Gå til innhold

Makrobilde av edderkopp

Anbefalte innlegg

Jeg var på jobb i dag sammen med sjefen som er redd for edderkopper. Hun oppdaget en som hadde laget et nett i inngangsdøra og ba meg om å fjerne den. Skapningen var ganske stor og jeg bestemte meg for å teste ut makrofunksjonen på mobilen min.

Jeg tok bildet med med en Sony Ericsson K800i, og etter noen minutter i Paint ( :blush: ) var bildet rotert, croppet og hadde fått en ramme for å gjøre det mer presentabelt. Jeg ønsker ikke kritikk på det tekniske siden bildet er tatt med mobilkamera gjennom et vindu, men heller innspill på komposisjon og plasseringen av motivet siden dette er temaer jeg ikke har peiling på.

Redigert versjon:

post-128155-1185818102_thumb.jpg

Original:

post-128155-1185818227_thumb.jpg

På forhånd takk :)

Dog frykter jeg at ingen gidder å kommentere et lite gjennomført mobilbilde uten noe kunstnerisk over seg :ph34r:

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, bildet var egentlig helt OK det, spesielt med tanke på at det er tatt med mobilkamera. Har sånn telefon selv, var ikke klar over at makrofunksjonen fungerer såpass bra.

Det eneste jeg vil kritisere, er ikke bildet, men jeg skulle ønske bildene ikke var lagt ut i ImageShack - det er er så sinnsykt treigt at man kan gå fra vettet av mindre. I tillegg får man stadidg denne irriterende reklamen for PartyPoker.

Men bildet var bra det. :)

Lenke til kommentar

Fikset!

Bildene jeg lastet opp på diskusjon.no kom ikke fram på forhåndsvisningnen så jeg trodde jeg hadde gjort noe feil.

Når det gjelder makrofunksjonen på K800i er trikset å ikke holde mobilen for nært det du vil fotografere. Hvis du holder det for nært vil kameraet først fokusere rett, for så å gå ut av fokus når bildet blir tatt.

Lenke til kommentar

utsnittet ble bedre ja, men som mottiman påpeker hadde det hatt godt av en enkel levels-justering.. levels finner du i photoshop men også i gratisprogrammer som gimp (og de fleste andre bilderedigeringsprogrammer)

litt kjedelig bakgrunn kanskje, men det er det jo veldig skarpt og fint til å være tatt med mobilkamera.

fortsett å ta bilder, for med en mer spennende bakgrunn kunne dette blitt riktig så bra

Lenke til kommentar

Takk for konstruktiv kritikk! Jeg har lært noe! :)

Angående utsnittet har dere helt rett; det ble for mye av den samme, konstante bakgrunnen. Når det kommer til selve bakgrunnen så var den et bevisst valg. Jeg gjorde den kjedelig med vilje. Edderkoppen satt i et dørvindu og jeg hadde valget mellom gress som bakgrunn eller et hus og ei flaggstang. Jeg prøvde meg også på levels men endte snarere opp med å tinte hele bildet i spygrønn. De mye mer levende fargene på eksempelet ditt, Mottiman, var det jeg prøvde å oppnå men jeg var for lat til å sette meg inn i MS Picture It! 9. Nå ser jeg hvor drastisk forskjellen er og jeg skal justere levels neste gang jeg har et bilde som jeg føler er verdt å redigere.

Lenke til kommentar

Siste gang jeg poster mobilbilder. Digitalt speilrefleks er på vei. Hva synes folket om disse tre som jeg tok i dag? Jeg har prøvd å justere farger, lysstyrke og kontrast så godt som min mobil tillater det, men jeg fikk ikke vekk de utbrente områdene på bilde nr. 2.

post-128155-1185901703_thumb.jpg

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...