McNabUx Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Lenge har jeg tenkt på hvordan man kunne få øynene til flere folk til og åpne seg for FOSS(free and open source software), og kom frem til at det kunne være lurt å lage en cd som inneholdt denne programvaren, der det var hjelp til installere de Jeg er nå i ide / start fasen på dette prosjektet og ser atter andre som kunne tenke seg å delta. Om Norsk Åpen CD * Denne cd skal være et installasjonsmedium for noen av de viktigste og beste open source programmer til Windows. * Denne cd skal være et verktøy for folk å kunne ta i bruk noen av de viktigste og beste open source programmer til Windows. * Denne cd skal være et ressurssenter for noen av de viktigste og beste open source programmer til Windows. * Denne cd skal gi brukere informasjon om Linux og open source Programmer Jeg har valgt ut disse programmene, da jeg mener at det er disse som er de viktigste og mest brukte programmene til en vanlig person. Og jeg synes disse programmene er av det ypperste fra open source miljøet * Firefox * Thunderbird * OpenOffice * Gimp * VLC * aMsn Deltagelse Dersom du ønsker å delta i dette prosjektet ville både jeg og min samboer (for da får hun litt kontakt med meg) satt veldig stor pris på det Last ned mer informasjon om prosjektet http://norskcd.files.wordpress.com/2007/04/invitasjon.pdf Se informasjons bloggen på http://norskcd.wordpress.com Ta da kontakt med meg på [email protected] Endret 30. juli 2007 av McNabUx Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Du tenker på en norsk versjon av OpenCD? Hva med å starte med å oversette den til norsk, da? http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCD Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Du tenker på en norsk versjon av OpenCD? Hva med å starte med å oversette den til norsk, da? http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCD 9175402[/snapback] Jeg har tenkt på det og vært i kontakt med prosjektet. De så for seg en oversettelse av kun grensesnittet, og ikke programmene. Og jeg har ikke hørt noe mer fra de på lang tid. Så da tenkte jeg at det ville vært bra med en Norsk versjon. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Synes dette er en god idè, men hvordan har du tenkt å få den ut til folket? btw. Syns du bør hive på Opera, siden det er et norsk selskap og for å være litt nasjonalistisk Tenker også dette skal være beregnet på folk som ikke har så god peiling på pc, og da er kanskje Opera mer brukervennlig siden du slepper å laste ned alle funksjonene du vil ha. Endret 30. juli 2007 av Ozwald Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Blir litt dumt å legge ved opera, siden opera ikke er foss da Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Blir litt dumt å legge ved opera, siden opera ikke er foss da 9177336[/snapback] What?! Jeg har alltid trodd det.. Ok, glem mitt forslag! Firefox Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Er da også en god ide å legge ved et musikkavspillingsprogram for å vise at det finnes alternativer til WMP og iTunes der ute? Som XMMS eller kanskje Amarok? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Lenge har jeg tenkt på hvordan man kunne få øynene til flere folk til og åpne seg for FOSS(free and open source software),og kom frem til at det kunne være lurt å lage en cd som inneholdt denne programvaren, der det var hjelp til installere de Jeg er nå i ide / start fasen på dette prosjektet og ser atter andre som kunne tenke seg å delta. Om Norsk Åpen CD * Denne cd skal være et installasjonsmedium for noen av de viktigste og beste open source programmer til Windows. * Denne cd skal være et verktøy for folk å kunne ta i bruk noen av de viktigste og beste open source programmer til Windows. * Denne cd skal være et ressurssenter for noen av de viktigste og beste open source programmer til Windows. * Denne cd skal gi brukere informasjon om Linux og open source Slik jeg ser det så handler jo dette mer om windows enn linux. Så hvorfor ligger den her under linux? Ørjan... Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Fordi man ved å forbedre informasjonen om åpen programvare øker kunnskapen om hva Linux står for? Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Hei Og takk for tilbakemeldingene. Firefox spørsmålet er allerede besvart og løst Hvordan få den ut til folket? Jeg vil lage en webside som liggner mye på den som legges ved cd`en. Strategien er ikke lagt, men tanken var å prøve å spre info om det på internett, og bruke norsk it presse. Sende ut presse melding til it pressen og håpe at de vil skrive om den. Eventuelt hvis jeg var virkelig heldig, at de la ved en kopi. Media spiller? Ja jeg er helt enig at det burde være et iTunes alternativ. Og det vil komme, men siden det føreløpig kun er jeg som jobber med dette, så må jeg holde dette lite og håndterbart. Første versjon vil inneholde de programene som er listet. Men i versjon to, ønsker jeg å ha med et iTunes alternativ, en Torrent klient, en PDF reader og et bildevisnings program. Men først må jeg bli ferdig med versjon 1. Hvorfor legge den under Linux Det har DanielL gitt et svar på. I tillegg til dette har jeg et håp om at på Linux forum skal jeg finne noen som synes dette er en så bra ide at de vil bidra. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 La oss alle ta den diskusjonen her, som vanlig ... Orjanp: Ingen i Windows-forumet har nok peiling på IT-verden slik den er i dag til at de i det minste vet hva fri programvare er og langt mindre hvorfor noen ville stresse med å lage en CD full av det når de like greit kan gå på download.com og piratebay for å laste ned siste versjon av Photoshop og iTunes. Ozwald: Hvilke funksjoner til Firefox mener du burde vært preinstallert? Det er fullt mulig å legge det til på CD-en slik at folk slipper å stresse. Personlig ville jeg hatt flashblock, men det kan fungere mot sin hensikt ved at folk ikke forstår hvorfor de må trykke på play hver gang de skal se en video på youtube. Men én plugin jeg ihvertfall ville hatt, var adblock med filterset.g DanielL: Amarok hadde vært den desidert beste spilleren å ha med, enkelt og greit fordi den er mye bedre enn alle andre Windows-spillerne, men nå har det seg slik at det ikke er helt enkelt. Så da må denne CD-en enten velge en annen spiller (eller ingen), eller vente til Amarok er portet. Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hvorfor skal Linux-brukere hjelpe med å bidra til at Window$ blir promotert på denne måten? Er ikke vi 'i mot' slike selskaper som Micro$oft og ikke minst Window$ self? Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Hvorfor skal Linux-brukere hjelpe med å bidra til at Window$ blir promotert på denne måten? Er ikke vi 'i mot' slike selskaper som Micro$oft og ikke minst Window$ self? 9178251[/snapback] Det er det motsatte man gjør når man promoterer fri kildekode program vare. At jeg velger å lage en cd med kildekode program til windows, er det fordi. Den "vanlige" bruker, ikke er klar for å bytte til Linux ennå, det er "farlig" og veeldig vanskelig. Men min tanke er, at hvis jeg viser disse brukerene hvilke muligheter de har med åpen kildekode, at de har programmer som gjør det samme, og mer. At de ikke er noe vanskeligere å bruke. Så vil åpen kildekode ikke virke så farlig lengre. De tar i bruk programmene på windows, tester de og liker de. I tillegg skal det ligge en del informasjon og linker på cd`en, så kanksje de etterhvert blir nyskjerige og begynner å titte på Linux. Kort sagt, så er dette lokke mat Endret 31. juli 2007 av McNabUx Lenke til kommentar
comicz Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Den eneste åpne og frie PDF-leseren til Windows: http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf/ Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Er da også en god ide å legge ved et musikkavspillingsprogram for å vise at det finnes alternativer til WMP og iTunes der ute? Som XMMS eller kanskje Amarok? 9177461[/snapback] Denne cden er for Windows. Endret 31. juli 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Er da også en god ide å legge ved et musikkavspillingsprogram for å vise at det finnes alternativer til WMP og iTunes der ute? Som XMMS eller kanskje Amarok? 9177461[/snapback] Denne cden er for Windows. 9178433[/snapback] Det finnes åpen kildekode alternativer til itunes. Men som sagt i posten ovenfor Media spiller? Ja jeg er helt enig at det burde være et iTunes alternativ. Og det vil komme, men siden det føreløpig kun er jeg som jobber med dette, så må jeg holde dette lite og håndterbart. Første versjon vil inneholde de programene som er listet. Men i versjon to, ønsker jeg å ha med et iTunes alternativ, en Torrent klient, en PDF reader og et bildevisnings program. Men først må jeg bli ferdig med versjon 1. Endret 31. juli 2007 av McNabUx Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Er da også en god ide å legge ved et musikkavspillingsprogram for å vise at det finnes alternativer til WMP og iTunes der ute? Som XMMS eller kanskje Amarok? 9177461[/snapback] Denne cden er for Windows. 9178433[/snapback] Det finnes åpen kildekode alternativer til itunes. Men som sagt i posten ovenfor Media spiller? Ja jeg er helt enig at det burde være et iTunes alternativ. Og det vil komme, men siden det føreløpig kun er jeg som jobber med dette, så må jeg holde dette lite og håndterbart. Første versjon vil inneholde de programene som er listet. Men i versjon to, ønsker jeg å ha med et iTunes alternativ, en Torrent klient, en PDF reader og et bildevisnings program. Men først må jeg bli ferdig med versjon 1. 9178482[/snapback] Har ikke skrevet at det ikke finnes alternativer til Windows, men brukern foreslo programmer for Linux. Lenke til kommentar
McNabUx Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Som et iTunes alternativ på windows, så har jeg installert Songbird for et par dager siden, og så langt virker det bra. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hvorfor skal Linux-brukere hjelpe med å bidra til at Window$ blir promotert på denne måten? Er ikke vi 'i mot' slike selskaper som Micro$oft og ikke minst Window$ self? 9178251[/snapback] Målet med denne CD-en vil jo da selvsagt å gjøre Windows-brukere kjent med de programmene som kommer til et GNU/Linux-miljø. Dette gjør en eventuell overgang mindre skremmende da det kun vil være skrivebordsmiljøet som endrer seg da. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Har ikke skrevet at det ikke finnes alternativer til Windows, men brukern foreslo programmer for Linux. 9178502[/snapback] Så ingen av dem har blitt portet til Windows? Trodde at XMMS i det minste var det. Mener fortsatt at det er viktig å ha med et musikkavspillingsprogram er viktig da det er noe de fleste bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå