Gå til innhold

Hva tilsvarer f2.8 og iso 1600?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ikke lysmålingen til å knipse.

Jeg vet når jeg trenger ISO 200/ISO 400 og oppover.

Blenderen setter jeg ut ifra hvor mye lys som er tilgjengelig, og lukkeren kommer alt etter hvordan histrogrammet ser ut.

Beklager, men jeg bruker 1, kanskje 2 bilder på å sjekke innstillingene, og så har jeg ganske rett innstillinger.

Ser ingen vits i å lese noe jeg ikke har interesse for, og noe jeg tror jeg ikek kommer til å trenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si at denne tråden kan passe meg midt i blinken. Jeg driver for tiden og leker med et Zenith 122K film-kamera. Det har lysmåler, men man kan ikke indikere noe høyere enn 400 i iso. Dette er problematisk for meg da jeg har film med 1600 iso Vil dette da si at om jeg har en f2-linse, stiller iso-indikatoren inn på 400, får ok indikasjon på lysmåler på 1/30, så kan jeg gå til 1/60 for iso 800 og 1/125 for iso 1600? Eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Jeg må si at denne tråden kan passe meg midt i blinken. Jeg driver for tiden og leker med et Zenith 122K film-kamera. Det har lysmåler, men man kan ikke indikere noe høyere enn 400 i iso. Dette er problematisk for meg da jeg har film med 1600 iso Vil dette da si at om jeg har en f2-linse, stiller iso-indikatoren inn på 400, får ok indikasjon på lysmåler på 1/30, så kan jeg gå til 1/60 for iso 800 og 1/125 for iso 1600? Eller har jeg misforstått noe?

9183652[/snapback]

Du har forstått det rett. Lykke til med utprøvingen.

Tom

Lenke til kommentar

Det henger vel sammen slik som dette

Blender (tar utgangspunkt i 1.0 og 1.4) blir :

1.0 - 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4.0 - 5.6 - ... - (Alltid 1.0 eller 1.4 ganget med et heltall)

Lukketider (1/x) der x er :

1 - 2 - 4 - 8 - 15 - 30 - 60 - 125 - 250 - 500 - 1000 - 2000 - 4000

ISO :

(25 - 50) - 100 - 200 - 400 - 800 - 1600 - 3200

Dette er rimelig greie tallrekker, husker man 1 verdi så kan man stort sett finne alle de andre ved å gange/dele med 2. Untakene er noen lukketider, hvor man ser det ikke går opp, men de fleste får en formening om hva verdien skal være ut i fra å ha tuklet med kameraet og sett hvilke verdier som blir gitt der (altså, f.eks 8 og ikke 15/2 = 7.5)...

Blenderen er også litt annerledes, men husker man 1.0 og 1.4 så kan man finne alle de andre stegene.

Hver oppgitt verdi er ETT stopp.

Ved blender på 2.8, lukketid 1/250, ISO100 så vil følgende kombinasjoner gi tilsvarende eksponering :

F/2.0, lukkertid 1/125, ISO100 (Konstant ISO, 1 stopp større blenderåpning, 1 stopp hurtigere lukkertid)

F/2.8, lukkertid 1/500, ISO200 (Konstant blender, 1 stopp hurtigere lukkertid, 1 stopp mer lyssensitivitet)

F/5.6, lukkertid 1/500, ISO800 (2 stopp mindre blenderåpning, 1 stopp hurtigere lukkertid, 3 stopp mer lyssensitivitet)

F/5.6, lukkertid 1/125, ISO200 (2 stopp mindre blenderåpning, 1 stopp tregere lukkertid, 1 stopp mer lyssensitivitet)

Videre så har man Sunny 16 her, og en mer utfyllende tabell over eksponeringsverdier her.

Mvh,

Beej80

(Dere får rette meg om jeg har sagt noe som er feil nå)

Lenke til kommentar

Eh...

Poenget med sunny 16 er jo å gi et utgangspunkt for og starte å stille på ting...

F/16, 1/125, ISO 100 ved solfylt dag...

Så stiller man bare opp blenderåpningen da for å unngå diffraksjon og kompenserer med lukkertiden.

Altså man velger F/11, 1/250, ISO100...

Fremdeles samme eksponering; og utgangspunket var Sunny 16...

Mvh,

Beej80

EDIT: Og-Å regelen er en fin ting ;)

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
*vet det selv*

Siden fordobling av ISO innebærer 3 steg av blenderen, vil forkorting av lukker (dividere med 2) tilsvare 3 steg av blenderen.

9183970[/snapback]

Stemmer dette da? Trodde at en fordobling av ISO innebærer ett eksponeringstrinn, dvs f.eks å gå fra f/8 til f/5,6...

Mulig du mener noe annet med blendersteg..

Lenke til kommentar

Jeg tipper at Mr. Olsen har satt opp sitt kamera til å gå i tredjedels blendersteg. Istedet for hele som er 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8 osv... og har blitt noe forvirret av dette.

Et 'hakk' justering i enten ISO, lukkertid eller blendersteg gir nøyaktig 'samme utslag' i forhold til hverandre. Vanskeligere er det ikke. Vel og merke når man snakker om hele verdier.

Kalkisen som Autoxave linker til på første side viser dette veldig greit.

Det er da utrolig at det kan bli en to-siders tråd om noe så banalt grunnleggende innen foto.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Modin:

Er helt enig med ditt innlegg tidligere i denne tråden vedr kunnskap om ISO, blender, lukker og eksponeringsverdi. Men kan selvsagt gi en lang til dette og fotografere på full auto. Men dersom en bruker manuelle og halvmanuelle innstillinger kommer en ikke utenom å måtte lære seg dette. Jeg bomma mye på eksponeringen i starten, men fant etterhvert ut at den letteste måten å bli fortrolig med manuell eksponering, var å lære seg innstillingene for ISO og lukker for en bestemt blender (for min del f/8) under gitte lysforhold. Bommer fortsatt noe nå også, men betydelig mindre enn tidligere og da spesielt ved motiver med stort dyamisk omfang. Det gir en gos mestringsfølelse å kunne dette og mye morsommere å ta bilder.

Lenke til kommentar
Jeg tipper at Mr. Olsen har satt opp sitt kamera til å gå i tredjedels blendersteg. Istedet for hele som er 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8 osv... og har blitt noe forvirret av dette.

Et 'hakk' justering i enten ISO, lukkertid eller blendersteg gir nøyaktig 'samme utslag' i forhold til hverandre. Vanskeligere er det ikke. Vel og merke når man snakker om hele verdier.

Kalkisen som Autoxave linker til på første side viser dette veldig greit.

Det er da utrolig at det kan bli en to-siders tråd om noe så banalt grunnleggende innen foto.

9184279[/snapback]

Utregningen hans ble mer forståelig nå ja...

Lenke til kommentar
JDet er da utrolig at det kan bli en to-siders tråd om noe så banalt grunnleggende innen foto.

9184279[/snapback]

Jeg synes ikke det er så overraskende. Når du ser hva man for til med en dSLR på full auto; så er det mange som aldri tar seg bryet med gå noe særlig lenger enn "grønn firkant", eller P.

Men at man burde lære seg disse tingene, det er jo klart.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har 3 steg mellom 4 og 5.6

Meget mulig, men det er fremdeles bare ett eksponeringstrinn... Hvordan kameraet ditt deler inn eksponeringstrinnene, får ingen inn virkning på dét. På samme måte som man "må" snakke om fysisk brennvidde når man diskuterer objektiver, "må" man snakke om trinn på blenderen etter skalaen 1.0, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6 etc. "Stegene" på kameraet/objektivet ditt, er egentlig 1/3 trinn, følgelig blir "3 steg" 1 eksponeringstrinn. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Er ikke noen ekspert på dette, men her er min forståelse av dette med blenderåpning:

Rekken med blendertrinn (Avrundete tall, se nedenfor)

1.0 – 1.4 – 2.0 – 2.8 – 4.0 – 5.6 – 8.0 – 11 – 16 – 22 – 32

Dette skyldes at tallet er et forholdstall mellom objektivets brennvidde(f) og blenderåpningens diameter(X). (f/X)

Siden dette tallet er diameteren, må man kvadrere tallene ovenfor for å finne hvor mye lys et blendertrinn slipper gjennom i forhold til et annet:

Rekken er egentlig X^0,5:

1^0,5 - 2^0,5 - 4^0,5 - 8^0,5 - 16^0,5 - 32^0,5 - 64^0,5 - 128^0,5 - 256^0,5 - 512^0,5 - 1024^0,5

(Fant ikke en god måte å skrive kvadratrot på, så opphøyde istedenfor med 0,5 som vil gi det samme....)

Lysarealet halveres dermed mellom hvert blendertrinn (fordi det er 1/X).

Ser også følgende side:

Blenderen – den fotografiske iris

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...