter til designet. Ting virker med ett mye mindre seriøst når man leser fraser som "blogg side", orddelinger som "Tar pakket web gui" (som i og for seg er en ganske morsom feil) og ord som "rammeværk" (kanskje du vil skaffe deg Firefox' stavekontroll?).

9185257[/snapback]

Bra du sier ifra :)

Sammensatte ord har aldri vært min sterke side, og av og til går det litt fort.

Jeg skjønner hva du mener i forhold til seriøsitet.

Men jeg kan garantere deg og alle, at selv om jeg har noen skrivefeil, så er jeg 100% seriøs, og vil gjennomføre dette prosjektet.

Endret av McNabUx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vil du ha hjelp til å rette skriveleifs? Ser ein goooood del. (heiter CD, ikkje cd. Ein CD, fleire CD-er med bindestrek)

Lenke til kommentar

Hvis dere vil hjelpe med å rette mine skrivefeil på dette prosjektet , eller kanskje skrive litt selv. Så hadde jeg vært veldig glad for det .

I den fasen vi er i nå blir det mye skriving.

Endret av McNabUx
Lenke til kommentar

En idè ville jo vært å legge "Visste du?"-informasjonen på nettsidene, istedet for i bokser. Boksene ville virke skremmende og irriterende, og brukeren ville muligens gi en blank faen i det og hoppe tilbake til Windows.

Om boksene likevel skulle være der, skulle det vært mulig å slå dem av. Dette er ikke propaganda, det er bare informasjon.

Lenke til kommentar
En idè ville jo vært å legge "Visste du?"-informasjonen på nettsidene, istedet for i bokser. Boksene ville virke skremmende og irriterende, og brukeren ville muligens gi en blank faen i det og hoppe tilbake til Windows.

Om boksene likevel skulle være der, skulle det vært mulig å slå dem av. Dette er ikke propaganda, det er bare informasjon.

9185630[/snapback]

Det jeg har tenkt på angående de boksene, var at de skal ligge på nettsiden, ingen popup eller noe slikt.

Hvis du ser på http://home.broadpark.no/~thorhn ser du hva jeg har tenkt så langt.

Jeg vurderte å legge en boks oppå høyre meny.

Gjerne med en sammling utsagn som byttet på å vise seg. (hvis jeg klarer å lage det)

Lenke til kommentar

Det ser veldig bra ut. Det kunne egentlig vært litt endring i teksten om VLC, aMsn og OpenOffice, for en gjennomsnittlig Windows-bruker bryr seg ikke så veldig mye om hvorvidt programmet man bruker er åpen kildekode eller ikke, så lenge programmet er gratis/fulgte med maskinen.

Spesielt ordet "alternativ" er ikke et ord som tiltaler så mye, brukeren kan fort tenke at "alternativ, altså ikke så bra som originalen.. hmm".

Men med tanke på "Visste du?"-informasjonen, ser det veldig bra ut :)

Dette er et interessant prosjekt, og jeg skulle gjerne vært med. Dessverre er ikke jeg så flink med webdesign og slikt, så jeg tror ikke jeg ville vært mye til hjelp. Men om det skulle trengs, for all del send en PM eller besøk meg på #SO på irchighway.net.

Man kunne for eksempel også lagt med en IRC-klient, for eksempel Irssi. Den er litt avansert, men den er anbefalt på det varmeste.

Lenke til kommentar
Man kunne for eksempel også lagt med en IRC-klient, for eksempel Irssi. Den er litt avansert, men den er anbefalt på det varmeste.

9185753[/snapback]

Tror det vil være dumt å legge ved programmer som kan være vanskelige å bruke. Jeg liker også Irssi, men den er for avansert som du sier. Er Xchat FOSS, og finnes den til Windows?

Jeg er også veldig enig i dette med språk. Ser jeg gjentatte feil i språkbruken oppfatter jeg automatisk aktøren som useriøs, noe jeg tror gjelder de fleste. Fint om McNabUx får noen til å rette opp språkfeilene.

Ellers ønsker jeg lykke til med et glimrende initiativ. :)

Lenke til kommentar

Jeg har satt 3 grunnleggende kriterier for programmene

Viktige ting ved programmene som skal være med, er at de er

1 - Åpen kildekode

2 - Oversatt til norsk.

3 - Enkle gå over til fra windows program

Nå er det mange som har kommentert mine skrivefeil(Må tenke litt mere over rettskrivingen fremover)

Men det ferdige prosjektet skal ikke ha slike skrivefeil som dere finner i mine innlegg.

Det garanterer jeg.

Og igjen de som ønsker å hindre mine skrivefeil, eller gjøre annet på dette prosjektet, er hjertelig velkommen til å ta kontakt.

Arinomi har meldt seg, og jeg er veldig glad for det :thumbup:

Endret av McNabUx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...