Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Webserver/filserver


Anbefalte innlegg

Hvor stor båndbredde bør man ha for å kjøre en server med 1-3 websider på? Holder det med nextgentel sitt 1024/512 eller blir det litt lite? evnt hvor mye er det man bør ha hvis de skal ha ikke veldig mange besøkende.

 

Neste spørsmål passer vel ikke helt her, men noen som har noen ide om hvor kraftig en liten web/filserver skal/bør være?

 

mvh Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor stor båndbredde bør man ha for å kjøre en server med 1-3 websider på? Holder det med nextgentel sitt 1024/512 eller blir det litt lite? evnt hvor mye er det man bør ha hvis de skal ha ikke veldig mange besøkende.

 

Neste spørsmål passer vel ikke helt her, men noen som har noen ide om hvor kraftig en liten web/filserver skal/bør være?

 

mvh Christian

 

Er det lite trafikk så må det da holde bra, en P200 med 128MB+ RAM må da holde i massevis med mindre du skal kjøre masse scripts o.l på serveren.

Jeg vil anbefale clarkconnect som server OS, det er basert på RH 7.3 og er svært lett og sette opp.

Lenke til kommentar

Problmemet med web/filservere er ikke hva hardware eller hvor mange filer/sider som den inneholder, men heller hvor mange brukere det skal vere på den...for en 1-3 personlige websider som kansje blir besøkt av max 5-10 personer daglig tror jeg det meste ville duge... men skal du lage en nyhetsside eller lignende og sikter til å bli større må du nok investere i litt maskinvare og "ekte" bredbånd(min. 10mbit+)

Lenke til kommentar

tja. skal ha 2 personelige sider der, og kanskje lage en annen sikkelig med litt diverse sykkelstoff.

Det blir asp og access for det meste så den kommer til å kjøre winxp, med IIS.

Hvor mange besøkende aner jeg ikke, men mange er det ikke.

Når det gjelder filserver, skal 4 maskiner kunne hente ut multimedia filer, alt fra divx til mp3 osv uten problemer samtidig.

Lenke til kommentar

IIS i xp duger ikke om du skal bruke script og database, spesielt ikke access, samme hva maskinvare du har. Du risikere å få en god del error da. Denne er bare beregnet for 1 brukere _ikke_ flere samtidig. Grei nok å utvikle på men virker ikke på nettet.

 

Det blir asp og access for det meste så den kommer til å kjøre winxp, med IIS.
Lenke til kommentar
IIS i xp duger ikke om du skal bruke script og database, spesielt ikke access, samme hva maskinvare du har. Du risikere å få en god del error da. Denne er bare beregnet for 1 brukere  _ikke_ flere samtidig.  Grei nok å utvikle på men virker ikke på nettet.

 

Det blir asp og access for det meste så den kommer til å kjøre winxp, med IIS.

 

merkelig at det funker hos alle webhoteller som har asp støtte :wink: ,og har brukt det selv.

 

ellers er ikke noen andre os enn windows aktuelle siden jeg ikke kan annet enn asp.

 

men, jeg finner vel fort ut om det er noe poeng i det hele tatt siden jeg kommer til å prøve det med maskinen jeg har nå og se om farten duger ellers "driter" jeg i hele greia oh kjøper meg plass på et webhotell.

Lenke til kommentar

Siden noen tydeligvis missofrstod min post...

 

klarer maskinen xp klarer den og iis, enkelt å grett :-)

Selfølgelig kan maskinen din kjøre IIS om den kjører XP, men IIS i xp er ikke en fullgod webserver.

 

en liten sammenligning

 

Windows 2000/XP Professional:

10 Simultaneous Connections

1 Virtual Web Site

Does not support Host Headers

Does not support ODBC logging

Does not support IP and DNS Restrictions

 

Windows 2000 Server Versions :

Unlimited number of connections

Unlimited number of Virtual Web Sites

Full support for Host Headers (WWW Service)

Full support for ODBC logging

 

merkelig at det funker hos alle webhoteller som har asp støtte :wink: ,og har brukt det selv.:-)

 

Synes heller det er merkelig om du finner webhotell som kjører på windows xp pro! (av de åpenbare grunnene over) :roll:

Lenke til kommentar
Siden noen tydeligvis missofrstod min post...

 

klarer maskinen xp klarer den og iis, enkelt å grett :-)

Selfølgelig kan maskinen din kjøre IIS om den kjører XP, men IIS i xp er ikke en fullgod webserver.

 

en liten sammenligning

 

Windows 2000/XP Professional:

10 Simultaneous Connections

1 Virtual Web Site

Does not support Host Headers

Does not support ODBC logging

Does not support IP and DNS Restrictions

 

Windows 2000 Server Versions :

Unlimited number of connections

Unlimited number of Virtual Web Sites

Full support for Host Headers (WWW Service)

Full support for ODBC logging

 

merkelig at det funker hos alle webhoteller som har asp støtte :wink: ,og har brukt det selv.:-)

 

Synes heller det er merkelig om du finner webhotell som kjører på windows xp pro! (av de åpenbare grunnene over) :roll:

 

 

tja, kan fint få tak i Win2k server gratis, lovlig, men hadde ikke tenkt på noen voldsom server, kun en mindre en.

 

Ellers så var vel "merkelig at det funker hos alle webhoteller som har asp støtte :wink: ,og har brukt det selv.:-)", ment som et svar til at access ike fungerer med asp.

Og siden dere "maser" med linux kan denne kjøre asp og access? ikke etter hva jeg kan se, skulle jeg laget php og mysql sider greit, men jeg kan ikke det og har heller ikke mye tid til å lære nytt for tiden.

Hvor på nettet stod det om antall samtidige tilkoblinger osv.?

Som jeg har nevnt så er dette noe jeg vurderer op mot å kjøpe plass hos en isp.

 

Og en liten ting til, kan noen bevise dette utsagnet; "FreeBSD har jo satt rekorden over mest nedlastede på en dag med 417GB med en pentum 200 den forrige rekorden hadde microsoft på 350GB, de brukte 40 servere", syns det høres veldig rart ut.

 

 

 

Christian

Lenke til kommentar
=Og en liten ting til, kan noen bevise dette utsagnet; "FreeBSD har jo satt rekorden over mest nedlastede på en dag med 417GB med en pentum 200 den forrige rekorden hadde microsoft på 350GB, de brukte 40 servere", syns det høres veldig rart ut.

Christian

 

Ta en titt f.eks. her: http://www.minotaur.nu/freebsd.shtml

 

Tørre tall:

* 417GB på 24 timer.

* FreeBSD.

* Pentium Pro 200.

* 1GB Ram.

* 3200 tilkoblinger på en gang....

 

 

WOW :p:p

Lenke til kommentar

imponerende, men 5 års forskjell er mye, rart ingen har slått den før, men noe jeg syns er nesten for godt til å være sant er at en p200 maskin med 1gb minne kan klare opptil 3200 samtidig. Men et spørsmål, vil man si at det er ny rekord om det er like mange gb eller like mange som bruker det?

Men syns enda det er rart den klarer så mange samtidig, men enda mer rart at den kan klare å slå rekorden hvis det konstant er over 3000 som laster ned, må jo ha tatt en evighet så jeg er nesten overbevist, men bare nesten....

Lenke til kommentar

Ellers så var vel "merkelig at det funker hos alle webhoteller som har asp støtte :wink: ,og har brukt det selv.:-)", ment som et svar til at access ike fungerer med asp.

 

Har ikke sagt at access og asp ikke går sammen. Men de ikke fungerer bra på XP (IIS5.1)

 

 

 

 

Hvor på nettet stod det om antall samtidige tilkoblinger osv.?

 

Ta en titt på dette:

http://www.microsoft.com/windows/shared/co...IIS51_XPPro.doc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...