djsimen Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 mulig det er bare jeg som har gått glipp av noe.. men har brukt noen timer på å leite fram en løsning. tenkte at det ikke var nødvendig å finne opp hjulet på nytt (so-to-speak) er det noen på forumet her som har kjennskap til bruk av telenor ADSL vs SMOOTHWALL? har et modem med innebygd ruter. og hvis jeg skal være "snill" vil jeg si at det er begrensede muligheter til å gjøre noe fornuftig på dette modemet. i nettverket mitt er vi ca 15 personer og alle har tilgang til internett via modem-router-saken. det jeg ønsker å gjøre for å få mer kontroll på nettverket er å tilføre nettet en liten firewall mellom switsjer og modem-router. men her kommer utfordringen: i smoothwall sitt oppsett så er det mulig å lagre instillinger for internett oppkobling osv.. men det er jo ingen mulighet til å sette opp at ADSL "er oppe og går". dvs at den ikke skal behøve username og password for adsl.. men dette får jeg da altså ikke til.. hm... oppdaterer etterhvert som ting skjer.. takk for all hjelp.. peace and blessings. Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hvis jeg har fortstått deg riktig så skal du ha smoothwall'en mellom ruter levert av Telenor og switchen som binder maskinene sammen, ikke sant? I såfall er det bare å plassere firewallen i mellom og la ruteren til Telenor ha lagret brukernavn og passord for linjen. Eneste ulempen er at du muligens må gjøre enkelte firewall endringer og rutingendringer både i firewallen og ruteren til Telenor for å få det til å fungere helt ut. Har jeg forstått deg riktig? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 I routeren til Telenor kan du sette DMZ til PC'en som kjører brannmuren. Den vil da bli fullt eksponert mot internett. Du bør selvsagt ha to nettverkskort i brannmur maskinen din. Ett brukes til trafikk fra telenor routeren og den andre mot switchen. Lenke til kommentar
djsimen Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 hei igjen.. ville bare si ifra at jeg/vi fant en løsning. (en kammis som er litt sånn linux-guru var innom og vi sjekket det opp) man må disable router og modem i telenor sin boks for at dette skal fungere. dvs.. for at smoothwall el. skal fungere mot telenor sitt adsl nett så må (i vårt tilfelle iallefall) modemet stå som et "uinntelligent" modem og bare videreføre signaler. da føres brukernavn og passord opp i brannmuren/smooth'n da funker det... sorry for at jeg ikke har fått postet dette før. kan jo hende det er noen andre der ute som sliter med det samme.. ble en del uante fordeler med å gjøre detta... et eksempel er at telenor ikke lenger klarer å stoppe abonnementet pga det de kaller for "uregelmentert trafikk". som feks hvis du får en trojaner inn på pc'n og den poster ut noen spams, vel så slipper du at nettet blir begrenset for flere dager. happy happy.. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Hei, Har samme problem selv og lurte på om du viste hvilke ting han måtte legge til i smoothwall for å få den til å kjøre modemet riktig? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 et eksempel er at telenor ikke lenger klarer å stoppe abonnementet pga det de kaller for "uregelmentert trafikk". som feks hvis du får en trojaner inn på pc'n og den poster ut noen spams, vel så slipper du at nettet blir begrenset for flere dager. happy happy.. 9456922[/snapback] Tviler jeg på, hvorfor skulle de legge begrensningene i modemet og ikke på sin side av linja? Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 et eksempel er at telenor ikke lenger klarer å stoppe abonnementet pga det de kaller for "uregelmentert trafikk". som feks hvis du får en trojaner inn på PC-en og den poster ut noen spams, vel så slipper du at nettet blir begrenset for flere dager. happy happy.. 9456922[/snapback] Om vi ser bort i fra at det høres ekstremt usannsynlig ut at de legger på denne sperren i modemet (når det er uendelig mye enklere å blokkere en kundes tilgang på sin egen side av nettet) så klarer jeg ikke helt å forstå hvorfor du skal være fornøyd med at du, prinsippielt, kan stå i dagesvis å spytte ut en trojan eller et virus ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå