Gå til innhold

Plassering og valg av høytalere i stort rom

Anbefalte innlegg

Jeg har et rom, på 50 kvadratmeter (kombinert stue og spisestue). I dette rommet ønsker jeg å plassere noen høytalere, men vet ikke helt hva og hvordan. Bør jeg kjøpe to store høytalere, og plassere dem på enden av rommet? Eller bør jeg kjøpe flere små-høytalere og plassere dem rundt i rommet? Med en subwoofer?

Jeg liker å høre på det meste av musikk, også gjerne klassisk. Så hvis det i tillegg kan være noen tips til type høytalere, setter jeg pris på det, men det bør helst ikke være uoverkommelig når det gjelder pris, ettersom jeg har huslån opp til ørene, som jeg nå vil nyte musikk med. Rommet er under oppbygging nå, og jeg spør fordi jeg eventuelt vil legge kablene skjult.

Takker for gode svar

edit: skal kun brukes til musikk, ikke film.

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er formålet med anlegget? At det skal brukes når du sitter foran tven eller at musikken skal spres overalt i rommet? Plassering er vanskelig å vurdere om du ikke har noen skisse av hvor veggene er osv.

Og greit,prisen skal ikke være overkommelig men vi kan ikke gjette oss til hva det er for deg. Snakker vi 3000 maks eller opp mot 10? Godt å vite hvilke begrensninger man har.

Og har du forsterker fra før eller skal du ha dette også?

Skjuling av kabler er ikke noe problem,du finner gode kabelganger på Clas Ohlson til en helt grei pris som du kan male om så det går i ett med veggen.

Lenke til kommentar
Hva er formålet med anlegget? At det skal brukes når du sitter foran tven eller at musikken skal spres overalt i rommet? Plassering er vanskelig å vurdere om du ikke har noen skisse av hvor veggene er osv.

Og greit,prisen skal ikke være overkommelig men vi kan ikke gjette oss til hva det er for deg. Snakker vi 3000 maks eller opp mot 10? Godt å vite hvilke begrensninger man har.

Og har du forsterker fra før eller skal du ha dette også?

Skjuling av kabler er ikke noe problem,du finner gode kabelganger på Clas Ohlson til en helt grei pris som du kan male om så det går i ett med veggen.

9174619[/snapback]

Kun til musikk. Rommet er ganske kvadratisk, med åpen løsning til kjøkken. Er det mulig for 3000 kroner er jo det det aller beste :), men jeg ønsker også å bruke noe fornuft når det gjelder kvalitet. Men det jeg hovedsakelig lurer på er om det beste er små høytalere rundt om i rommet (i hvert hjørne), eller et par større i enden, for at man skal få best mulig kvalitet over lyden.

Forsterker skal jeg også kjøpe, men tok det ikke opp i denne tråden, ettersom den omhandler høytalere. Skal føre kabler også opp til andre etasje med samme forsterker, og ønsker en mulighet for å koble ut/inn hver etasje. Men det er vel en egen diskusjon igjen...

Lenke til kommentar

Jeg hadde helt klart gått for to store fremfor flere små høyttalere. Plasseringen kan være litt vanskelig i kvadratiske rom, men enkelte sier at diagonal plassering fungerer godt. Jeg hadde vurdert brukt for å holde prisen nede.

Frode

Lenke til kommentar

Vel,nå har du jo startet en tråd her så like greit å kun ha den å forholde seg til ;)

Høyttalere til to etasjer,forsterker med mulighet for sone 2(Som det heter når du ønsker å bytte mellom forskjellige soner med samme forsterker koster nok dessverre noe mer enn 3000.

Det du kan gjøre er å starte med et frontsett og en receiver med sone 2,høre om det er tilfredstillende for deg og så eventuelt bygge videre på det med tiden. Sliter litt med å finne en receiver med den funksjonen akkurat nå men andre har sikkert linker klare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...